Hængekøje gør-det-selv

Mere
10 år 10 måneder siden #5669 af DKW
Besvaret af DKW på emne Hængekøje gør-det-selv
faldt lige over denne justerbare daisychain..

Kunne være jeg lige skulle drøne ind og hente 2 af dem i morgen, som erstatning for de gamle daisychains. hmmm...

Ikke at de gamle fejler noget, men 100 gram/stk kontra 365 gram, samt justerbarheden...

:whistle:

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

• Quest
  • Emne forfatter
  • Gæst
  • Gæst
10 år 10 måneder siden #5670 af Quest
Besvaret af Quest på emne Hængekøje gør-det-selv
I må lige rette mig, tager jeg fejl, men er en daisy chain (blomsterkrans af marguritter) ikke en udstyrsslunge med en række små loops, til at klikke udstyr i?

Mere
10 år 10 måneder siden #5671 af danboron
Besvaret af danboron på emne Hængekøje gør-det-selv
HELT præcist Quest :)

En daisy chain, er en slynge med loops, flettet af Marguritter, så bagagen dufter godt efter en uge på en fjeldside, uden sæbe. :P

Nogen bruger dem til at hægte udstyr i, andre bruger dem til at hægte hængekøjer i.

Men de DUFTER ens.

Nej, undskyld Quest, men jo. :)

DKW TRUER jo med at KØBE en FÆRDIG løsning. :ohmy:

Den ER da også smart. Men DKWs gamle Daisy Chain, en ÆGTE Daisy chain, er faktisk, efterlignet, og sælges til hængekøjer, som regulerbare Treehuggers.

Og det ER altså smart, det føles nemt, at slynge sin Daisy Chain rundt om træet, og sætte hængekøjens krog, i to passende løkker, FÆRDIG.

INGEN knuder, eller gjordspænder, der låser for godt.

Faktik, hihi, så har jeg nemlig selv lavet sådan et par daisy chain treehuggers. :ohmy:

Som min søn bruger nu. ;)

Men jeg syntes, de var for tunge og klodsede, og brugte igen standard Treehugger, med regulering på rebet i stedet.

Men af og til savner jeg enkeltheden, i Daisy Chain.

Og TAK til DKW for at lære DET ord. Tænk, jeg har lavet Daisy Chains, UDEN at vide det.... hmm.

MEN DKW altså, du MÅ da ikke købe den der nye smarte, kun 100g tunge ting.

NÅR du SELV kan lave en skræddersyet model. :woohoo:

Jeg har set 2,5cm stropper med brudstyrke over 3 tons.

KAN du finde noget sådant, er det jo den Bedste Treehugger, man kan få.

Problemet er HVOR, kan man købe det. Og prisen.... Ved NOGEN..???

Personligt HADER jeg at bestille fra udlandet, kort sagt.

Men, DKW var det ikke en ide? Din nye DIY DaisyChain Treehuggers, har tilfældigvis den længde du ønsker, og der er nok ingen loops, på bagsiden af træet, som er spild af materiale. :)

Men, BEDST af alt, det er DIY. :woohoo:
Følgende bruger(e) sagde tak: Quest

Mere
10 år 10 måneder siden #5673 af danboron
Besvaret af danboron på emne Hængekøje gør-det-selv
Just Jeff's skrev, om styrke i hængekøje ophæng.

The lowest acceptable range is generally 700 lbs, and some people will not use less than 1000lbs breaking strength. Do not use 550 cord (parachute cord). I've broken 550 cord twice using it on a hammock, and I cut it directly off a parachute so I know it's the real thing.
The correct knots/lashings must be used. Knots can significantly reduce the strength of cord and webbing.

Jeff, har samlet VILDT meget viden, om hængekøjer, og forklarer fordele og ulemper, ved ditten og datten.

Hans tal, er baseret på glade amatørers erfaringer. Modvilligt, købte folk dyrere, stærkere reb, indtil det hold op med at knække. :sick:

Paracord 550, en populær snor i USA, klarer 275 kg, ca. og folk med EN paracord, er ofte faldet ned, men med TO.... nærmest aldrig, :cheer:

Så tallene 350kg - til 500kg, er den erfarnes anbefaling, baseret på, at forskellige svagere snore har knækket.

SÅ ser JEG de tal, og tænker, hmm, så må 900-1100, være passende for mig, for jeg gider ikke, det knækker. :ohmy:

Og jeg opdagede hurtigt at det stærkere reb, gav sig mindre, så hængekøjen sank mindre. En klar fordel. B)

Men prøv at kikke rundt på hans side, og se forskellige typer af ophæng, osv.

www.tothewoods.net/HammockCampingSuspension.html#CordtoTree
Følgende bruger(e) sagde tak: DKW

Mere
10 år 10 måneder siden #5675 af DKW
Besvaret af DKW på emne Hængekøje gør-det-selv

Quest skrev: I må lige rette mig, tager jeg fejl, men er en daisy chain (blomsterkrans af marguritter) ikke en udstyrsslunge med en række små loops, til at klikke udstyr i?

Egentlig ikke. De er lavet til "aid-climbing".

Helt grundlæggende er de lavet til at holde én personvægt, statisk. Ikke til faldsikring eller andet. Hvordan man så bruger dem, og til hvad er en længere forklaring.

danboron skrev: DKW TRUER jo med at KØBE en FÆRDIG løsning. :ohmy:

MEN DKW altså, du MÅ da ikke købe den der nye smarte, kun 100g tunge ting.

NÅR du SELV kan lave en skræddersyet model. :woohoo:

Jeg har set 2,5cm stropper med brudstyrke over 3 tons.

KAN du finde noget sådant, er det jo den Bedste Treehugger, man kan få.

Problemet er HVOR, kan man købe det. Og prisen.... Ved NOGEN..???

Personligt HADER jeg at bestille fra udlandet, kort sagt.

Men, DKW var det ikke en ide? Din nye DIY DaisyChain Treehuggers, har tilfældigvis den længde du ønsker, og der er nok ingen loops, på bagsiden af træet, som er spild af materiale. :)

Men, BEDST af alt, det er DIY. :woohoo:

njah. kunne da være man skulle lave det selv.
Mener amsteel laver stropper i omkring de dimensioner. Ellers må jeg vel lige grave lidt rundt på nettet.

Justeringen er nemt lavet af lidt aluminium. Man kunne vel tillade sig at købe spændet færdigt også, hvis det var dét?

hmmm.. :)

Følgende bruger(e) sagde tak: Quest, danboron

• Quest
  • Emne forfatter
  • Gæst
  • Gæst
10 år 10 måneder siden #5681 af Quest
Besvaret af Quest på emne Hængekøje gør-det-selv
Husk at et US pound (lbs) er 453,6 gram. Sorry, kunne ikke lade være Dan :whistle:

Ang. daisy chain, så blev jeg lidt rundforvirret fordi jeg troede det bla. var udstyrsløkker, som de der sidder, i overtal, foran på div. rygsække. :huh:

Tid til at oprette siden: 0.235 sekunder