- Modtagne Tak: 173
Hængekøje gør-det-selv
10 år 9 måneder siden - 10 år 9 måneder siden #6203
af danboron
Besvaret af danboron på emne Hængekøje gør-det-selv
Hej Ping
NÅNÅH, ikke til Single Line....
FORDELEN er, at man kan lave LINEDANCE, på den....
Nej, DET vil jeg jo ikke anbefale.... man kunne miste balancen, og falde ned, og desuden kræver det gode stærke træer.
Så, dit argument vinder.....
Hæ hæ, MEN du kunne lave det "løse" Single Line, som på Tohmahawks, rigtigt monteret, giver det næsten kun den halve belastning...
Og så SIDDER tarpen da altid PÅ min ridgeline, så tarpen ER oppe, med det samme, og dækker for køjen. Det kræver bare, at tarpen bliver monteret med 10 cm elastiksnor, til en prussik-knude, på ridgelinen, så man ikke risikerer, at overstrække tarpen, når man spænder ridgelinen...!!!
Hennessys oprindelige ide, med "structural ridgeline", var at linen mellem de to køje ender, hjælper, til at få det rigtige "svaj" i køjen, nemt, HVER gang.
Men med godt øjemål, eller tålmodighed, er det da slet ikke nødvendigt.
Og det ER da mest fleksibelt, at kunne hænge tarpen, i alle højder.
I starten var jeg da glad nok for det... men når man et par gange, er blevet overrasket af en pludselig byge, så tøver man, før man løber ud i regnen, og sænker ridgelinen på begge træer, og efterfølgene skal rundt og regulere bardunerne, og SÅ ind, pjaskvåd, i tørvejr...
Nææh, DET gider jeg ikke mere. Så en fast højde, er første krav, så jeg ikke skal hen til træerne, og ændre højde, når det bryder løs... SÅ er det HØJST bardunerne, der skal reguleres.
Men helst indefra, hvilket er mit andet krav. DERFOR bruger jeg glasfiber bue, i stedet for barduner, til trods for vægten...
OG,..................., glasfiberstangen, filtrer aldrig.............
MEN, Ping, man KAN jo bare sætte tarpen, fra starten, i den rigtige højde, til HVIS det bliver regn...
Så, det eneste DU mangler at købe, er ca 8m 2mm Liros D-pro, så ridgelinen ikke giver sig ret meget, når du hænger tøj til tørre, under tarpen....
Eller hvad..?
NÅNÅH, ikke til Single Line....

FORDELEN er, at man kan lave LINEDANCE, på den....

Nej, DET vil jeg jo ikke anbefale.... man kunne miste balancen, og falde ned, og desuden kræver det gode stærke træer.
Så, dit argument vinder.....

Hæ hæ, MEN du kunne lave det "løse" Single Line, som på Tohmahawks, rigtigt monteret, giver det næsten kun den halve belastning...
Og så SIDDER tarpen da altid PÅ min ridgeline, så tarpen ER oppe, med det samme, og dækker for køjen. Det kræver bare, at tarpen bliver monteret med 10 cm elastiksnor, til en prussik-knude, på ridgelinen, så man ikke risikerer, at overstrække tarpen, når man spænder ridgelinen...!!!
Hennessys oprindelige ide, med "structural ridgeline", var at linen mellem de to køje ender, hjælper, til at få det rigtige "svaj" i køjen, nemt, HVER gang.
Men med godt øjemål, eller tålmodighed, er det da slet ikke nødvendigt.
Og det ER da mest fleksibelt, at kunne hænge tarpen, i alle højder.
I starten var jeg da glad nok for det... men når man et par gange, er blevet overrasket af en pludselig byge, så tøver man, før man løber ud i regnen, og sænker ridgelinen på begge træer, og efterfølgene skal rundt og regulere bardunerne, og SÅ ind, pjaskvåd, i tørvejr...
Nææh, DET gider jeg ikke mere. Så en fast højde, er første krav, så jeg ikke skal hen til træerne, og ændre højde, når det bryder løs... SÅ er det HØJST bardunerne, der skal reguleres.
Men helst indefra, hvilket er mit andet krav. DERFOR bruger jeg glasfiber bue, i stedet for barduner, til trods for vægten...
OG,..................., glasfiberstangen, filtrer aldrig.............

MEN, Ping, man KAN jo bare sætte tarpen, fra starten, i den rigtige højde, til HVIS det bliver regn...

Så, det eneste DU mangler at købe, er ca 8m 2mm Liros D-pro, så ridgelinen ikke giver sig ret meget, når du hænger tøj til tørre, under tarpen....

Eller hvad..?

Sidste redigering: 10 år 9 måneder siden ved danboron.
Følgende bruger(e) sagde tak: tohmahawk
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
10 år 9 måneder siden - 10 år 9 måneder siden #6204
af danboron
Quest.... 
Ja, det er ingen kunst at lave en Tyvek-hængekøje....
Men man kan GØRE det til en kunst,...., hvis man har talentet, og sprittuscher nok.
Du skal nok vælge de brede.....
Hi hi, jeg havde også tænkt på tuscher...
MEN, Quest, angående lim på tyvek, kan det være en vandopløselig lim, som snedkerlim, i udendørs-udgaven. Gad vide, om ikke maling på vandbasis, kunne binde???
Men, Quest, burde du ikke vente til sommer, så du gennem vinteren, havde en fin snehvid Køje, i perfekt vinter-camo...
Det ville komme til at se sådan ud....
I modsætning til
Hæ hæ....
MEN, men, gode Quest, øh, slap, eller stram Single Line.
Tom hennessy, anbefaler, at ophænget strammes, så man kan knytte hånden om Ridgelinen, og dreje næven 90 grader...
Det betyder, at ridgelinen synker, skal vi sige 20-30cm.
Hvor min HELT stramme ridgeline, knap synker 5cm.
DET vil sige, at vinklen mellem vandret, og bærerebene, bliver ca. 15-20 grader, med den "løse" ridgeline, men kun 5-10 grader med det helt stramme.
Ergo, bliver spændingen i ophænget, naturligvis højere.
HAR man allerede 2,5mm Whoopie Slings, er de kun stærke nok til den "løse" ophængning.
Men, skal man købe, er svaret en 3mm Dyneema, som kan tåle, at man strammer, så hårdt det passer een.
Men, desværre Quest, du er for sent ude.....
NÅR jeg pakker køjen sammen, har jeg to små plastikkroge, ved sidetrækket på køjen....
Dem clipser jeg op på ridgelinen.
SÅ, løsner jeg stroppen i den ene ende, idet jeg holder med en hånd om ridgelinen under tarpen...
....og, folde folde folde, så står jeg i den anden ende, med tarpen foldet sammen, med køjen indeni....
...Mens jeg løsner den anden strop.
O så propper jeg det i posen, så enden af ophænget ligger øverst.
Så næste gang, fisker jeg ophænget ud, og monterer om træet, og går hen mod næste træ, idet jeg lader køjen glide ud af posen. Med lidt øvelse, rammer man ikke jorden...
Og så monterer jeg til det andet træ, og strammer helt op. Så hænger det, som på billedet, med køjen under tarpen.
Men der er andre smarte løsninger, det tynde "Snakeskin", eller en pose, med åbning i begge ender, også ret smart.
Snakeskin, HAR jeg prøvet. Det var supernemt, at bruge, men fylder mere i rygsækken.
Man kan bedre komprimere køjen, ved at proppe det i en mere almindelig pose.
Husk bare, at den skal være pænt vandtæt, hvis den skal i rygsækken bagefter, med en drivende våd tarp i.
Sovepose og underquilt, bliver proppet direkte i rygsækken, sammen med netposen med tøj, og derfor, skal hængekøjen i en vandtæt pose.
... Så, det er for sent, at opfinde det, som du nævnte, ...

Ja, det er ingen kunst at lave en Tyvek-hængekøje....
Men man kan GØRE det til en kunst,...., hvis man har talentet, og sprittuscher nok.

Du skal nok vælge de brede.....

Hi hi, jeg havde også tænkt på tuscher...
MEN, Quest, angående lim på tyvek, kan det være en vandopløselig lim, som snedkerlim, i udendørs-udgaven. Gad vide, om ikke maling på vandbasis, kunne binde???
Men, Quest, burde du ikke vente til sommer, så du gennem vinteren, havde en fin snehvid Køje, i perfekt vinter-camo...
Det ville komme til at se sådan ud....
I modsætning til
Hæ hæ....
MEN, men, gode Quest, øh, slap, eller stram Single Line.
Tom hennessy, anbefaler, at ophænget strammes, så man kan knytte hånden om Ridgelinen, og dreje næven 90 grader...
Det betyder, at ridgelinen synker, skal vi sige 20-30cm.
Hvor min HELT stramme ridgeline, knap synker 5cm.
DET vil sige, at vinklen mellem vandret, og bærerebene, bliver ca. 15-20 grader, med den "løse" ridgeline, men kun 5-10 grader med det helt stramme.
Ergo, bliver spændingen i ophænget, naturligvis højere.
HAR man allerede 2,5mm Whoopie Slings, er de kun stærke nok til den "løse" ophængning.
Men, skal man købe, er svaret en 3mm Dyneema, som kan tåle, at man strammer, så hårdt det passer een.
Men, desværre Quest, du er for sent ude.....

NÅR jeg pakker køjen sammen, har jeg to små plastikkroge, ved sidetrækket på køjen....
Dem clipser jeg op på ridgelinen.
SÅ, løsner jeg stroppen i den ene ende, idet jeg holder med en hånd om ridgelinen under tarpen...
....og, folde folde folde, så står jeg i den anden ende, med tarpen foldet sammen, med køjen indeni....
...Mens jeg løsner den anden strop.
O så propper jeg det i posen, så enden af ophænget ligger øverst.
Så næste gang, fisker jeg ophænget ud, og monterer om træet, og går hen mod næste træ, idet jeg lader køjen glide ud af posen. Med lidt øvelse, rammer man ikke jorden...
Og så monterer jeg til det andet træ, og strammer helt op. Så hænger det, som på billedet, med køjen under tarpen.
Men der er andre smarte løsninger, det tynde "Snakeskin", eller en pose, med åbning i begge ender, også ret smart.
Snakeskin, HAR jeg prøvet. Det var supernemt, at bruge, men fylder mere i rygsækken.
Man kan bedre komprimere køjen, ved at proppe det i en mere almindelig pose.
Husk bare, at den skal være pænt vandtæt, hvis den skal i rygsækken bagefter, med en drivende våd tarp i.
Sovepose og underquilt, bliver proppet direkte i rygsækken, sammen med netposen med tøj, og derfor, skal hængekøjen i en vandtæt pose.
... Så, det er for sent, at opfinde det, som du nævnte, ...

Følgende bruger(e) sagde tak: Quest, tohmahawk
- Quest
-
Emne forfatter
- Gæst
-
10 år 9 måneder siden #6205
af Quest
Besvaret af Quest på emne Hængekøje gør-det-selv
Kunne også finde ud af hvad de maler de der store Tyvek reklamebannere med.
Der findes noget vandbaseret nylonfarve i hobbyforretninger og sprittusch refill-flasker.
Der findes noget vandbaseret nylonfarve i hobbyforretninger og sprittusch refill-flasker.
- Quest
-
Emne forfatter
- Gæst
-
10 år 9 måneder siden #6206
af Quest
Besvaret af Quest på emne Hængekøje gør-det-selv
Slog det lige op og man kan bruge vandbaseret farve.
Man kan forøvrigt lave sine egne kort med en inkjet printer.
Man kan forøvrigt lave sine egne kort med en inkjet printer.
10 år 9 måneder siden - 10 år 9 måneder siden #6207
af danboron
Øh, Quest, submitknappen kom i vejen, 
der er mere til dig i mit indlæg lige før...
Og jeg glemte lige...
at jo, med din opfindsomhed, skal du NOK finde et sted at kappe to gram...
Man skal stå TIDLIGT op, for at slå en erfaren gramjæger, som dig....
Og, kender jeg dig ret, Quest, står du bare endnu tidligere op, og brainstormer...
Kunne snørebåndene ikke udskiftes , med dyneema drageline....
Jeg TROR det vil spare ca to gram.... ???
Eller efterdestillere spritten, så jeg ikke skal slæbe på alt det vand, der er i....???
...eller forkorte hængekøjen til 2,5m, så der spares en halv meter stof, både på køjen og tarpen og ridgelinen, så den bliver lige så kort som Hennessys køjer... ???
(Don't do it, det giver endnu bedre liggekomfort, især til høje mennesker, med den ekstra halve meter)
Jojo, med UL-Quest, er der antigram-fest
Men BEDST er, at KØBE UL-grejet, for SÅ bliver pengepungen samtidig lettet, OG man skal ikke BEKYMRE sig om, hvad DE penge skal bruges til...
TO gevindster.....
UL.... Feng Shui, i naturen.....
Og nu også...... i pengepungen.....
For et lettere, enklere liv... i naturen, og idet hele taget......
DET var selvfølgelig en spøg.!!! Lav det selv, for så kan du lave det igen...
MEN...
Der er ikke noget som helst let eller enkelt, ved at sætte sig ind i alting, om hængekøjer, eller om UL. For der er nærmest uendelig, mange valgmuligheder, og ofte hænger det ene valg, sammen med det andet valg.
Og indenfor begge emner, er der ikke een bestemt løsning, som kan siges at være den bedste til alle.
MEN, med hjælp fra folk, som har været gennem det meste, kan man nu LIDT nemmere, vælge det rigtige, til eens behov, og ønsker.
Men det ER en jungle, at kaste sig ud i.
Dette sagt, for at benytte lejligheden, til at gøre det klart, at JEG ihvert fald ikke har tænkt mig at nævne alle de typer ophæng, der er lavet gennem tiden, med diverse for- og bagdele.
Det ville blive totalt uoverskueligt. Og gavne meget lidt.
Jeg holder mig i nærheden af de løsninger JEG efterhånden, med lidt erfaring, mener er de smarteste... dog, både til den første forsøgs-køje, og DIREKTE til den endelige, langtidstilfredsstillende løsning. Så man forhåbentlig, springer alle de mellemliggende dyre fejlkøb ....
..., over.
Dermed OGSÅ sagt, at hvis man VIRKELIG vil vide ALT om mulighederne, om Dutch Clip, Figure-9-tier, Bivy-Hammocks, osv, bør man gå på de amerikanske fora, om Hammocks, kombineret med Youtube.....
Har du en time om dagen, tager det nok kun et par år...
De løsninger jeg peger på er f.eks. uden spænder på træstroppen, for der er flere grunde til at fravælge dem, til DIY køjer. EN er, at de er dyre at købe i Danmark, pga. fragt fra USA.
Og De er måske for løse, eller stramme, til den strop man har købt...
"Jamen, der sidder spænder, på min nye køje.?"
Jamen, fint, så brug dem, de passer sikkert perfekt til netop den strop.
Men hvorfor, til DIY, når man nemt kan lave en Whoopie Sling.???
Så jeg tillader mig den luxus, at ignorere gode løsninger, der er blevet overhalet af endnu bedre løsninger...
Enkelte ting jeg nævner ER den "evige sandhed", i hvert fald lige i øjeblikket,
MEN meget, er bare baseret på MIN mening, om forskellige løsninger.
Såsom mine styrke-angivelser. Hvis man følger dem, bliver ophænget stærkere, end på købe-køjerne... i forhold til visse køjer, bliver det dobbelt så stærkt.
Men JEG har bare den mening, at, NU vi kan købe 3mm Dyneema , styrke 900kg, se er der SÅ lidt vægt og fylde, at spare, ved en tyndere snor, så det er ligegyldigt... for de FLESTE, Quest. TIL GENGÆLD, er folk begyndt at klage over de ultratynde snore, at de filtrer MEGET nemmere, end 3-4mm snorene.
Så, hængekøjer, eller UL.... Man sparer tid og penge, med en god Jungle-guide, der kender alle fælderne på ruten, og kan lede folk forbi.
Det, er det, jeg håber at opnå, i mine svar, at spare jer alle, for de dyre fejlkøb, i lærefasen.
Foruden, selvfølgelig, en hjælp til opgradering af den købte køje. Tohmahawk
Og hjælp til en UL-køje, med fødegang, som Tohmahawks, Quest
Hihi, forresten Tohmahawk, jeg MÅ lige spørge....
ER du ikke ved at være træt af "føde-indgangen" i enden af køjen.? OG, at du ikke kan række udenfor køjen, og stille ting på jorden.???
Eller, er det bare mig, der har det behov, med at stille ting på jorden???

der er mere til dig i mit indlæg lige før...

Og jeg glemte lige...

at jo, med din opfindsomhed, skal du NOK finde et sted at kappe to gram...
Man skal stå TIDLIGT op, for at slå en erfaren gramjæger, som dig....

Og, kender jeg dig ret, Quest, står du bare endnu tidligere op, og brainstormer...

Kunne snørebåndene ikke udskiftes , med dyneema drageline....
Jeg TROR det vil spare ca to gram.... ???
Eller efterdestillere spritten, så jeg ikke skal slæbe på alt det vand, der er i....???
...eller forkorte hængekøjen til 2,5m, så der spares en halv meter stof, både på køjen og tarpen og ridgelinen, så den bliver lige så kort som Hennessys køjer... ???
(Don't do it, det giver endnu bedre liggekomfort, især til høje mennesker, med den ekstra halve meter)
Jojo, med UL-Quest, er der antigram-fest

Men BEDST er, at KØBE UL-grejet, for SÅ bliver pengepungen samtidig lettet, OG man skal ikke BEKYMRE sig om, hvad DE penge skal bruges til...

TO gevindster.....

UL.... Feng Shui, i naturen.....
Og nu også...... i pengepungen.....

For et lettere, enklere liv... i naturen, og idet hele taget......
DET var selvfølgelig en spøg.!!! Lav det selv, for så kan du lave det igen...
MEN...
Der er ikke noget som helst let eller enkelt, ved at sætte sig ind i alting, om hængekøjer, eller om UL. For der er nærmest uendelig, mange valgmuligheder, og ofte hænger det ene valg, sammen med det andet valg.
Og indenfor begge emner, er der ikke een bestemt løsning, som kan siges at være den bedste til alle.
MEN, med hjælp fra folk, som har været gennem det meste, kan man nu LIDT nemmere, vælge det rigtige, til eens behov, og ønsker.
Men det ER en jungle, at kaste sig ud i.
Dette sagt, for at benytte lejligheden, til at gøre det klart, at JEG ihvert fald ikke har tænkt mig at nævne alle de typer ophæng, der er lavet gennem tiden, med diverse for- og bagdele.
Det ville blive totalt uoverskueligt. Og gavne meget lidt.
Jeg holder mig i nærheden af de løsninger JEG efterhånden, med lidt erfaring, mener er de smarteste... dog, både til den første forsøgs-køje, og DIREKTE til den endelige, langtidstilfredsstillende løsning. Så man forhåbentlig, springer alle de mellemliggende dyre fejlkøb ....

Dermed OGSÅ sagt, at hvis man VIRKELIG vil vide ALT om mulighederne, om Dutch Clip, Figure-9-tier, Bivy-Hammocks, osv, bør man gå på de amerikanske fora, om Hammocks, kombineret med Youtube.....
Har du en time om dagen, tager det nok kun et par år...
De løsninger jeg peger på er f.eks. uden spænder på træstroppen, for der er flere grunde til at fravælge dem, til DIY køjer. EN er, at de er dyre at købe i Danmark, pga. fragt fra USA.
Og De er måske for løse, eller stramme, til den strop man har købt...
"Jamen, der sidder spænder, på min nye køje.?"
Jamen, fint, så brug dem, de passer sikkert perfekt til netop den strop.
Men hvorfor, til DIY, når man nemt kan lave en Whoopie Sling.???
Så jeg tillader mig den luxus, at ignorere gode løsninger, der er blevet overhalet af endnu bedre løsninger...
Enkelte ting jeg nævner ER den "evige sandhed", i hvert fald lige i øjeblikket,

Såsom mine styrke-angivelser. Hvis man følger dem, bliver ophænget stærkere, end på købe-køjerne... i forhold til visse køjer, bliver det dobbelt så stærkt.
Men JEG har bare den mening, at, NU vi kan købe 3mm Dyneema , styrke 900kg, se er der SÅ lidt vægt og fylde, at spare, ved en tyndere snor, så det er ligegyldigt... for de FLESTE, Quest. TIL GENGÆLD, er folk begyndt at klage over de ultratynde snore, at de filtrer MEGET nemmere, end 3-4mm snorene.
Så, hængekøjer, eller UL.... Man sparer tid og penge, med en god Jungle-guide, der kender alle fælderne på ruten, og kan lede folk forbi.
Det, er det, jeg håber at opnå, i mine svar, at spare jer alle, for de dyre fejlkøb, i lærefasen.
Foruden, selvfølgelig, en hjælp til opgradering af den købte køje. Tohmahawk

Og hjælp til en UL-køje, med fødegang, som Tohmahawks, Quest

Hihi, forresten Tohmahawk, jeg MÅ lige spørge....
ER du ikke ved at være træt af "føde-indgangen" i enden af køjen.? OG, at du ikke kan række udenfor køjen, og stille ting på jorden.???
Eller, er det bare mig, der har det behov, med at stille ting på jorden???

Følgende bruger(e) sagde tak: Quest, tohmahawk
10 år 9 måneder siden #6210
af tohmahawk
Besvaret af tohmahawk på emne Hængekøje gør-det-selv
he he jeg havde overset et fact omkring single line nemlig at den også kunne være slap eller stram... Jeg kan se og læse din er stram.. men hvordan styrer du så vinkel, som du selv har skrevet så skal en køje jo ikke være flad som et brædt. Er din køje fast monteret på single linen eller kan den skubbes frem og tilbage på linen?
fødegangen LOL, jeg synes også det virkede som en underlig måde at lave det på... så jeg købte den model med lynlås i siden og dobbelt træk, så faktisk har jeg adgang til at stikke armen ud hvis det er nødvendigt....
men jeg har desværre ikke haft den monteret andre steder end i haven endnu... derfor også min misundelse da jeg så dine flotte sne morgen billeder ude i den rigtige natur.
fødegangen LOL, jeg synes også det virkede som en underlig måde at lave det på... så jeg købte den model med lynlås i siden og dobbelt træk, så faktisk har jeg adgang til at stikke armen ud hvis det er nødvendigt....
men jeg har desværre ikke haft den monteret andre steder end i haven endnu... derfor også min misundelse da jeg så dine flotte sne morgen billeder ude i den rigtige natur.
Følgende bruger(e) sagde tak: danboron
Tid til at oprette siden: 0.231 sekunder
-
-
- Tarfala
- Hej. Jeg er ikke sikker på det er samme...
-
-
-
- vandre tur og g...
- Hej med jer. Jeg vil godt ud og vandre i...
-
-
-
- Vandremakker Fy...
- Hej alle :) Jeg elsker at gå og...
-
-
-
- Leje Spot X ud ...
- Jeg har investeret i en Spot X enhed...
-
-
-
- Anvendelse af s...
- Hej alle, Jeg er i gang med at...
-
Outsite.dk - Frisk luft på nettet - © 1995-2022 - Betingelser - Kontakt os - Medie info CVR.: 33344333