Tarp

Mere
9 år 1 måned siden #15182 af Gurli
Tarp blev oprettet af Gurli
Jeg har et ældre, kasseret telt som jeg overvejer at "bygge om" til et tarp.
Jeg har absolut ingen erfaring med den slags, så jeg har lige nogle spørgsmål.

Jeg regner med at lave det som en helt enkel firkant. Teltet er et ret stort 4-pers, så jeg tror, der er rigeligt stof.
Hvad er passende mål, når det skal bruges til en person?

Satser I på altid at overnatte hvor det er muligt at binde op i træer? - medbringer I nogen form for stænger? - fungerer det med vandrestave?

Hvad med opbinding? - hvad bruger I? - hvor meget?

Gurli.

Gurli.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
9 år 1 måned siden #15187 af NOB
Besvaret af NOB på emne Tarp

Hej Gurli

Ovenstående viser min nye tarp sat op i et såkaldt A i min have. Jeg har godt nok ikke selv lavet selve tarpen, den er købt. Den giver et okay billede af, hvordan du kan sætte op uden træer ved hjælp af vandrestave. Hvis jeg var dig ville jeg lave den rektangulær omkring 3 x 2-2,5 meter. Du kan sætte en ryg line (evt. bundet mellem to træer eller vandrestave), som du smider tarpen over (den på billedet er uden rygline), derefter er det "bare" at binde hjørner ned til pløkke. Efter at have gjort det nogle gange bliver det nemmere. Jeg bruger 1 meter lange 2 mm spectra line til nedbindinger og 2 meter stykker der hvor vandrestavene står. Til evt. rygline hvis jeg er uden stave har jeg et 8 meter stykke line.

Du kan også sætte en stav eller træ. Binde midten af den ene langside op til denne. Derefter pløkker du alle hjørner. Dette giver et mere lukket shelter mod vind og regn, og kaldes for pyramide eller mid.

Du kan søge på youtube der er tonsvis af videoer der giver mange forskellige måder at sætte en flad tarp op. Mange bruger også kvadratiske tarps, så det kan også sagtens lade sig gøre.

Held og lykke med projektet.

Hilsen
Niels

”Friluftsliv handler mye om å inspirere til et rikt liv med enkle midler”, Helga Synnevåg Løvoll

Min blog om vandring og friluftsliv
Følgende bruger(e) sagde tak: Gurli

Mere
9 år 1 måned siden #15188 af Gurli
Besvaret af Gurli på emne Tarp
Tak! Det var lige det jeg efterlyste.

Gurli.

Gurli.

Mere
9 år 3 uger siden - 9 år 3 uger siden #15561 af Anastasia
Besvaret af Anastasia på emne Tarp

Der findes mange guides på nettet...

Jeg har brugt noget silnylon lig det her på linket nedenfor til at lave begge mine :) Jeg burde faktisk lægge nogle flere, eller lidt grundigere billeder op af dem..

www.extremtextil.de/catalog/Ripstop-Nylo...-sqm-2nds::1196.html

Håber det hjælper. Lækkert alternativ til tungt telt.. Jeg har brugt træer til at spænde mine ud i mellem, en gang brugte jeg en gren og et træ, det har jeg faktisk et billede af inde i min billedmappe :) Jeg har for nylig købt et par vandrestave, ikke kun for at bruge dem som teltstænger ville være tosset ;) men det kan de jo så bruges til hvis man alligevel har dem med :)

Jeg ved ikke om det her link til mit galleri her på siden virker, men her er billedet af nød brug af gren

Sidste redigering: 9 år 3 uger siden ved Anastasia.
Følgende bruger(e) sagde tak: Gurli

Tid til at oprette siden: 0.220 sekunder