Hængekøje gør-det-selv

Mere
11 år 7 måneder siden #5641 af danboron
Besvaret af danboron på emne Hængekøje gør-det-selv
Iiiiiih DKW, altså, du gir mig hovedpine, hihi. ;)

Øh... alle de tal og fysiske principper. Og "hvad sker der med et reb hvis..."

Min hjerne stod lige af.

Så skal vi ikke lægge emnet på standby, til jeg MÅSKE finder noget, der viser det.?

SÅ skrev du

men begynder man at beregne på selve ankerpunkterne og deres udformninger, brudstyrken på knobene der er anvendt til at binde rebet fast i ankerpunkterne osv også, så går det jo galt hvis man tror man ved hvor meget man trækker i enden af rebet.
For som bekendt fejler ethvert set-up i det svageste led. Og det er som regel ikke benene i et ophæng men derimod ankerpunkterne og/eller knobene anvendt

DET er selvfølgelig vigtigt, at huske.

Jeg forstår det, som, at rebet skal være stærkt nok, til at holde MED knuder, der svækker det.?

NU bliver det indviklet. Så skal man først finde ud af, hvor meget de knuder, man bruger, svækker det reb, man bruger.....

Ej, DKW, det kan du ikke MENE..... :(

Det gir MINDRE hovedpine, at købe et færdigt ophæng, med garanti, og det hele.

MEN det er ikke så SJOVT... :woohoo:

:)

og SÅ sku jeg lige finde hovedpinepillerne....

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
11 år 7 måneder siden - 11 år 7 måneder siden #5644 af DKW
Besvaret af DKW på emne Hængekøje gør-det-selv
selvfølgelig er det ikke lige så sjovt Danboron.
:lol:

En af mine spejdere lærte det på den hårde måde for et par uger siden.
Han havde hængt køjen op i et tykt fint træ, og et træ som.... i bagklogskabens lys IKKE var hverken i live eller tyk nok..

Tja han lå jo da og sov i køjen, og da vi så kom for at rykke dem ud af poserne på natløb, tja. der væltede det ene træ så.

Det ER umanerligt svært at holde masken og se seriøs ud, når man har en spejder der ligger og roder rundt i en sovepose, i en hængekøje, ovenpå hans rygsæk, på jorden.......med et træ henover det hele :lol: :lol:

Spejderne bruger iøvrigt de helt billige surringsstroppe fra 10kroners kasserne i supermarkederne at hænge deres køjer op i.

Bare med et tømmerstik på træet, og et pælestik på hængekøjen. Fungerer udemærket. Er billigt, og vejer egentlig heller ikke ret meget.

Skotte skrev: :) --- og fiskevægten viser snorspændingen juhu.
The end.
Skotte

Ja i det ene ben.
Det skal du så lægge sammen med belastningen i det andet ben, for at få den samlede belastning.

Sidste redigering: 11 år 7 måneder siden ved DKW.
Følgende bruger(e) sagde tak: danboron

Mere
11 år 7 måneder siden #5649 af danboron
LOL DKW :lol:

tja. der væltede det ene træ så.

Det ER umanerligt svært at holde masken og se seriøs ud, når man har en spejder der ligger og roder rundt i en sovepose, i en hængekøje, ovenpå hans rygsæk, på jorden.......med et træ henover det hele

Hjertelig tak, for det billede... :woohoo: Idet jeg går ud fra, at den arme knægt slap uskadt. :unsure:

Det er ANDEN gang jeg hører, om een i hængekøje, der får det ene træ ned over sig. Den anden, en amerikaner, slap mirakuløst også uskadt.

Men man GØR nok klogt i at bruge friske, stærke træer. :whistle:

Pakstropper fra 10kr kassen??? Jamen hvor brede er de ca. ???

Mere
11 år 7 måneder siden - 11 år 7 måneder siden #5651 af DKW
de er vel 20-25 mm eller så.

DU ved. de der grimme, typisk orange, nylonstropper med en krog af en art i den ene ende, og en billig skralde til... smid skralden ud, skær krogen af, og du har en udmærket (og rimelig lang) webbingstrop hvis du lægger den dobbelt.
Har ikke modet til at prøve uden at lægge sådan en dobbelt, men jeg tror umiddelbart de vil kunne bære sådan også.

Og så er det da en mulighed at de lå i 25 kroners kassen, men hvad pokker.

Og ja.. han slap uskadt. Men hold kæft vi lå flade af grin, samtlige 3 ledere. :lol:

Følgende bruger(e) sagde tak: danboron

Mere
11 år 7 måneder siden #5652 af danboron
:cheer:
Glad, for at høre, han var uskadt. SÅ kan jeg tillade mig at grine ordentligt.

20-25 milimeter brede stropper

rundt om træet,

DET er jo HELT perfekt. Og orange, jaja, så kan man SE stropperne. :woohoo:

Næste DIY projekt til spejderne, en kamoflage-strømpe til de orange stropper B)

10 kr, 25kr, det hænger jeg mig ikke i. ;)

Jeg startede selv op med tilsvarende, bare til en højere pris :sick:

Disse helt billige stropper, har typisk, en brudstyrke, mellem 200kg og 300kg.

Det er nok godt, at lægge dem dobbelt.

Jeg forestiller mig, du mener, at I fører en lang strop, FRA hængekøjen, går RUNDT om træet, og tilbage til køjen, så hver ende, kun belastes med det halve.?

Mere
11 år 7 måneder siden - 11 år 7 måneder siden #5656 af DKW
jeg kunne godt forestille mig at de ret hurtigt bliver værdiløse når de bruges til ting som at sikre bistader osv..
Altså at de er udenfor 24/7 til de ikke kan mere.

Mine spejdere har brugt dem i hvad... 3-4 år er det vel ved at være nu for dem, og der er intet at klage over endnu.
En enkelt spejder er ved at spekulere i at opgradere lidt. bl.a. ophænget. Det er trods alt begrænset hvor god en hængekøje og ophæng, og liner og tarp man kan skaffe til dem, for 500kroner for et sæt.
Omend tarpen har jeg nu selv brugt i henved 7 år nu, så det er ikke dén han vil skifte.

fin video iøvrigt. Tak for den.

Tid til at oprette siden: 0.185 sekunder