Hængekøje gør-det-selv - UnderQuilt

Mere
10 år 4 måneder siden #7883 af danboron
Hej Draken, og velkommen til debatten.. :)

Jeg modtog min UQ og TQ fra ukhammocks forrige mandag. Jeg havde ikke mod på at sy dem selv for en besparelse på et par hundrede kroner.

Jeps, hvis man skal købe nye, topkvalitet dun, og stof, er man PÆNT oppe i pris, i forhold til en færdig... :(

Dér, hvor det kan BETALE sig, at sy selv, er, hvis man HAR nogle af materialerne i forvejen, eller kan skaffe dem meget billigt... B)

DÅRLIG timing, med den hånd, Draken...... Håber, den bliver så god som ny igen... :unsure:

Men din melding, om dun-quiltene, er klart modtaget, du er IKKE skuffet, over komforten... B)

Det ER et kvantespring, ind i hængekøje himmelen..! :woohoo:

På loftet hænger Draken med sin dun-quilt-ting
og er så glad, ...for sin..... :whistle: ( synges, på en kendt julemelodi)

(undskyld, det var bare for fristende...:)

øh, hvilken køje, hænger du så i..?

:)

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
10 år 4 måneder siden #7884 af danboron
Terræntrold... ;)

Tak for den beskivelse, og
TAK for DE fine billeder... Det er, så fingrene ryster, ved at se de lækre tykke dun quilte.... Toppen af poppen, drømmeløsningen...

God finesse, med flasken ved siden af, så man kan se tykkelsen... ;)

Og, ja, de tre sæsoner er nok den kolde, den mellemste, og den varme...

Så, der er vist INGEN grund, til at lave en ekstra quilt til vinterbrug...

Højst, en mindre, lettere, til sommerbrug... B)

Du nævner, at TopQuilten "mangler" hætten. :ohmy:
Ja, DET gør de jo...

Så en balaclava, eller en anden varm nathue, er absolut, et must, når man bruger TopQuilt, om vinteren i hvertfald...

Eller, som Shug bruger, en dunhætte, fra en gammel jakke... :woohoo:

Og lige et nysgerrigt spørgsmål, Terræntrold...
... Er der ikke strammesnore, i enden på UnderQuilten, så man kan trække den lidt sammen... ?

Mere
10 år 4 måneder siden #7885 af danboron
BVinbech... B)

Jojo, fiberdun, isolerer dårligere end dun... kan jeg roligt sige, for der ER ikke opfundet fibre, der isolerer lige så godt, i forhold til vægten, som gode dun...

Men de MEST isolerende kunstfibre, nærmer sig, duns evner...

Se f.eks. her, en GOD kvalitet, dog stadig kun for en brøkdel, af prisen for dun.
www.extremtextil.de/catalog/Climashield-...-133g-sqm::1773.html

Den bedste fiber, er Primaloft, men den er så fin, at stoffet skal være dun-tæt, for at bruge det. Men kun lidt dyrere, end den førstnævnte.
De praler med at det kan komprimeres lige så meget som dun...

Men disse, fra extremtextil.de, er plader....

Men, JEG slagtede jo bare en god hovedpude... :evil:

Men, det er nok ikke de mest isolerende, eller komprimerbare, eller lette fibre. Men i den lille størrelse jeg bruger, 3/4 længde, bliver vægten jo ikke høj, selvom det er "tunge"fibre... til gengæld, er de ligeglade med regn, der lander på Underquilten

Men TAL på isoleringsevnen, er jeg desværre ikke stødt på... :(

Og om fiber dun, fra en hovedpude, isolerer bedre eller dårligere, end fiberplader, er et godt spørgsmål... :)

Mon andre, kender svaret...???

:)

Mere
10 år 4 måneder siden #7886 af danboron
Og DKW... B)

Du har da ret, dun skal holdes tørre...

Enkelte har forsøgt med HELT tæt bundstof, så dunene er beskyttet, mod fugt udefra, ...men der opstod kondens på indersiden, så dunene, blev våde HVER nat... :sick: ..dårlig ide...

Men en åndbar, vandafvisende textil, er brugt af flere, "med held".

Flere, har dog den holdning, at stoffet skal være FULDT åndende, for at holde dunene MEST tørre...

Og flere har beskrevet, at der kom lidt regn på undersiden, men det dryppede af, i bunden, i stedet for at suge op...

Det er ret udbredt, at købe en større tarp, til vinterbrug, især sekskantede tarps, er populære, til de tre kolde, blæsende sæsoner.

Den lille tarp, der hører til Hennessy køjerne, er ment, som en minimal-løsning, og IKKE beregnet til at dække en underquilt.

Min egen erfaring er, at holder tarpen selve KØJEN helt tør, i enhver regnstorm, så holder den også UnderQuilten PÆN tør, i enhver regnstorm... Og HELT tør, når det ikke stormer...

Nu bruger jeg, en tarp, der kan reguleres inde fra køjen, så det med at stå ud af køjen for at sænke tarpens sider, til fuld beskyttelse, kender jeg ikke...
... mere, for DET gad jeg ikke, når jeg først havde lagt mig... :blush:

Men, DKW, hvis du ønsker at køjen "fylder" mindre i bredden, kan du bare gøre som mig, og sætte en glasfiberstang på tværs af tarpen, med snore ned til køjen, istedet for barduner ud til siderne... ?

Hvis man kan magte, at slæbe på den tunge glasfiberstang,
er det en SUPER fed løsning... :)

Stokrenden, ;) du siger, hydrofobe dun... ???

RET smart, ... men HVORDAN får de dog dunene, til at lide af vandskræk.??? ...hehe...

B)

Mere
10 år 3 måneder siden #7892 af stokrenden

danboron skrev: Stokrenden, ;) du siger, hydrofobe dun... ???

RET smart, ... men HVORDAN får de dog dunene, til at lide af vandskræk.??? ...hehe...

Man dypper dunene i en væske, så de får en DWR-behandling på samme måde som en jakke. Der er flere firmaer der er ved at udvikle forskellige typer af hydrofobe dun.

Her kan læses lidt om dunene:

www.sierradesigns.com/DriDown.aspx

www.zpacks.com/quilts/water_resistant_down_report.pdf

b

Mere
10 år 3 måneder siden - 10 år 3 måneder siden #7920 af Draken
Vand afvisende dun tror jeg ikke meget på. Men jeg sad også en gang som barn og så - med vantro - at en mand gik på Månen :) Jeg tror dog at disse dun måske stadig fungere hvis de er fugtige, men ikke hvis de er våde.

@danboron
Tak for velkomsten :cheer: og sangen :unsure: (please lad nu ikke en sang forfølge mig :sick: )
Ja, jeg har ikke deltaget så meget her i debatten. Men retter jeg forhåbentligt op på i år.

Mht til mit brækkede håndled: Gipsen kom af i dag - Hurraaaah - Nu kan jeg få ordentligt varmt tøj på igen og forhåbentligt komme ud og hænge i vinteren. Håndleddet er dog stift og svagt, så lidt genoptræning skal der til. Det passer jo godt ind med min genoptræning af ryg og bentøj.

Min hængekøje er også fra ukhammocks Det er en Woodsman X Double (780g) . Den er fantastisk at ligge i når man har mine dimensioner (186 cm og 105 kg).
Jeg købte den, da jeg ikke havde set en hiking-hængekøje med mine egne øjne. Men jeg kunne godt finde på at lave en letvægtshængekøje selv.

Varm hat til om natten:
Jeg sover med en puffy hat fra Hagløfs som jeg fandt på tilbud til 120 kr. Det koster den desværre ikke mere. Hatten kombineret med en merino buff og en dunhovedpude isolerede rigeligt når topquilten er strammet til om halsen (Nu ikke en julesang om at stramme garnet, vel ;) ).

Mvh Michael

Sidste redigering: 10 år 3 måneder siden ved Draken.

Tid til at oprette siden: 0.252 sekunder