- Modtagne Tak: 173
Hængekøje gør-det-selv - UnderQuilt
10 år 10 måneder siden #7800
af danboron
Hængekøje gør-det-selv - UnderQuilt blev oprettet af danboron
Når man har lavet sin hænge køje, er man den lykkelige ejer, at verdens BEDSTE soveplads... 
Men, en hængekøje er ikke VARM, i sig selv... Så, normalt ville man smide et skumunderlag op i køjen.... Og det virker også fint.
Men, en UnderQuilt, er bare ENDNU bedre...
En UnderQuilt, er "en barnedyne, med elastik i hvert hjørne, som hænges op under køjen"
Slut, med at at være fugtig på ryggen, når man vågner, for en underquilt, ånder jo LANGT bedre, end et fast skumunderlag...
Så, hvis man stadig har kriller i fingrene, efter at have syet Køjen, så fortsætter man jo med en UnderQuilt
I denne tråd, er plads til alt snak, tips, og spørgsmål, angående UnderQuilt...
Tråden er fri, for ALLE til at spørge, og svare....

Men, en hængekøje er ikke VARM, i sig selv... Så, normalt ville man smide et skumunderlag op i køjen.... Og det virker også fint.
Men, en UnderQuilt, er bare ENDNU bedre...

En UnderQuilt, er "en barnedyne, med elastik i hvert hjørne, som hænges op under køjen"
Slut, med at at være fugtig på ryggen, når man vågner, for en underquilt, ånder jo LANGT bedre, end et fast skumunderlag...
Så, hvis man stadig har kriller i fingrene, efter at have syet Køjen, så fortsætter man jo med en UnderQuilt
I denne tråd, er plads til alt snak, tips, og spørgsmål, angående UnderQuilt...
Tråden er fri, for ALLE til at spørge, og svare....

Følgende bruger(e) sagde tak: SebastianAndersen, DKW
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
- Terræntrolden
-
- Bruger
-
Less
Mere
- Modtagne Tak: 21
10 år 10 måneder siden #7810
af Terræntrolden
Besvaret af Terræntrolden på emne Hængekøje gør-det-selv - UnderQuilt
Hmmm......nu skriver du jo godt nok børnedyne, og som jeg læser det er det brugt som en analogi til at forstå en UQ, korrigere mig hvis jeg er gal på den. Men helt ærlig, ideen virker da total genial for mig, som på ingen måde har mod på at kaste mig ud i nogen form syning som indeholder dun, da jeg er sikker på de vil havne alle mulige andre steder end i en DIY UQ.
...........en baby dyne med et pilotnylon overtræk og nogle elastik snore tror jeg godt jeg vil kunne overskue, og så havde man da en billig kort UQ til om sommeren.
Men her til at starte med vil jeg glæde mig til min døgnvagt er overstået i morgen tidelig kl 0730, for så skal jeg hjem til min pakke fra ukhammocks som kom i dag, indholdene en UQ og en TQ
...........en baby dyne med et pilotnylon overtræk og nogle elastik snore tror jeg godt jeg vil kunne overskue, og så havde man da en billig kort UQ til om sommeren.
Men her til at starte med vil jeg glæde mig til min døgnvagt er overstået i morgen tidelig kl 0730, for så skal jeg hjem til min pakke fra ukhammocks som kom i dag, indholdene en UQ og en TQ

Følgende bruger(e) sagde tak: danboron
10 år 10 måneder siden #7811
af BVinbech
Besvaret af BVinbech på emne Hængekøje gør-det-selv - UnderQuilt
jeg er allerede igang med at klippe i en gammel fibersovepose som egentlig var bestemt for frelsens hær, de må nu undvære. 
dun underquilt har jeg allerede kigget på på youtube, men om ikke det overstiger mine evner med maskinen ved jeg ikke endnu, men et eller andet medf dun skal jeg ha fundet på til næste kolde sæson.
ligenu kan jeg ikke forestille mig hvordan jeg skal styre at sy baffels i quilten til at styre fjererne. har en lille ide om at man skal ha det store symaskinekørekort, for at få det til at virke, og jeg er kun i besiddelse af det lille.
vægten er, ved jeg godt, på den forkerte side afet halvt kg med soveposequilten, men det må slå til for nu
gad sq godt ha ukhammocks UQ men det slår SUen nu ikke rigtig til.

dun underquilt har jeg allerede kigget på på youtube, men om ikke det overstiger mine evner med maskinen ved jeg ikke endnu, men et eller andet medf dun skal jeg ha fundet på til næste kolde sæson.

ligenu kan jeg ikke forestille mig hvordan jeg skal styre at sy baffels i quilten til at styre fjererne. har en lille ide om at man skal ha det store symaskinekørekort, for at få det til at virke, og jeg er kun i besiddelse af det lille.

vægten er, ved jeg godt, på den forkerte side afet halvt kg med soveposequilten, men det må slå til for nu

gad sq godt ha ukhammocks UQ men det slår SUen nu ikke rigtig til.

10 år 10 måneder siden #7816
af danboron
Besvaret af danboron på emne Hængekøje gør-det-selv - UnderQuilt
Hej Terræntrolden... 
Ja, naturligvis, har du ret, det, med barne-dynen, var bare en analogi...
Men samtidig, en mulighed, for der er nok mange, der har en liggende.
Men dyner kan være med dun, eller fiber...
Det er LIDT af en opgave, at fylde dun i en ny quilt, for de svæver rundt og lander overalt... Men med tålmodighed, kan det jo sagtens gøres... har jeg hørt, fra en youtuber, der så MEGET træt ud i ansigtet
Men, så har man, den varmeste, letteste quilt, med mindst pakkestørrelse...
Men fiber-isolering i dyner er oftest EN samlet "plade" af isolering.
Det vil sige, at hvis man ripper dynen op i syningerne, så kan man lægge "pladen" mellem to lag pilotnylon, og sy kanalerne... nemt nok...
HVIS, du vælger, den "nemme" løsning, at bruge en barnedyne, kan du nøjes med et lag pilotnylon, på undersiden, udelukkende for syns skyld...
Der kommer jo ingen hårde belastninger, eller slid på stoffet...
Faktisk, har mange valgt, at bruge det tyndeste nylon, de kunne skaffe, (f.eks. pilotnylon, eller en dyrere Ripstop som yderstof, men kun myggenet, ind mod køjen... Bare, for at spare på vægten...
DET duer, selvfølgelig kun med fiber-isolation...
Det kræver jo dun-tæt stof, på begge sider... hvis man bruger dun...
Hoho, Terræntrolden, der er LAAAANG tid, til imorgen...... ikke sandt...
Når man sådan går og venter... på BÅDE UnderQuilt OG OverQuilt.
Jeg kiggede lige, og det er altså DUN-ting, du har bestilt, til vinterbrug, forstås..
HM, SÅ ved vi, hvor Terræntrolden, opholder sig RESTEN af vinteren... Hehe...
Nå men når så det bliver sommer, så KAN du jo stadig bruge din store vinterQuilt, bare ved at hænge den lidt løsere op....
Men omvendt, laver du en sommer UnderQuilt NU, kan du jo bruge den som ekstra isolering, under din store UQ, når de lover minus tredve, med storm...
Jaja, ikke for at lokke....
Til gengæld, vil jeg gerne lokke dig, til at tage et par billeder, og beskrive din erfaring. Ganske vist, er den ikke DIY, men vi har brug for billeder, af forskellige løsninger, med en forklaring om fordele/ulemper.?
Og, måske tilsvarende, om din nye OverQuilt...?
Og så lige et tillykke, med dit kvantespring, ind i Hængekøjehimlen...

Ja, naturligvis, har du ret, det, med barne-dynen, var bare en analogi...

Men samtidig, en mulighed, for der er nok mange, der har en liggende.
Men dyner kan være med dun, eller fiber...
Det er LIDT af en opgave, at fylde dun i en ny quilt, for de svæver rundt og lander overalt... Men med tålmodighed, kan det jo sagtens gøres... har jeg hørt, fra en youtuber, der så MEGET træt ud i ansigtet

Men, så har man, den varmeste, letteste quilt, med mindst pakkestørrelse...

Men fiber-isolering i dyner er oftest EN samlet "plade" af isolering.
Det vil sige, at hvis man ripper dynen op i syningerne, så kan man lægge "pladen" mellem to lag pilotnylon, og sy kanalerne... nemt nok...

HVIS, du vælger, den "nemme" løsning, at bruge en barnedyne, kan du nøjes med et lag pilotnylon, på undersiden, udelukkende for syns skyld...
Der kommer jo ingen hårde belastninger, eller slid på stoffet...
Faktisk, har mange valgt, at bruge det tyndeste nylon, de kunne skaffe, (f.eks. pilotnylon, eller en dyrere Ripstop som yderstof, men kun myggenet, ind mod køjen... Bare, for at spare på vægten...
DET duer, selvfølgelig kun med fiber-isolation...
Det kræver jo dun-tæt stof, på begge sider... hvis man bruger dun...
Hoho, Terræntrolden, der er LAAAANG tid, til imorgen...... ikke sandt...
Når man sådan går og venter... på BÅDE UnderQuilt OG OverQuilt.
Jeg kiggede lige, og det er altså DUN-ting, du har bestilt, til vinterbrug, forstås..
HM, SÅ ved vi, hvor Terræntrolden, opholder sig RESTEN af vinteren... Hehe...
Nå men når så det bliver sommer, så KAN du jo stadig bruge din store vinterQuilt, bare ved at hænge den lidt løsere op....
Men omvendt, laver du en sommer UnderQuilt NU, kan du jo bruge den som ekstra isolering, under din store UQ, når de lover minus tredve, med storm...
Jaja, ikke for at lokke....

Til gengæld, vil jeg gerne lokke dig, til at tage et par billeder, og beskrive din erfaring. Ganske vist, er den ikke DIY, men vi har brug for billeder, af forskellige løsninger, med en forklaring om fordele/ulemper.?
Og, måske tilsvarende, om din nye OverQuilt...?
Og så lige et tillykke, med dit kvantespring, ind i Hængekøjehimlen...

10 år 10 måneder siden #7818
af danboron
Besvaret af danboron på emne Hængekøje gør-det-selv - UnderQuilt
Hej BVinbech.. 
OK, du sigter højt, kan jeg se, kanalerne, skal have bafler....
Altså, strimler af stof mellem under-, og overstof, så der undgås, kuldebroer...
Tja, jeg overvejede det, og droppede det, netop fordi det virkede kompliceret.
Så jeg syede kanalerne direkte, som på de fleste dyner... Og nu fortryder jeg det. Jeg kunne have fået den SAMME varme, med MINDRE isolering... og lidt mindre pakkevolume...
Det eneste der kræves, er en bunke knappenåle, og noget skrædderkridt, og... tid...
Det LILLE symaskinekort, er GODT nok, til den opgave...
Det er kun at STYRE baflerne, der kan være tricky... så, derfor, knappenåle
Men, som altid med dun, kræver det duntæt stof, og duntætte syninger.
Så er det LIDT lettere, at arbejde med fiber, enten som "plader" eller som "fiberdun", altså en masse små totter af fiber. F.eks. fra en hovedpude...
Fordelen ved fiberdun, i forhold til fiberplader, er, at man kan lave bafler, og undgå kuldebroer.
Og desuden, kan man lave den tykkelse man vil...

OK, du sigter højt, kan jeg se, kanalerne, skal have bafler....
Altså, strimler af stof mellem under-, og overstof, så der undgås, kuldebroer...
Tja, jeg overvejede det, og droppede det, netop fordi det virkede kompliceret.
Så jeg syede kanalerne direkte, som på de fleste dyner... Og nu fortryder jeg det. Jeg kunne have fået den SAMME varme, med MINDRE isolering... og lidt mindre pakkevolume...
Det eneste der kræves, er en bunke knappenåle, og noget skrædderkridt, og... tid...
Det LILLE symaskinekort, er GODT nok, til den opgave...

Det er kun at STYRE baflerne, der kan være tricky... så, derfor, knappenåle
Men, som altid med dun, kræver det duntæt stof, og duntætte syninger.
Så er det LIDT lettere, at arbejde med fiber, enten som "plader" eller som "fiberdun", altså en masse små totter af fiber. F.eks. fra en hovedpude...
Fordelen ved fiberdun, i forhold til fiberplader, er, at man kan lave bafler, og undgå kuldebroer.
Og desuden, kan man lave den tykkelse man vil...

10 år 9 måneder siden #7849
af Draken
Besvaret af Draken på emne Hængekøje gør-det-selv - UnderQuilt
Jeg modtog min UQ og TQ fra ukhammocks forrige mandag. Jeg havde ikke mod på at sy dem selv for en besparelse på et par hundrede kroner.
Desværre er min ene hånd i gips og derfor kan jeg ikke kan få mit varme tøj på. Derfor har jeg tyet til at teste udstyret på loftet i tre nætter. Nej, hvor er det fedt med dun istedet for en fibersovepose og underlag.
Jeg glæder mig til at jeg kan hænge i skoven igen.
Mvh Michael
Desværre er min ene hånd i gips og derfor kan jeg ikke kan få mit varme tøj på. Derfor har jeg tyet til at teste udstyret på loftet i tre nætter. Nej, hvor er det fedt med dun istedet for en fibersovepose og underlag.
Jeg glæder mig til at jeg kan hænge i skoven igen.
Mvh Michael
Tid til at oprette siden: 0.214 sekunder
-
-
- Tarfala
- Hej. Jeg er ikke sikker på det er samme...
-
-
-
- vandre tur og g...
- Hej med jer. Jeg vil godt ud og vandre i...
-
-
-
- Vandremakker Fy...
- Hej alle :) Jeg elsker at gå og...
-
-
-
- Leje Spot X ud ...
- Jeg har investeret i en Spot X enhed...
-
-
-
- Anvendelse af s...
- Hej alle, Jeg er i gang med at...
-
Outsite.dk - Frisk luft på nettet - © 1995-2022 - Betingelser - Kontakt os - Medie info CVR.: 33344333