- Modtagne Tak: 13
Tændstål/Ildstål
10 år 5 måneder siden #6842
af LaKrissen
Tændstål/Ildstål blev oprettet af LaKrissen
puha nogen af jer kender garanteret Light my fire firesteel ...... nu har Biltema lavet en kopi til 30 kr for mellemstørrelsen ...
www.biltema.dk/da/Fritid/Friluftsliv/Kni...ktoj/Tandstal-45509/
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
10 år 5 måneder siden #6850
af Jens
Besvaret af Jens på emne Tændstål/Ildstål
Ja, prisen er åbenbart SÅ lav at der ikke har været råd til de rigtige farver....

10 år 5 måneder siden #6852
af kelberg
Besvaret af kelberg på emne Tændstål/Ildstål
Skal se om jeg husker købe et næste gang jeg kommer forbi, så skal jeg nok sammenligne den med originalen, men mon ikke de virker fint nok. Ikke raket videnskab jo !!
10 år 5 måneder siden #6854
af Horsevad
Besvaret af Horsevad på emne Tændstål/Ildstål
Biltemas ildstål er fuldt ud på højde med konkurrenternes - jeg har efterhånden afprøvet en del forskellige ildstål....
Den væsentligste forskel mellem de forskellige ildstål er i øvrigt skraberen. Med en god skraber kan man lave formidable gnister - selv af de ringere ildstål.
Et godt trick er at slibe bagsiden af ens kniv i en 90 graders vinkel. Alternativt bruge dåseåbneren fra en schweizerkniv eller lignende. Jeg har smedet min egen version som er en kombination af et vikingestål (til ildtænding med flint) og skraber til moderne ildstål.
//Kim Horsevad
Den væsentligste forskel mellem de forskellige ildstål er i øvrigt skraberen. Med en god skraber kan man lave formidable gnister - selv af de ringere ildstål.
Et godt trick er at slibe bagsiden af ens kniv i en 90 graders vinkel. Alternativt bruge dåseåbneren fra en schweizerkniv eller lignende. Jeg har smedet min egen version som er en kombination af et vikingestål (til ildtænding med flint) og skraber til moderne ildstål.
//Kim Horsevad
Følgende bruger(e) sagde tak: MS
10 år 5 måneder siden #6856
af danboron
Besvaret af danboron på emne Tændstål/Ildstål
Hej Horsevad 
Interessant, du har vel ikke et billede.?
Vikingestål.? Brugte du værktøjsstål, eller noget specielt.?
Et hurtigt tip, til skraber, er at knække en almindelig diamant-neglefil, til passende længde, og evt. slibe kanterne en smule skarpere.
Det giver fine gnister, og samtidig, kan man slibe sin kniv, undervejs, med den fine side.
En skraber, der skærper, en såkaldt skrærper....

Jeg har smedet min egen version som er en kombination af et vikingestål (til ildtænding med flint) og skraber til moderne ildstål.
Interessant, du har vel ikke et billede.?
Vikingestål.? Brugte du værktøjsstål, eller noget specielt.?
Et hurtigt tip, til skraber, er at knække en almindelig diamant-neglefil, til passende længde, og evt. slibe kanterne en smule skarpere.
Det giver fine gnister, og samtidig, kan man slibe sin kniv, undervejs, med den fine side.
En skraber, der skærper, en såkaldt skrærper....

10 år 5 måneder siden #6859
af Jes
Besvaret af Jes på emne Tændstål/Ildstål
Så vidt jeg ved, skal det bare været carbon-stål, for at kunne lave gnister når man slår det mod flint.
Skrabere til tændstål kan også laves af gamle savklinger (f.eks fra en nedstryger)
Skrabere til tændstål kan også laves af gamle savklinger (f.eks fra en nedstryger)
Tid til at oprette siden: 0.281 sekunder
-
-
- Forsikning/redn...
- Hej, Vi skal gå 7 dage på Kungsleden...
-
-
-
- Fjällräven Kajk...
- Jeg har en Fjällräven Kajka 100 -...
-
-
-
- Kursus i vinter...
- Hvis I ikke har fundet fælleskørsel og...
-
-
-
- Turtråd til vin...
- Perfekt! Tak, Krabbe!
-
-
-
- Kommer senere
- Hej Vi er 2 som skal deltage på...
-
Outsite.dk - Frisk luft på nettet - © 1995-2022 - Betingelser - Kontakt os - Medie info CVR.: 33344333