Hængekøje gør-det-selv

Mere
10 år 10 måneder siden #5690 af DKW
Besvaret af DKW på emne Hængekøje gør-det-selv

PingHansen skrev:

Quest skrev: Ang. daisy chain, så blev jeg lidt rundforvirret fordi jeg troede det bla. var udstyrsløkker, som de der sidder, i overtal, foran på div. rygsække. :huh:

Dét kaldes også en daisychain. En daisychain er vel egentlig, lige som julepynten, blot en serie løkker.

hm. så lærte man også noget nyt i dag. :cheer:
Har aldrig hørt om udstyrsløkker omtalt som daisychains før, men heyho..

Hvorom alting ér, så er det ikke dén type daisychain jeg snakker om. :)

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
10 år 10 måneder siden #5698 af DKW
Besvaret af DKW på emne Hængekøje gør-det-selv
en fin video.

Syntes dog det er temmelig omstændigt for at erstatte et pælestik eller tilsvarende.

Ideen med elastikken syntes jeg er fin. Havde været pænere hvis man havde trukket elastikken på indersiden af rebet et lille stykke i hver ende, og så lade knuden stikke ud, istedet for at fastgøre den med dobbelthalvstik. Men ideen er god.

selv bruger jeg faktisk kun elastiksnor. Udover til ridgelinen selvfølgelig, som så er 550 paracord (den ægte vare. Ikke en eller anden wannebe kopi)
Lidt tungere (ok meget)

Mere
10 år 10 måneder siden #5720 af danboron
Besvaret af danboron på emne Hængekøje gør-det-selv
Jep, :P

det er hurtigere at lave et pælestik, forhåbentlig. :whistle:

Men et pælestik, og mange andre stik og knob, svækker rebet med op mod 50%, Hvorimod en splejsning, som hun viser i videoen, kun svækker snoren med 5-10%.

Og det er da meget pænere. :woohoo:

Faktisk, er Amsteels styrke angivelse, målt MED et splejset øje, i hver ende.

Vi har talt om 3mm Amsteel, til Whoopie Slings, for eksempel.

Den som DD Hammocks bruger/sælger, er faktisk 2,5mm Amsteel-blue 730kg 4,3g/m.

Så tynd og let, at den virker som bardun, og så stærk, at den bruges i ophæng.

EEN snor, til ALT, hvis man vil. :woohoo:

Og DKW, det ville være Super, og et godt eksempel for spejderne. Hehe.

Lad mig indskyde, at man ikke BEHØVER at sy stropper, og hængekøje med speciel stærk tråd, der er fire gange stærkere, eller noget.

Ganske almindelig sytråd, kan fint bruges.
Til stropper, skal man jo bare sy fire-fem gange så mange gange rundt. Jeg har syet adskillige, som ikke skred spor, i syningen.

Nemlig, så det er IKKE noget problem, at sy stropper selv. ;)

Og sidste ting, den splejsemetode hun viser, fungerer med alle "single braid", enkeltflettet, tov og snor, i alle tykkelser.

Altså også Amsteel 6mm, f.eks. ;)

God fornøjelse. :)
Følgende bruger(e) sagde tak: Quest, DKW

Mere
10 år 10 måneder siden #5752 af danboron
"Ingen symaskine, hvad skal jeg gøre?" :(

SMELT.!!! B)

SIDERNE AF HÆNGEKØJEN

Husk, at SØMMENE langs kanterne KUN er for, at stoffet ikke frynser.
Er den bane stof du har købt, fint afsluttet langs kanterne, behøver du IKKE lave nogen søm, eller skære med smelte-kniv, på de lange sider. :woohoo:

ENDEN AF HÆNGEKØJEN:

Første udbredte metode, KANAL-metoden,
er at sy en kanal til rebet, som i første video.

Næste metode, KLUMP-metoden,
er, at kun lave en søm istedet, og så kramme eller folde, enden sammen, og lave en bevikling, med lidt tynd snor. Der er nu skabt en "klump" af stof. Og hængerebet bindes om stoffet, under klumpen.
Mange producenter, er gået over til denne metode, som en både stærkere, (siger de), og enklere løsning.
(Men, så vidt jeg ved, har ingen hørt at nogen faldt ned, fordi en syning gik, så kanalmetoden ER RIGELIGT stærk.)

SENESTE metode, er smelte metoden. UDEN at sy en søm, foldes stoffet, som en harmonika, med ca 2cm folder. Når den er fin, sætter man stoffet i klemme.
I en skuffe, eller dørkarm, eller ...... en skruetvinge, måske?

Og med et varmt søm, eller en loddekolbe, eller noget, smelter man et hul, tværs gennem alle folderne. Når man har lavet hullet, fjernet overskydende, smeltet stof, og formet kanterne fornuftigt, så tager man en varm kniv, og skærer stoffet af, et par cm over hullet.

Nogen bevikler så det hele, eller sætter krympeplast omkring, for syns skyld.
(Eller isolèr-tape)

De lange sidekanter, kan også skæres med varm kniv, så de ikke frynser.
En smelte-skåret kant, er ikke så blød, som en syet, men er nem at lave.

SÅ er hængekøjen færdig, og klar til at binde reb, eller whoopie sling, på.

MEN, VIGTIGT. Hullet, er kun "støtte". Hængerebet SKAL føres gennem hullet, OG DERNÆST to-tre gange rundt om stoffet, UNDER hullet, og så låses enden korrekt, som i et flagknob. Og klippes af, og smeltes i enden, så den umuligt kan smutte.
Pointen her, er altså at det ikke er hullet som bærer belastningen, men stoffet UNDER hullet. Ligesom i KLUMP-løsningen.

Jeg leder efter en vid, der viser smeltemetoden, men den er SVÆR at finde igen.

Lad mig straks tilstå at jeg selv endte med smelte metoden til enderne. :woohoo:

Fordele og ulemper.
Med Kanal-løsningen, kan man nemt løsne rebet og sprede hængekøjen ud, som "gulv", med tarpen hen over. HVIS man ikke har gode ophængsmuligheder.

Men selvfølgelig kan man også bruge de andre typer, når man er nødt til at bruge hængekøjen og tarpen, som bivuak.

Smelteløsningen er mere elegant, fylder mindre, i oppakningen, er lige så stærk, og hurtigere at lave.

Så, til alle, der har det fint med halvglødende søm, eller loddekolber, BRUG smeltemetoden, til enden.

Til alle andre, kanal, og klumpløsningerne, er dem der oftest bruges, endnu, af producenterne. Og det er rigeligt med alm. sytråd, ISÆR med klumpløsningen,

VARM KNIV? Ja, man kan købe varme knive :P .
Men jeg har set folk bruge opvarmede barberblade, hobbyknive, ja selv en dolk,(anbefales IKKE)

God fornøjelse :)
Følgende bruger(e) sagde tak: Quest, DKW

Mere
10 år 10 måneder siden #5796 af hvaså
Besvaret af hvaså på emne Hængekøje gør-det-selv
Alternativer til amsteel

Poly Ropes - Dynex

Liros - D-Pro

Eksempelvis www.bootskram.com/shop/product_info.php/...ne-3-mm-950-daN.html

Jeg fandt mit indlæg i den anden tråd slettet, så jeg poster alternativerne her. Håber ingen bliver fornærmet over tovværk i denne tråd.

Følgende bruger(e) sagde tak: danboron

Mere
10 år 10 måneder siden #5837 af danboron
DKW, din Daisy Chain, fik mig til at fundere.

Først, der er tre styrkeklasser, indenfor stropper, med en bredde på 2,5cm.

De billigste, har typisk en styrke på 200-350kg

Mellemklassen, "Stærk Polyester" har en styrke omkring 800kg

Og topklassen, til klatring, med styrker over 3 tons.

De svage stropper, bør bruges, "dobbelt", som et U omkring træet, og dermed deles to strop-ender, om belastningen.

DERMED er man afskåret fra at bruge "P -metoden", hvor stroppen sættes om træet, ved at føre den ene ende af stroppen, gennem øjet i den anden ende. SÅ har man kun EN ende, hen mod hængekøjen.

MEN med en stærkere strop, kan man få glæde af metoden. Og metoden har sine fordele. Dels sparer man vægt, idet stroppen ikke skal gå dobbelt.
Dels, er det en fordel, at man undgår, at stroppen rutcher ned, så snart man slipper, for at ordne den anden ende.

OG så om vægt, snor vs strop. Stropper er tungere og fylder mere, end tynde reb, lavet af Dyneema, f.eks.

Så med det i regnestykket, er det BEDST, med en kort strop, kombineret med snor, fra stroppen til køjen.

Og med kort strop, mener jeg den længde, der akkurat når omkring de tykkeste træer, du vil hænge i....

SÅ tænker jeg på justering. Den enkleste metode, er faktisk Daisy Chain, eller Whoopie Sling.

HVAD med

EN stærk kort strop, med en daisy chain af snor, bundet på enden.

Ja, altså, Før snoren gennem det ene øje i stroppen, og træk den igennem, og saml enderne, så den ligger dobbelt, og lav en knude, (simpelt overhåndsknob) for hver tiende cm.

Husk, at hver knude stjæler af længden, en 3m snor, lagt dobbelt, og med 10-15 knuder, bliver lidt kortere end 1,5m, afhængig af snorens tykkelse.
Og husk, at knuderne stjæler op mod halvdelen af styrken, så vælg en passende snor.

Eks. 2,5mm Amsteel blue, som solgt med DD Whoopie Sling,

EN snor, UDEN knuder, men splejset, styrke ca 730kg
TO snore, MED knuder, har OGSÅ en styrke på 730kg, ca.

Nå, men NU har du en strop med "Amsteel Daisy Chain" i den ene ende. Beregnet til P-montering om træet.

Altså, sving stroppen rundt om træet, grib stroppens øje, og før den dobbelte snor igennem. SÅ hægter du enden af køjen, på dobbeltsnoren, hvor det passer. Færdig.

(Og NU sidder jeg og overvejer, om man kunne splejse, istedet for knuderne, hm,
det ville blive meget nemmere, at trække dobbeltsnoren, gennem øjet i
stroppen. Er der mon een af jer, der har noget indput, om splejsning af en stribe løkker?)

Vægt-udregning.

Em meter af denne strop, vejer 35g. med en styrke på 1835kg.
www.extremtextil.de/catalog/X-Tube-tubul...bbing-25mm::832.html

En meter af Amsteel blue, 4mm, vejer 11g, med en styrke på 1800kg

Det vil sige, en Amsteel 4 mm Daisy chain på en meter vejer ca 24g, og holder 1800kg

En meter strop + en meter Amsteel 4mm Daisy = 59 gram :ohmy:

Lidt lettere, end Daisy Chains til klatrere, tror jeg nok. Tænke, tænke.... :woohoo:

Hvaså, forresten, tak for dine reb-links. :)

begge reb, har samme styrke, som Amsteel Blue.

Første reb, Poly Ropes - Dynex, har kerne, og kan ikke bruges til Whoopie Sling, og er sværere at splejse.

Det næste, Liros - D-Pro, er VIST nok hult, i hvert fald skriver de, at det er NEMT at splejse.

Så DET er måske et godt alternativ, til Amsteel.

God fornøjelse. :)
Følgende bruger(e) sagde tak: Quest, DKW, hvaså

Tid til at oprette siden: 0.217 sekunder