- Modtagne Tak: 173
Hængekøje gør-det-selv
- Quest
-
Emne forfatter
- Gæst
-
"Kunne snørebåndene ikke udskiftes , med dyneema drageline....
Jeg TROR det vil spare ca to gram.... ???"
Der er allerede i fx Salomons trailrunners.
Ved at nogle elitesalater bruger paracord.
Ang. Feng Chop Shui:
For ikke at kapre tråden vil jeg da lige skrive lidt om "Zen - og kunsten at fjerne en masse gram".
Ang viden: Det bliver jeg da lidt træt i hovedet af, at få så mange informationer, men MAN!! det er godt. Det skal ingen hænge med næbbet over, men tygge det lidt af gangen. Keep it a' commin'!!!
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
- Quest
-
Emne forfatter
- Gæst
-
danboron skrev: Husk bare, at den skal være pænt vandtæt, hvis den skal i rygsækken bagefter, med en drivende våd tarp i.
Sovepose og underquilt, bliver proppet direkte i rygsækken, sammen med netposen med tøj, og derfor, skal hængekøjen i en vandtæt pose.
Det er ikke nødvendigt med en vandtæt pose til det våde.
Bruges en rygsækliner pose (fx en skraldesæk e.lign.), proppes det våde bare i bunden af rygsækken, udenfor rygsæklineren.

I min beskrivelse af hvor enkelt det var at lave en whoopiesling, var jeg lidt for søvnig.

DEN måde, at VENDE Whoopie Sling'en på, kan KUN løsnes, ved at fjerne spændingen i snoren.

OG... ØH... DET kan man jo ikke, hvis man har strammet sin ridgeline helt op...
Det bliver for dyrt hvis man skal løsne med en kniv, hver gang....

SÅ; RETTELSE, RETTELSE....
Til helt stramme Single Line ophæng kræves at "strømpedelen" har en fri ende, så den kan løsnes.
Og den snedigste løsning, ser sådan ud:
WHOOPIE---SINGLE LINE-- SYSTEM
Ja, hæhæ, nu er det ikke en "sling", men et frit stykke snor (gråt), der glider gennem tampen fra ridgelinen (sort), og hen til karabineren...
For at stramme, sådan en karl, holder man med højre hånd om strømpen, altså den sorte snor, lige dèr, hvor den grå ende løber indeni, og hænger ned...
..Og så trækker man bare alt man kan, i den grå ende, der hænger ned.
OG OG OG, så kommer det VIGTIGSTE... at "malke" strømpen stram, omkring den grå snor....
Ved at, ja, malke, ved otte-ti gange, trække hånden stramt hen ad strømpen.
OG SÅ skal man sikre, at "den løse ende" af strømpen, ikke løsner sig.
En ELASTIK, (rød) passende stram, om strømpen, er tilstrækkeligt, til at den bliver siddende, uden at glide i løbet af natten.
SÅ, kan I roligt gå igang....

(Det er nok bedst, at jeg retter min fejlhæftede forklaring, jeg vil nødig være skyld i at skovene bliver fyldt , med ridgeliner, som KUN kan fjernes med en MEGET skarp kniv...

Er din køje fast monteret på single linen eller kan den skubbes frem og tilbage på linen?
Godt spørgsmål.

Og sådan lavede jeg det da også først. Så enderne af køjesnoren, kunne flyttes på ridgelinen, ved at løsne, og flytte på knuderne, så både højde og vinkel kunne ændres.
Men, da jeg troede jeg havde ramt det rigtige, målte jeg det op. !!!
Længden af ridgelinen, mellem køjens ophængspunkter, og
længden af snorene mellem køjen og ridgelinen.
Og skar den lange 1300kg-klatre-line, i stykker, med lidt tilovers, til ottetals-øjerne.
Og købte de 3 ovale karabinere
Og clipsede ridgeline, og køjesnor, på en karabiner, som så clipses på strammestroppen, fra træet.
En karabiner dèr, betyder, at jeg kan clipse køjen fri, hvis jeg skal sy en ændring eller noget. Praktisk, for en eksperimenterende galning, som mig.
Men, det er altså ridgelinens længde, og dermed afstanden mellem karabinerne, der styrer køjens hænge vinkel.
Jeg har NETOP, forleden, før mit sne-udhæng, gjort ridgelinen, en DEL kortere, og samtidig kortet snorene mellem køje og ridgeline, så de kun er 10cm.
Så det er tæt på at enden af køjen er HELT oppe ved ridgelinen.
Pointen var, at prøve at hænge med et meget større svaj, på ca 35-45 grader, istedet for 25-30 grader.
Men ENDELIG fik jeg ændret det, og kom ud og prøvede det. Og det var en VERDEN til forskel, når jeg NU lagde mig på skrå i køjen.
Himmelsk.... Der var støtte under benene hele vejen,

Magisk forskel... Selvom jeg havde læst om det, havde jeg ikke troet, det kunne betyde SÅ meget.
Succes, succes, NU ved jeg, præcis hvor lang min ridgeline skal være, mellem enderne af køjen...
... OG jeg skal vist ikke ændre mere foreløbig, så NU kunne jeg binde køjen FAST på ridgelinen, som en Hennessy, cirka...
Men Tohmahawk, DU har vel ikke brug for eksperimentere med afstanden mellem "køjepunkterne" på ridgelinen, du kender jo afstanden, fra det originale setup.
Men til andre, der gerne vil kunne ændre afstanden, har jeg set et par løsninger.
DEN ENE bruger to metal ringe. Ridgelinen bindes med et dobbelt halvstik om hver ring, cirka de rigtige steder, og enderne af køjen bindes fast, til ringene.
Så kan man hænge den løseligt op og SE om vinklen er for stor eller lille, og prøve den af.
Og når man har løsnet ophænget, kan man nemt løsne, og flytte dobbelt halvstikket, længere ind eller ud på ridgelinen...
DEN ANDEN, var UDEN metalringe.... de to dobbelt halvstik, bindes ganske enkelt direkte om spidsen af køjen, lige under endeklumpen...
SÅ bliver det ikke meget mere enkelt...

Tohmahawk, det glæder mig at du valgte køjen med lynlås på myggenettet. Det ER da det mest praktiske, og fleksible.

Hehe, jeg forstår din længsel efter den smukke natur...
Jeg var også "nærmest lykkelig".
Men JEG, ville til gengæld ønske, JEG havde en have, og kunne nyde køjen HVER dag, om sommeren, i hvert fald.
jeg er LIGE på nippet, til at hænge den op i soveærelset, for jeg sover MEGET behageligere i køjen, nu, med den rigtige vinkel....
Altså meget behageligere, end i min SENG....

Men, Tohmahawk, med min NYE forklaring på
Whoopie Single Line
, gik det op for mig, at man nok ikke KAN stramme den RET meget hårdere, end du gør nu, med det originale ophæng...!!!???
Men med 3mm dyneema hele vejen, behøver du i HVERT fald aldrig at overveje, om du strammer mere end ophænget kan tåle.
MIN opstramning, er nok den eneste i verden, af den type på en hængekøje.
Jeg stødte på Slack-line på Tuben, og syntes det var et godt udgangspunkt, for min plan om et Single Line Suspension system.
For, at spænde en strop op, som er beregnet til at lave akrobatiske linekunster, og spring, på, måtte SANDELIG kunne holde til den fulde vægt af mig, i køjen.
Og i slacklining, spænder de stropperne op, til en spænding på 2-400 kg, og SÅ hopper de på dem. så højt de kan. Og en måler på stroppen, siger så at de højst belaster stroppen med knap 800kg, ved de kraftigste spring.
Så DET kopierede jeg, fandt et tov der var over 1000kg, for jeg er tungere end de fleste.
Så MIN ridgeline er beregnet til at tåle, at jeg hopper så tosset det passer mig i hængekøjen.
Jeg har tidligere skrevet, at jeg har været forsigtig, når jeg bevægede mig i køjen, men det er mest at undgå at hvile for hårdt på albuerne, men istedet tog fat i ridgelinen, og løftede mig på plads...
Men jeg HAR da testet, at sidde i køjen, med benene over siden, og hoppe så kraftigt jeg kunne, et halvt minut...
Og efter det, blev jeg NOGET mindre forsigtig.....
MEN jeg skrev dette for man kan forstå MIT ophæng, det er IKKE for at alle skal bøvle med systemet.
Havde jeg haft muliged for en Whoopie Single Line dengang, havde jeg SELVFØLGELIG valgt det.
( Med tricks og fiduser KAN man jo stramme Whoopien lige så meget, hvis man absolut VIL...)

Du skrev
Det er ikke nødvendigt med en vandtæt pose til det våde.
Bruges en rygsækliner pose (fx en skraldesæk e.lign.), proppes det våde bare i bunden af rygsækken, udenfor rygsæklineren.
Ja, jeg kan godt se pointen... sort-affaldssæk-lineren, beskytter samtidig mod gennemblødt rygsæk...

Men hvad nu, hvis jeg vil have hængekøjen øverst...?

- Quest
-
Emne forfatter
- Gæst
-
danboron skrev: Quest
Du skrevDet er ikke nødvendigt med en vandtæt pose til det våde.
Ja, jeg kan godt se pointen... sort-affaldssæk-lineren, beskytter samtidig mod gennemblødt rygsæk...
Men hvad nu, hvis jeg vil have hængekøjen øverst...?
Nix altså Dan, rygsækken bliver gennemblødt, men indholdet holdes tørt hæhæ

Men som minimalpakker er der ikke langt til nogenting i sækken, så hvad enten hængekøjen er øverst eller nederst gør ingen forskel. Bedst er en hvid, eller lys, skraldepose, så man kan se indhold.
-
-
- Tarfala
- Hej. Jeg er ikke sikker på det er samme...
-
-
-
- vandre tur og g...
- Hej med jer. Jeg vil godt ud og vandre i...
-
-
-
- Vandremakker Fy...
- Hej alle :) Jeg elsker at gå og...
-
-
-
- Leje Spot X ud ...
- Jeg har investeret i en Spot X enhed...
-
-
-
- Anvendelse af s...
- Hej alle, Jeg er i gang med at...
-
Outsite.dk - Frisk luft på nettet - © 1995-2022 - Betingelser - Kontakt os - Medie info CVR.: 33344333