- Modtagne Tak: 7
Hængekøje gør-det-selv
UKhammocks
www.ukhammocks.co.uk/shop/article_31/Ams...id%3D7%26aid%3D31%26
DD hammocks
www.ddhammocks.com/product/amsteelblue
Kender i andre steder hvor det er billigere?
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
PingHansen skrev: Jeg tror nu også, at jeg ville lave selve hængekøjen noget kortere end han gør.
afhængig af materialet, og typen af hængekøje man laver, så skal man passe på at den ikke bliver for kort. For så er den slet og ret ikke til at holde ud at ligge i.
Amsteel kan man vel også få i bådudstyrsforretninger. om ikke andet har de som regel kæmpe produktkataloger liggende, hvor man så kan få dem til at hente x-antal meter hjem. De fleste sælger anbrudt, dvs. lige akkurat den længde du bestiller.
Typisk dyneema sk75.
forhandlere af spil til atv og 4x4 har som regel også leverandører af amsteel. Godt nok har de fleste af dén slags forhandlere ikke "vores" størrelse på lager, men som ved bådudstyr er de fleste villige til at skaffe hjem.
om det så kan svare sig, for de relativt få meter man bruger, er så en anden snak. Prisen på bl.a. ddhammocks side er jo ikek fordi det vælter budgettet.
jeg mente ikke man skulle købe færdiglavede ridgelines..PingHansen skrev: Der er en vældig tilfredsstillelse i selv at have lavet tingene.
Jeg kan mærke på mig selv, at jeg rigtig gerne vil lave mine egne liner, så som en bedre ridgeline til tarp end den tørresnor jeg bruger lige nu, og en "structural ridgeline" til selve hængekøjen.
Hen ad vejen, kan jeg måske finde på at lave en hængekøje til ungerne, eller måske til mig selv, hvis jeg vil have noget der er lettere end min DD.
Men indtil videre, så vil jeg ud og samle erfaringer med at hænge, for det har jeg gjort alt for lidt.
Hm, mon ikke jeg også vil sige det om nogle år - man er jo nødt til at være hjemme en gang i mellem
Mere at dét som bl.a. ddhammocks tager pr. løbende meter for amsteel, sådan set er en ok pris, så jeg tror ikke det kan svare sig at gøre ret meget i at finde en forhandler af bådudstyr eller andet for den sags skyld, for derigennem at bestille noget hjem.
Belastning:
Når en vægt er udspændt i en hængekøje – eller lignende konstruktion – vil trækket i rebet være meget større end vægten af den ophængte person.
Desto strammere rebet er spændt op, desto større påvirkning vil samme vægt udøve på hvert af ankerpunkterne A og B.
Man kan beregne påvirkningen for hvert af ankerpunkterne meget nøjagtigt, hvis man kender følgende:
Vægten af den tyngde, der er ophængt i pkt C
Vinklen (v) som det udspændte og belastede tov danner mod vandret (stiplet linie)
Formlen [ vægt / (2 x sin(v)) ] giver belastningen for hvert af ankerpunkterne.
Hvis man forestiller sig en hængekøje, som belastes med en vægt på 100 kg, og vinklen (v) sættes til 15 grader, vil udregningen være som følger:
100kg / (2 x sin(15°)) = 193 kg
De 193 kg er altså belastningen i hvert af ankerpunkterne. Dvs at rebet udsættes for en belastning på 2 x 193 kg = 386 kg
Hvis vi gentager eksemplet med en noget mindre vinkel, fx v=5° (særdeles stramt tov!) kan vi se, at belastningen i ankerpunkterne bliver meget større:
100kg / (2 x sin(5°)) = 573 kg
Dvs, at hvert af vores ankerpunkter nu udsættes for en belastning på 573 kg, samt at tovet udsættes for en belastning på 2 x 573 kg = 1146 kg
Brudstyrke og arbejdsbelastning:
Hvis man arbejder med konstruktioner, som er beregnet til at bære personer, arbejder man normalt med en sikkerhedsfaktor på 6. Det betyder, at det grej og de konstruktioner, man laver, skal være dimensioneret til at kunne klare en 6 gange så stor belastning, som man regner med at belaste dem med. Denne sikkerhedsfaktor er vigtig for at kunne beskytte sig selv – og andre personer i nærheden – mod pludselige materielle svigt i konstruktionen.
I ovenstående (ekstreme eksempel - det er meget besvæligt at opsætte en hængekøje så stramt!), hvor tovet samlet set belastes med 1146 kg, har vi altså brug for et tov med en brudstyrke, som ligger over 6 x 1146 kg = 6876 kg !
Ligeledes skal hvert af ankerpunkterne være dimensioneret til at klare en belastning på 5 x 573 = 2865 kg !
(Disse værdier overholdes ikke af NOGEN kommerciel hængekøje - alene af den grund at det vil være meget besværligt at stramme køjen sådan op. Alligevel er eksemplet værd at bemærke, idet det giver en ekstremreference.)
(Der findes andre beregninger for den maksimalt tilladte arbejdsbelastning, når man tager udgangspunkt i klatreudstyr og klatretov. Dette skyldes dels klatretekniske forhold (ønsket om så lav udstyrsvægt som muligt) og dels det forhold, at klatretov er elastiske (dynamiske). Udregningerne her kan derfor ikke ukritisk overføres til klatretekniske forhold)
Det er altså ikke uden grund at det normalt anbefales at anvende tovværk af en vis kvalitet og vis tykkelse i forbindelse med hængekøjer. Det bør endvidere bemærkes at alt ovenstående er udregnet som statiske belastninger - når personen bevæger sig i hængekøjen tilkommer de dynamiske belastninger.
//Kim Horsevad
du har skiftet ansigtsudtryk.???? Dejligt, jeg synes også du var LIDT stiv i masken, høhø, uanset hvad folk sagde, så holdt du ALTID, det samme pokeransigt.

Hvad fik dig til at smile..... er svigermor faldet.????

Øøøh, nå , nej, jamen så, ja, nå, AHA, jaja.
JAMEN så lad mig skynde mig at støtte kraftigt op om DKW.
Om LÆNGDE på HÆNGEKØJE.
De færdige hængekøjer er jo ikke luxus-lange. Det er nærmest en lov, at jo længere en "samlet ende" hængekøje er, jo mere rummelig og behagelig føles den.
Så JEG lavede een på 15 meter..... Nej pjat, mit kompromis, blev 3,5m.
Men er vægt vigtig, er den for lang, I know, I know. Måske tager jeg lidt mere af den.
Grundreglen er vist, MINDST 80-100cm længere end personen, tror jeg nok.

Fint indlæg, der fint forklarer, at der kan komme overraskende store belastninger på ophænget, især når den er stramt hængt op.
SE den elefant der flyver derovre.

(Pst Horsevad, hurtigt, mens de andre ser på elefanten...
er der ikke en fejl? du skriver 193kg belastning af det ene ophæng, det samme fra det andet ophæng, TILSAMMEN det dobbelte.
Altså, i begge ophæng, og hele vejen gennem tovet, er belastningen jo 193kg.
En misser?)
Og du nævner en sikkerhedsfaktor på 6, ude i erhvervene.
Men privat, har man lov at bruge mindre.
Men med fornuft, og omtanke.
MEN man skal huske, som du sagde, den dynamiske kraftpåvirkning.
Idet man dumper ned i køjen, er kraftpåvirkninger flere gange større.
Derfor er det dumt at bruge 200kg snor.
Det ER en reel mulighed, at et hængekøjeophæng knækker på et tidspunkt, især fordi, intet holde evigt.
De fleste får et chok, og så et grineanfald, når de dumper en halv meter ned på skovbunden.

MEN man BØR ikke hænge lige over en skarp sten. Man BØR hænge, så det er OK, hvis tøjret går.
Dit regne eksempel viser, at det er næsten umuligt at belaste med 1000 kg.
Det bekræftes af en video, der måler på en strop, mens der bliver linedanset og hoppet på stroppen. De KRAFTIGSTE hop, gav en belastning på ca.700kg.
Så JEG tænker, at JEG er tilfreds, alt taget i betragtning, med en styrke på 700-900kg. Og så sætter jeg mig ROLIGT ned i hængekøjen. Et par år.
For man husker selvfølgelig, at uv, kemikalier, luft, vand, begynder at nedbryde fibrene i tovet, fra det bliver spyttet ud fra fabrikken.
Letvægts-hængekøjer, ER ikke skabt til skovbørnehaver.
Use With Care.
-
-
- Forsikning/redn...
- Hej, Vi skal gå 7 dage på Kungsleden...
-
-
-
- Fjällräven Kajk...
- Jeg har en Fjällräven Kajka 100 -...
-
-
-
- Kursus i vinter...
- Hvis I ikke har fundet fælleskørsel og...
-
-
-
- Turtråd til vin...
- Perfekt! Tak, Krabbe!
-
-
-
- Kommer senere
- Hej Vi er 2 som skal deltage på...
-
Outsite.dk - Frisk luft på nettet - © 1995-2022 - Betingelser - Kontakt os - Medie info CVR.: 33344333