- Modtagne Tak: 173
Hængekøje gør-det-selv
10 år 9 måneder siden #6241
af danboron
Besvaret af danboron på emne Hængekøje gør-det-selv
SMART Quest. 
En sort-affaldspose-liner, i HVID, så der bliver ultra lyst i rygsækken.
Men, ok, du siger, den våde tarp i bunden, for at der ikke kan sile vand ned til soveposen, jo, men hele rygsækken bliver vel gennemblødt, om den er i top eller bund?

En sort-affaldspose-liner, i HVID, så der bliver ultra lyst i rygsækken.

Men, ok, du siger, den våde tarp i bunden, for at der ikke kan sile vand ned til soveposen, jo, men hele rygsækken bliver vel gennemblødt, om den er i top eller bund?
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
- Quest
-
Emne forfatter
- Gæst
-
10 år 9 måneder siden #6247
af Quest
Besvaret af Quest på emne Hængekøje gør-det-selv
Ikke når tarpen er udenfor skraldesækken, i bunden af rygsækken. Så drypper den lige så stille af dernede.
10 år 8 måneder siden - 10 år 8 måneder siden #6943
af danboron
Hej 
Jeg besluttede, at ændre på mit hængekøje ophæng.
I et år, har jeg haft ca 40cm klatrereb, 7mm, mellem enderne af køjen, og ridgelinen. Jeg besluttede at korte det helt ned.
Og for at vise fotos med det, valgte jeg, at udskifte rebet helt, med en kort slynge, af 5mm flagsnor.
Så I kan se, en løsning, med smeltehul i enderne af køjen
Først, køjen, med det gamle reb.
Så er smeltehullet frit
Slyngen gennem hullet
Slyngen, vrides ned om stoffet.
Bindingen strammes så godt som muligt, og hænges op
Sådan
Dette skulle tydeligt vise, at snoren ikke trækker i hullet, men på stoffet, under hullet.
Det gamle klatrereb, var bundet med et flagknob, med ekstra tørn.
Altså snoren går TO (tre) gange rundt, før enden puttes under, den "indkommende ende". Og så skæres af 5-8mm ude, så den lillestump, kan smeltes til en klump, som umuligt, kan glide gennem knobet.
Sådan her.
Effektivt, pænt, og sikkert.
God fornøjelse

Jeg besluttede, at ændre på mit hængekøje ophæng.
I et år, har jeg haft ca 40cm klatrereb, 7mm, mellem enderne af køjen, og ridgelinen. Jeg besluttede at korte det helt ned.
Og for at vise fotos med det, valgte jeg, at udskifte rebet helt, med en kort slynge, af 5mm flagsnor.
Så I kan se, en løsning, med smeltehul i enderne af køjen
Først, køjen, med det gamle reb.
Så er smeltehullet frit
Slyngen gennem hullet
Slyngen, vrides ned om stoffet.
Bindingen strammes så godt som muligt, og hænges op
Sådan
Dette skulle tydeligt vise, at snoren ikke trækker i hullet, men på stoffet, under hullet.
Det gamle klatrereb, var bundet med et flagknob, med ekstra tørn.
Altså snoren går TO (tre) gange rundt, før enden puttes under, den "indkommende ende". Og så skæres af 5-8mm ude, så den lillestump, kan smeltes til en klump, som umuligt, kan glide gennem knobet.
Sådan her.
Effektivt, pænt, og sikkert.
God fornøjelse

Bilag:
Sidste redigering: 10 år 8 måneder siden ved danboron.
- SebastianAndersen
-
- Bruger
-
Less
Mere
- Modtagne Tak: 134
10 år 8 måneder siden #6944
af SebastianAndersen
Besvaret af SebastianAndersen på emne Hængekøje gør-det-selv
Jeg ved ikke om det bare er min computer... Men der mangler vist nogle billeder??
10 år 8 måneder siden #6945
af danboron
Bedre NU..?

Følgende bruger(e) sagde tak: Brianmanden, SebastianAndersen
10 år 7 måneder siden #7668
af BVinbech
Besvaret af BVinbech på emne Hængekøje gør-det-selv
Så blev jeg endelig helt færdig med køjen ophæng og det hele. 
Køjen er lavet af pilotnylon, og den er endt med at være 3.30 m mellem enderne, og SRL er endt med at være 2.54 m lang. Køjen er 1.5 m bred, og den er syet med dobbelt bund, så jeg er sikker på, den er holdbar til mit brug.
Men alt det har jo også gjort, at køjen er forholdsvis tung. Med pakpose og alt ophænget vejer den lige under et kg, så helt UL er den nok ikk.
Jeg vidste fra starten, at jeg ville har en køje med footbox, da jeg har prøvet at ligge i et par forskellige køjer, og den jeg bedst ku li var en WB Blackbird hvilket skyldes footboxen.
Jeg havde dog mine betænkeligheder ved at sy en trekant ind i køjen, så der ville komme et stresspunkt på en syning. Derfor søgte jeg både på youtube og på hammockforum efter en løsning, og løb under søgningen på denne video.
Efter at ha kigget videoen et par gange var jeg sikker på, at det var på den måde min køje skulle laves.
footboxen er den lille ekstra pose inde i køjen.
Footboxen udefra.
og i brug.
Den er lavet så tilstrækkelig stor at køjedugen ikke presser mod foden når jeg ligger i den.
Jeg har monteret 1.25 m elastiksnor i footboxen, dvs at den går 10 cm forbi på begge sider, hvad der gør at dugen er tilpas stram når man ligger i den, man at man kan sidde på footbox siden uden at der er stress på nogle syninger.
I hovedenden har jeg også monteret 1.25 m elastiksnor så dugen bliver holdt stram og intet falder ned i ansigtet når man ligger i den.
jeg har syet pakposen til køjen med en åbning i begge ender og så stor at jeg kanha både køje og ophæng i den.
Whoopi slings og SRL har jeg selv lavet af 4 mm Dyneema pro, ved godt at det er at skyde gråspurve med kanoner, men gad ikke noget alt for tyndt at arbejde med.
jeg handlede Dyneema hos netbaad.
mine flotte gule trehuggers har jeg købt i metermål hos bauhaus.
når jeg kommer længere hen på foråret er der også planer om et myggenet, men mere om det senere.

Køjen er lavet af pilotnylon, og den er endt med at være 3.30 m mellem enderne, og SRL er endt med at være 2.54 m lang. Køjen er 1.5 m bred, og den er syet med dobbelt bund, så jeg er sikker på, den er holdbar til mit brug.

Men alt det har jo også gjort, at køjen er forholdsvis tung. Med pakpose og alt ophænget vejer den lige under et kg, så helt UL er den nok ikk.

Jeg vidste fra starten, at jeg ville har en køje med footbox, da jeg har prøvet at ligge i et par forskellige køjer, og den jeg bedst ku li var en WB Blackbird hvilket skyldes footboxen.
Jeg havde dog mine betænkeligheder ved at sy en trekant ind i køjen, så der ville komme et stresspunkt på en syning. Derfor søgte jeg både på youtube og på hammockforum efter en løsning, og løb under søgningen på denne video.
Efter at ha kigget videoen et par gange var jeg sikker på, at det var på den måde min køje skulle laves.

footboxen er den lille ekstra pose inde i køjen.
Footboxen udefra.
og i brug.
Den er lavet så tilstrækkelig stor at køjedugen ikke presser mod foden når jeg ligger i den.
Jeg har monteret 1.25 m elastiksnor i footboxen, dvs at den går 10 cm forbi på begge sider, hvad der gør at dugen er tilpas stram når man ligger i den, man at man kan sidde på footbox siden uden at der er stress på nogle syninger.

I hovedenden har jeg også monteret 1.25 m elastiksnor så dugen bliver holdt stram og intet falder ned i ansigtet når man ligger i den.
jeg har syet pakposen til køjen med en åbning i begge ender og så stor at jeg kanha både køje og ophæng i den.
Whoopi slings og SRL har jeg selv lavet af 4 mm Dyneema pro, ved godt at det er at skyde gråspurve med kanoner, men gad ikke noget alt for tyndt at arbejde med.
jeg handlede Dyneema hos netbaad.
mine flotte gule trehuggers har jeg købt i metermål hos bauhaus.
når jeg kommer længere hen på foråret er der også planer om et myggenet, men mere om det senere.
Bilag:
Følgende bruger(e) sagde tak: Jens
Tid til at oprette siden: 0.250 sekunder
-
-
- Tarfala
- Hej. Jeg er ikke sikker på det er samme...
-
-
-
- vandre tur og g...
- Hej med jer. Jeg vil godt ud og vandre i...
-
-
-
- Vandremakker Fy...
- Hej alle :) Jeg elsker at gå og...
-
-
-
- Leje Spot X ud ...
- Jeg har investeret i en Spot X enhed...
-
-
-
- Anvendelse af s...
- Hej alle, Jeg er i gang med at...
-
Outsite.dk - Frisk luft på nettet - © 1995-2022 - Betingelser - Kontakt os - Medie info CVR.: 33344333