- Modtagne Tak: 21
Hængekøje gør-det-selv - UnderQuilt
- Terræntrolden
-
- Bruger
-
Et lille billede af de to vidundere...

Top Quilten er deres "sommer Fill" dog gjort 10 cm længere end standarden. Vægt 650 gram.
Under quilten er standard, med deres 3 sæsons fill, vægt ca. 660 gram.
Sov ude i gårdhaven i nat.
3 minus var det koldeste, men trods at TQén kun er med 350 gram dun var jeg dejlig varm.
Dog først da der var blevet justeret en hel del på UQén. Den skulle godt nok strammes godt op under køjen for ikke at der var luftlommer som gav en guldebro.
Sekundet man lagde sig i køjen og den var spændt rigtig op, var man ikke et sekund i tvivl. nøøøøj en dejlig varme der kom nede fra....
https://lh4.googleusercontent.com/-lCA0i3nelQ4/URIQfqCTRLI/AAAAAAAABps/oNCE0WFRuXQ/s1152/2013-02-06%252009.01.33.jpg?gl=DK
Der er rimlig godt loft i TQén, når man tænker på det er en sommer TQ
savnede godt nok lidt en hætte, som på en alm. sovepose, det var ikke helt så "hyggeligt" som i min sovepose med hætten snøret godt til. Men der kan men vel kompencere for på den ene eller anden måde!!
https://lh6.googleusercontent.com/-NM1ah0-eTFw/URIQbF6r3eI/AAAAAAAABpk/gfKwrynlKDM/s1152/2013-02-06%252009.01.47.jpg?gl=DK
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Ja, man skal fifle en hel del med for at få underquilten til at sidde rigtigt. Jeg havde selv et par kolde punkter (CBS = Cold Button Syndrom) de første nætter, men det blev løst med et lille siddeunderlag da jeg ikke gad at stå op for at fifle mere UQen.
Topquilten er godt nok en 3 sæson, men den er så tyk at de tre sæsoner nærmere må defineres som efteråret, vinter og foråret.

danboron skrev:
Så er det LIDT lettere, at arbejde med fiber, enten som "plader" eller som "fiberdun", altså en masse små totter af fiber. F.eks. fra en hovedpude...
Fordelen ved fiberdun, i forhold til fiberplader, er, at man kan lave bafler, og undgå kuldebroer.
Og desuden, kan man lave den tykkelse man vil...
nu begynder det jo at være meget interssant sys jeg

ved du lidt om hvordan isoleringen er i forhold til dun .. jeg er ikke vægtnørd og er lidt ligeglad med om quilten vejer et par hundrede gram mere end en tilsvarende dun version.
en fiberquilt lavet med fiberdun i stedet for fast plade er muligvis den næste store DIY projekt tænker lidt på baffles syet ind lavet af myggenet i stedet for pilotnylon bare for alligevel at være lidt vægtnørd

er det letteste at købe en dyne eller en pude med løse fiberdun eller kan det fåes i løs vægt til enpenge der er værd at betalt ?????
- Terræntrolden
-
- Bruger
-
- Modtagne Tak: 21
Skal man bruge 2 dyner og lidt ekstra så har man da en dejlig DIY UQ til under 500 kr
Regner med at mindste mand på 5 skal ha en hennesy scout, to til han har jeg seriøst overvejet at prøve at lave en til han Ud af en dyne
Jeg ville ikke engang spare vægt på det. Tværtimod. Men det fungerer fantastisk. Og et imponerende loft du viser dér terræntrold. SÅ meget havde jeg ikke forventet at se af sommerfyldningen.
Det eneste jeg ville være bekymret ved med de typiske designs på uq og dunfyld, er fugt.
Dælme træls i en god sidevind om natten, i regnvejr. Problemet løses givetvis ved dels større teltflage, og dels at lukke teltflagen ned. Større teltflage betyder også større grundareal der bliver brugt når man hænger, og hvem gider stå ud om natten for at lukke teltflagen ned om køjen?
Et spørgsmål om kravene man sætter til hvor meget det hele må fylde når det er hængt op, og om man "gider" rode med tingene når man først har lagt sig.
- stokrenden
-
- Bruger
-
- Modtagne Tak: 226
DKW skrev:
Det eneste jeg ville være bekymret ved med de typiske designs på uq og dunfyld, er fugt.
Dælme træls i en god sidevind om natten, i regnvejr. Problemet løses givetvis ved dels større teltflage, og dels at lukke teltflagen ned. Større teltflage betyder også større grundareal der bliver brugt når man hænger, og hvem gider stå ud om natten for at lukke teltflagen ned om køjen?
Der er flere måder at mindske faren for at dunene mister deres loft på grund af fugt.
Det er dog forholdsvis nye og dyre løsninger.
Flere firmaer er begyndt at bruge hydrofobe dun, der kan holde til rigtig meget fugt uden at dunene mister deres bæreevne.
Man kan også lave en quilt med cubenfiber som yderstof, så får man en stort set vandtæt quilt.
Jeg ved at Tim Marshall fra Enlightened Equipment laver cubenfiber quilte, men ellers er der vist ikke særlig mange producenter der har kastet sig over det.
b
-
-
- Forsikning/redn...
- Hej, Vi skal gå 7 dage på Kungsleden...
-
-
-
- Fjällräven Kajk...
- Jeg har en Fjällräven Kajka 100 -...
-
-
-
- Kursus i vinter...
- Hvis I ikke har fundet fælleskørsel og...
-
-
-
- Turtråd til vin...
- Perfekt! Tak, Krabbe!
-
-
-
- Kommer senere
- Hej Vi er 2 som skal deltage på...
-
Outsite.dk - Frisk luft på nettet - © 1995-2022 - Betingelser - Kontakt os - Medie info CVR.: 33344333