Hængekøje gør-det-selv

Mere
10 år 9 måneder siden - 10 år 9 måneder siden #6184 af tohmahawk
Besvaret af tohmahawk på emne Hængekøje gør-det-selv
Det er en Hennesey Hammock model Expedition som ikke er med dobbelt bund. Den er med single line hvor man klipser tarp på linen men det kunne være fedt at ændre rebsetup så man kunne bruge karabiner istedet for at skulle binde den til treehuggers... Det lyder som om man kan købe det reb I har anbefalet i Århus marine... dvs jeg kan trille derind og hamstre reb... så mangler jeg bare nogle karabinere da de treehuggers der følger med hennesey hammocken jo godt kan bære vægten... dine stropper er DIY eller?

Sidste redigering: 10 år 9 måneder siden ved tohmahawk.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

• Quest
  • Emne forfatter
  • Gæst
  • Gæst
10 år 9 måneder siden #6196 af Quest
Besvaret af Quest på emne Hængekøje gør-det-selv
Sådan rent erfaringsmæssigt, vil i så ikke råde til at købe et par Whoopie Slings (hos fx DD Hammocks), se hvordan de er lavet, bruge dem til de er for slidte og derefter lave nogen selv?

• Quest
  • Emne forfatter
  • Gæst
  • Gæst
10 år 9 måneder siden #6198 af Quest
@Ping
Det er netop den video jeg tænker på. Tror nu godt jeg kan lave en, men vil helere se en "rigtig" først.

Tror jeg vil have en singleline.
Vil opfinde et system hvor jeg bare trækker hele moletjavsen ud af en pose, tarp foldet vandtæt om køjen, sætte køjen op og slå tarpen op over.
Simpelt.

• Quest
  • Emne forfatter
  • Gæst
  • Gæst
10 år 9 måneder siden #6200 af Quest
Med de to gram skal jeg modbevise dig :whistle:

Den gramjæger her skal nok trække et trick eller tre op af hatten. Ikke Dan? Notch :whistle: notch, wink ;) wink ;)
Det bliver helt kanon (som i kulturkanon).

Har forresten fundet ud af hvordan jeg skal få kamufleret mit Tyvek, selvom det kommer til at tage lidt tid og kreativ Jens Jørgen Thorsen talent.
Tadaa her kommer det:

SPRITTUSCHER!!! :woohoo:

Binder herregodt! Op med tarp og køje og i gang med at male.

Den kreative proces er ustoppelig.

Mere
10 år 9 måneder siden - 10 år 9 måneder siden #6201 af danboron
Besvaret af danboron på emne Hængekøje gør-det-selv
Hej Tohmahawk.

AHA..... ca 1,1kg ren soveglæde :woohoo:
Min vejer 2,2kg, ................, ØV.....

Men, til gengæld, er min længere, øøh, ...og mit tarpsystem er smartere, hihi. :P

Nej, alvor til side...

Ja, faktisk HAR din køje Single Line. Men Hennessys system, er udtænkt som et LØST ophængt system. Fordelen ved det, er at det lægger mindre belastning, på bærerebene, og på den tynde ridgeline. Så køjen bliver lettere...

Så det er ikke MEGET vægt du sparer, ved at skifte til een lang 3mm dyneema, med whoopieslings som ender.

Men, hvis du vil ændre til STRAM Singleline, hvor man bare spænder, så meget man "kan", så skal den tynde ridgeline, mellem de to ender af køjen, også udskiftes.

DET vil give fuld bæreevne i ridgelinen, dels kan den så, bære rygsæk, og andet, uden at synke nævneværdigt, , dels kan du selv, tage fat, og løfte dig op, med hele din vægt.

Men er du glad for det "løse" ophæng, er der jo ingen grund, til at skifte den del.

Er det kun, for at blive fri for den berømte, "8-tal på 8-tal på 8-tal" knude, er det jo kun bærerebene, der skal udskiftes, med en Whoopie LINE, helst, og en karabiner, eller stålkrog, ELLER "toggle, med Marlin Spike Hitch".

Men jeg ville skifte, den tynde ridgeline også. så du KUNNE stramme helt op, hvis du foretrak det, med tiden. Og hænge alt udstyret på den... :)

Jo, Tohmahawk, mine stropper er "billige" stropper, med en styrke på højst 3-400kg. :(

De stropper du har fra Hennessy, er jo klart nok, i den klasse som kaldes "stærk polyester", som typisk har en styrke mellem 800-900kg i 1" bredde. Men dine stropper er 1½", så styrken er nok omkring 12-1300, eller noget, det giver også mening, at de er stærkere end bærerebene, af "stærk polyester", der kan klare 800kg.

Så, jo, du burde sagtens kunne bruge Hennessy-stropperne. selv til en "stram" Singleline.

I HVERT fald, hvis du fører begge ender af træstroppen, frem til karabineren.... SÅ er du HELT sikker. men, det burde altså også være stærkt nok, til at føre den ene ende af stroppen gennem den anden, og derfra, kun EN ende, frem til karabineren.

Hvilket jo er den løsning, der er mest praktisk i brug, og kræver de korteste stropper... Eller sagt omvendt, stroppen kan nå ud til træer der er længere væk...

Så, jo, behold stropperne, indtil du får lyst til at skifte dem til Dyneema, bare for at spare en anelse vægt... :unsure:

Og nøjes, med at købe Liros D-pro, snoren, 3mm, ca.... øh... 9 meter, skulle være nok.

:::EDIT:::EDIT----Forklaring rettet, fra Whoopie Sling, Til Whoopie Line, som er nødvendig til stramme ophæng ::::::::::

Single Line med Whoopie Line...
Whoopie Single Line
:woohoo:

Så monterer du hængekøjen på snoren, så ridgelinen, (SORT), har den rigtige længde, og ender, der er ca 40cm længere end til tarpens fæstepunkt...

Resten deles i to stykker. Og hvert stykke (GRÅT) smeltes lidt spidst i enden og føres ind gennem siden i den sorte snor, og ned gennem, 20-30 cm, og så ud gennem siden, så resten hænger ned mod jorden.

Lav, f.eks en ottetals-stopknude, på den grå ende ved jorden, så den ikke ved et uheld, kan trækkes ud ad "strømpen", på den sorte snor.

Men, FØR, man lirker den grå snor gennem den sorte, kan man jo lige splejse et øje, til karabineren.... eller binde et øje, et dobbelt ottetals-knob, er nok bedst.

Se f.eks. på min ridgeline, som er bundet med det dobbelte ottetals-knob

Ang karabinere, KAN du købe en stålkarabin billigt, i Marinaen, MEN de har skarpe kanter.

Prøv hellere, med Marlin Spike Hitch, som vægtmæssigt, og prismæssigt, vinder stort.

Også, fordi, det giver, op mod 100cm mere, regulerings mulighed...på selve stroppen.

Mange, der HAR brugt karabinere ("Biners"), er gået videre, til Marlin Spike Hitch, og en pind, man finder på stedet, eller en fin en af træ, eller alu-rør, eller en stålkuglepen...

Hehe, Quest foreslår, at købe et sæt Whoopie Slings færdige, for at se, hvordan de er lavet.
Ja, det er nok nemmest at se for sig, når man står med en, i hånden, meeeen.

Det er altså så nemt, at jeg ikke kan beskrive det, lige så hurtigt, som jeg kunne lave den.

Ude i skoven, behøver du kun en lighter til at smelte-forsegle enden af tovet, og forme enden lidt spidst.
Så, tager du fat i snoren, ca 40cm fra hængekøjen, og putter den spidse ende, ind gennem siden af snoren, i retning mod hængekøjen. Så skubber, og putter, man den spidse ende ind i snoren, til spidsen er fem-ti cmfra køjen, og SÅ lirker man spidsen ud gennem siden, og, voilà, et stk Whoopie Sling, på tre minutter.

Selvom den er nem at lave, er det irriterende, hvis enden smutter tilbage ind i snoren, så man laver en knude på enden. Eller en fin endesplejsning, som OGSÅ er nem at lave,
Hvis man lige ser en af videoerne med det.

Men, om man spidser ende med smeltning, eller bruger et stykke ståltråd, eller noget, til at føre enden gennem snoren, så er princippet det samme.

Enden skal ind gennem siden på snoren, ET sted, og 30cm længere nede, trækker man enden UD gennem siden.

Nu har jeg ikke selv prøvet netop dette snor, men det er flettet, og hult, og det betyder, at bare man skubber blødt sammen, så vil snoren "åbne"sig, så der er plads til at skubbe enden igennem.

Hm, gav det mening.?

MEN, Quest, de Whoopie Slings, som DD sælger, er kun 2,5mm, med en styrke på 730kg. Det er stærkt nok, til en LØS Single Line, som på Hennessys, men IKKE sikkert, at det er stærkt nok, til STRAM Single Line..., såååeh, det kommer an på... :)

Forresten, Tohmahawk, din tarp er clipset på, og jeg går ud fra, at clipsene, er monteret på bærelinen med en Prussik-knude, så den kan skubbes frem og tilbage. Jeg skrev lige, at den del af snoren, som enden går igennem, skulle være tæt på hængekøjen. Men, selvfølgelig, ikke lige der, hvor tarpen sidder fast.
Så, forklaringen er... Ca 40cm, fra TARPEN, stikkes enden ind i snoren, og fører den indvendigt, til fem-ti cm før tarpen, og så ud gennem siden igen.... Og lav et 8-talsknob, på enden, så den ikke kan smutte gennem.

Så får du et påhæng der kan reguleres, mens du står under tarpen.
Enden af snoren vil virke (delvist?) som drypline.
OG "ydersnoren" bliver automatisk strammet korrekt om "indersnoren".

Et WIN/WIN/WIN-ophæng..... :woohoo:

B)
Sidste redigering: 10 år 9 måneder siden ved danboron.
Følgende bruger(e) sagde tak: Quest

• Quest
  • Emne forfatter
  • Gæst
  • Gæst
10 år 9 måneder siden #6202 af Quest

danboron skrev: Hm, gav det mening.?

MEN, Quest, de Whoopie Slings, som DD sælger, er kun 2,5mm, med en styrke på 730kg. Det er stærkt nok, til en LØS Single Line, som på Hennessys, men IKKE sikkert, at det er stærkt nok, til STRAM Single Line..., såååeh, det kommer an på... :)

Ja måden hvorpå jeg laver Woopie slings fes ind.

Men det sidste der om stram eller slap single ridgeline fatter jeg ikke. Kan jeg ikke selv justere det fra opsætning til opsætning på en eller anden måde?

Skal nok se det før det fiser ind. :S

Tid til at oprette siden: 0.214 sekunder