Skift af bund i indertelt

Mere
5 år 9 måneder siden #29972 af LarsM
Besvaret af LarsM på emne Skift af bund i indertelt
For en del år siden fik jeg skiftet bund i et gammelt Helsport Rundhø fra første halvdel af 1980'erne. Det blev sendt op til Helsports fabrik, der vist nok ligger i Melhus lige uden for Trondheim, og de gjorde det professionelt og med fint resultat for nogle få hundrede kroner. Kort efter opstod der så forskellige andre problemer med teltet. Stængerne, som var af glasfiber med metalmuffer omkring samlingerne af de enkelte sektioner, blev sprøde, og man kunne se, at de ikke buede jævnt men havde små knæk lige, hvor glasfiberen kom ud af metalmuffen. Så fandt jeg ud af, at et af Helsports nye telte (på det tidspunkt) havde stænger, der kun var 1 cm længere end de originale stænger til mit gamle telt. Jeg bestilte et sæt af disse stænger. Jeg kunne godt mærke, at teltet p.g.a. den ene ekstra cm stod en anelse strammere, end det havde gjort før. Da dugen i yderteltet med tiden også var blevet lidt mør, kunne den ikke holde til at stå så stramt. Der kom en flænge, som jeg selv reparerede. Ikke så længe efter valgte jeg at købe et nyt telt. Da jeg havde været glad for mit gamle Helsport-telt, valgte jeg igen Helsport, men det har jeg desværre ikke været tilfreds med.

I mit tilfælde var den krakelerende coating i bunden det første af en række problemer med et aldrende telt. Da det ene problem var løst, kom det næste o.s.v.. Jeg spørger mig selv, om det havde været bedre at kassere teltet med det samme frem for at bruge penge på at reparere noget, der alligevel blev ved med at opstå nye fejl på.

Følgende bruger(e) sagde tak: Ljunggren, Pihlen

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
5 år 9 måneder siden #30030 af mearleth
Besvaret af mearleth på emne Skift af bund i indertelt

Pihlen skrev: Ja det er til at sy i med en alm maskine. Man skal dog ikke tage fejl af at denne type stof med laminering, er rimelig hård at så i. Der skal en skarp og ny nål til. især hvis man skal sy i 3 lag eller mere, det er rimeligt sejt at stikke igennem, men derfor er det også perfekt til bund i et telt!

Personligt synes jeg det er bedste at så i dette materiale med en Polyester tråd i tykkelse 30 til 50, en 90/14 jeans nål der er ny.

Disse stoffer slider meget på nålen og det er vigtigt som Brian skriver at bruge en ny nål, og det kan også være nødvendigt at skifte nål undervejs når spidsen bliver flad. Man hører tydeligt forskel fra en let hvislen når nålen går glat gennem stoffet til en mere klikkende lyd når den slår sig gennem stoffet. Jeg ville nok vælge en tyndere nål end 90/14, da den laver et skarpere hul ned gennem stoffet, men så knækker den selvfølgelig også nemmere.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Tid til at oprette siden: 0.220 sekunder