Patrulje-kasser

Mere
10 år 3 måneder siden - 10 år 3 måneder siden #8279 af DKW
Patrulje-kasser blev oprettet af DKW
Lidt udenfor det normale der diskuteres herinde, men så alligevel.

Der findes mange udgaver af patruljekasser til spejderbrug (og til os der bare vil have styr på tingene i standlejr) Herunder plyfa's udmærkede kasser, og alle de versioner jeg har set og brugt igennem tiden af forsvarets ammunitionskasser og materielkasser.
Men man vil jo altid have lidt "mere" og noget der bare er lidt "bedre", og tanken var så indledningsvist at bygge et par værktøjskasser til alle patuljerne/koblerne/banderne, der dels var identiske i indhold og udseende, og som kunne indeholde langt værktøj også, såsom en fuld længde spade og flækøkse og pælebor/spade.

Dét gav så den indvendige længe på knap en meter. Men vi havde mere brug for køkkenkasser til at starte med, så frem med alt det grej der skal i sådan én, og efter lidt målen og tænken, gav dét så både bredde og højde på kasserne.
Dvs én værktøjskasse og én køkkenkasse, der er identiske i målene, og som er stakbare. Køkkenkassen på ben og med låger i siderne som bruges som arbejdsborde når slået ud.

Det hele bygget lidt efter russisk princip: Kraftigt nok.

Ja dét var så planen, og efter en rum tid med teknisk mm papir, blev delene til den første køkkenkasse tegnet op på en krydsfinerplade, på en sådan måde at den kunne laves til en fræseskabelon til en overfræser med kopiring, til udskæring. Endnu en plade blev gjort til fræseskabelon for not-gange til limning. Alt det for at kunne lave en pæn mængde kasser, hurtigt. Og igen om et par år, skulle vi have behov herfor.

Lang historie, men nu kommer billederne så også :lol: . Prototypen kom til at se sådan ud:

Benene stikkes i ovenfra (så ungerne ikke skal løfte kassen så højt) og kan sågar stikkes ind fra siden, som løfteåg.

Der er så gået mange timer med pensel og rulle med en god gang meget fortyndet acryl-lak, så der kommer en glat og hård overflade på som tåler misbrug, og det gav så dette resultat

Lidt afdækning med malertape, og en rolig hånd med penslen, gav et par forholdsvis pæne kanter hele vejen rundt og top og bund også. Selvom jeg godt nok lige skal have gået kanterne efter igen, for tapen lå ikke helt til alle steder

Og så troede jeg at den 2 komponente dåselak jeg havde til kasserne og bakkerne var grå... det var den så ikke helt. :S :pinch: :lol:

Mon ikke jeg bliver træt af dét og giver det en gang hvid/rød istedet. Indtil videre får det dog lov at være sådan.
Og juhuu. De første 2 kasser er færdige, så mangler jeg kun at samle de sidste 2, samt værktøjskasserne (som dog er noget mere simple i konstruktionen.)

Det var dét, jeg håber det kunne give lidt inspiration til nogen. :)

Sidste redigering: 10 år 3 måneder siden ved DKW.
Følgende bruger(e) sagde tak: Don, SebastianAndersen

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
10 år 3 måneder siden #8283 af kurt
Besvaret af kurt på emne Patrulje-kasser
Hold da op, det ser godt ud! Kan højden justeres via benlængden, der er jo forskel på om det er spejdere i 6-7 års alderen eller om de er 14-15 år.
Hvor meget vejer en komplet køkkenkasse hhv. værktøjskasse i fuld tilstand?
Følgende bruger(e) sagde tak: DKW

Mere
10 år 3 måneder siden - 10 år 3 måneder siden #8284 af DKW
Besvaret af DKW på emne Patrulje-kasser
Tak Kurt. Jeg er egentlig også helt godt tilfreds.

De er ikke højdejusterbare, som de er nu. Benene er 2 lægter på 240, savet på midten, grundlæggende set. Det passer sådan ok, til de fleste, omend ulvene (de helt små) ikke helt kan nå derop, og er man ret meget højere end 170 så må man bukke sig lidt.
Men jeg har leget med tanken om at bygge justerbare ben på dem. Har dog endnu ikke regnet den ud endnu, for det giver jo et svagt punkt i konstruktionen, som jeg gerne ville undvære. SImpelt og holdbart var lidt hvad jeg gik efter. Men der skal nok komme en løsning på et tidspunkt.

Kasserne hér er tunge. Ihvertfald sammenlignet med de kendte plyfa-kasser. Sammenlignet med en gammeldags ammuntionskasse er det nogenlunde det samme, med dén forskel at de nye hér er noget lettere at transportere. Men omvendt er de også markant større end plyfakasserne.

De er lavet i 12 mm vandfast krydsfiner, lågerne i 10mm. Og jo. Det er overkill så det gør noget, hvis folk som du og jeg var brugerne.
Men spejderne bruger dem jo gerne som skamler når de bygger ting, de bliver transporteret på trailere, trillebører og meget andet, og skulle gerne holde i mange år.
Løsningen på at de små også gerne skulle kunne bære dem, blev at anvende benene som løfteåg. Det giver faktisk plads til at der kan gå 4 voksne mennesker på hver side af kassen, og bære på samme tid.

Den præcise vægt har jeg ikke overblik over lige nu, men jeg smider dem da lige på vægten senere i dag

Sidste redigering: 10 år 3 måneder siden ved DKW.

Tid til at oprette siden: 0.206 sekunder