- Modtagne Tak: 16
DIY regn skørt(rain kilt)
8 år 9 måneder siden #16588
af Anastasia
DIY regn skørt(rain kilt) blev oprettet af Anastasia
Jeg har normalt ikke regnbukser med på tur, det er sjældent nødvendigt, de er pisse dyre, de er besværlige at få af og på og de vejer et ondt år.. Men jeg skal på en længere tur her til sommer, og jeg havde netop set nedenstående video på youtube, fra en fyr jeg følger mens han vandrer PCT:
Jeg havde noget silnylon tilovers fra et andet projekt, et indertelt til min tarp, så jeg tænkte hvorfor ikke. Billederne nedenfor viser resultatet:
Regn skørtet som det ser ud på, det er svært at se, men det er langt nok til at dække mine knæ.
Det er ikke det sværeste jeg nogensinde har syet, som i kan se er det ret basalt. Det er et stykke silnylon, et rektangel, cirka 115cm x 60cm. Jeg har ikke gjort andet end at folde og sy stoffets kant så det ser pænt ud og ikke flosser, på tre af siderne. Og på den fjerde, den øverste kant, har jeg syet en løbegang til et stykke elastiksnor.
I det to ender er på syet velcro, ca 10-12 cm, det er mere end nok til at holde stoffet sammen. Elastiksnoren behøver ikke gå hele vejen rundt, men blot sidde på forsiden, en lille "cord lock"(jeg kan simpelthen ikke komme på hvad det hedder på dansk) sørger for at livet kan justeres så det sidder tæt. Her flottede jeg mig og brugte min symaskines knaphuls indstilling, måske det eneste sted hvor det nærmede sig noget avanceret
Kan let pakkes ned i en sidelomme/flaskeholder, eller i rygsækkens bæltelomme.
Vejer 37g, sprænger ikke budgettet eller rygsækkens basis vægt
Jeg havde noget silnylon tilovers fra et andet projekt, et indertelt til min tarp, så jeg tænkte hvorfor ikke. Billederne nedenfor viser resultatet:
Regn skørtet som det ser ud på, det er svært at se, men det er langt nok til at dække mine knæ.
Det er ikke det sværeste jeg nogensinde har syet, som i kan se er det ret basalt. Det er et stykke silnylon, et rektangel, cirka 115cm x 60cm. Jeg har ikke gjort andet end at folde og sy stoffets kant så det ser pænt ud og ikke flosser, på tre af siderne. Og på den fjerde, den øverste kant, har jeg syet en løbegang til et stykke elastiksnor.
I det to ender er på syet velcro, ca 10-12 cm, det er mere end nok til at holde stoffet sammen. Elastiksnoren behøver ikke gå hele vejen rundt, men blot sidde på forsiden, en lille "cord lock"(jeg kan simpelthen ikke komme på hvad det hedder på dansk) sørger for at livet kan justeres så det sidder tæt. Her flottede jeg mig og brugte min symaskines knaphuls indstilling, måske det eneste sted hvor det nærmede sig noget avanceret

Kan let pakkes ned i en sidelomme/flaskeholder, eller i rygsækkens bæltelomme.
Vejer 37g, sprænger ikke budgettet eller rygsækkens basis vægt

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
8 år 9 måneder siden #16592
af Quark
Vh.
Kim D. Laursen
Besvaret af Quark på emne DIY regn skørt(rain kilt)
Ser ud til at være en interessant løsning
holder du os opdatere ang. resultatet af funktionaliteten af den.

Vh.
Kim D. Laursen
8 år 9 måneder siden #16598
af Ennamaria
Venlig hilsen
Ennamaria/Susanne
Besvaret af Ennamaria på emne DIY regn skørt(rain kilt)
Jeg har syet en sådan regnkilt - godt nok i cuben fiber, og med vandtæt 2-vejs lynlås bagi.
Jeg har brugt den:
- i Danmark på cykel (det fungerer ikke helt godt, selv om jeg lyner den godt op, så der er plads til benene)
- i Blekinge på vandreture (det fungerer helt fint!)
- i Lapland på vandretur (det fungerede ikke godt, og slet ikke op ad bakke. Jeg hande ikke plads nok til at skridte ud, selv om kilten er meget vid forneden, og endda var lynet godt op bagi).
Konklusion: på lige landevej og svage stigninger fungerer kilten upåklageligt og efter hensigten. Den er dejlig luftig, let at tage på og af, og den vejer ingenting. Ved stigninger og cykling, der kræver megen benvidde, hænger lårene ligesom fast i stoffet, selv om det er glat, og det gør bevægelsesfriheden og følelsen af at have styr på bevægelserne mindre. Ikke godt, og slet ikke i bjerge.
Billede må vente til en anden gang, da jeg ikke har den hjemme pt.
Jeg har brugt den:
- i Danmark på cykel (det fungerer ikke helt godt, selv om jeg lyner den godt op, så der er plads til benene)
- i Blekinge på vandreture (det fungerer helt fint!)
- i Lapland på vandretur (det fungerede ikke godt, og slet ikke op ad bakke. Jeg hande ikke plads nok til at skridte ud, selv om kilten er meget vid forneden, og endda var lynet godt op bagi).
Konklusion: på lige landevej og svage stigninger fungerer kilten upåklageligt og efter hensigten. Den er dejlig luftig, let at tage på og af, og den vejer ingenting. Ved stigninger og cykling, der kræver megen benvidde, hænger lårene ligesom fast i stoffet, selv om det er glat, og det gør bevægelsesfriheden og følelsen af at have styr på bevægelserne mindre. Ikke godt, og slet ikke i bjerge.

Billede må vente til en anden gang, da jeg ikke har den hjemme pt.
Venlig hilsen
Ennamaria/Susanne
Følgende bruger(e) sagde tak: Søgaard
8 år 9 måneder siden #16599
af Anastasia
Besvaret af Anastasia på emne DIY regn skørt(rain kilt)
Selvfølgelig 
Jeg ved at NOB også har erfaringer med at bruge en sådan, og vist var fint tilfreds
Men nu får vi se om det samme gælder mig..
Den kan jo i hvert fald med sikkerhed tage fra når man går igennem vådt græs og andet, og det er faktisk det der irriterer mig mest.

Jeg ved at NOB også har erfaringer med at bruge en sådan, og vist var fint tilfreds

Den kan jo i hvert fald med sikkerhed tage fra når man går igennem vådt græs og andet, og det er faktisk det der irriterer mig mest.
8 år 9 måneder siden - 8 år 9 måneder siden #16600
af Anastasia
Besvaret af Anastasia på emne DIY regn skørt(rain kilt)
Gad vide om silnylon glider bedre end cuben.. det er jo i hvert fald værd at overveje hvis andre skulle overveje at sy/købe en.. Hmmm..
Jeg har ikke sat lynlås i den er kun hæftet øverst i linningen, jeg lavede en lettere latterlig(godt ingen så mig) udskridtende gang i ring på mit soveværelse for at få en ide om bevægelsesfriheden, det føltes fint. Men det siger jo ikke så meget
Jeg må vende tilbage efter jeg har testet ordentligt.
Jeg har ikke sat lynlås i den er kun hæftet øverst i linningen, jeg lavede en lettere latterlig(godt ingen så mig) udskridtende gang i ring på mit soveværelse for at få en ide om bevægelsesfriheden, det føltes fint. Men det siger jo ikke så meget

Sidste redigering: 8 år 9 måneder siden ved Anastasia.
Følgende bruger(e) sagde tak: Ennamaria
8 år 9 måneder siden #16601
af Ennamaria
Venlig hilsen
Ennamaria/Susanne
Besvaret af Ennamaria på emne DIY regn skørt(rain kilt)
Jeg ser frem til din evaluering

Venlig hilsen
Ennamaria/Susanne
Tid til at oprette siden: 0.252 sekunder
-
-
- Forsikning/redn...
- Hej, Vi skal gå 7 dage på Kungsleden...
-
-
-
- Fjällräven Kajk...
- Jeg har en Fjällräven Kajka 100 -...
-
-
-
- Kursus i vinter...
- Hvis I ikke har fundet fælleskørsel og...
-
-
-
- Turtråd til vin...
- Perfekt! Tak, Krabbe!
-
-
-
- Kommer senere
- Hej Vi er 2 som skal deltage på...
-
Outsite.dk - Frisk luft på nettet - © 1995-2022 - Betingelser - Kontakt os - Medie info CVR.: 33344333