Sikkerhedsprotokol

• Marlon
  • Emne forfatter
  • Gæst
  • Gæst
11 år 9 måneder siden - 11 år 9 måneder siden #2798 af Marlon
Sikkerhedsprotokol blev oprettet af Marlon
Der er søfartsvæsenets sikkerhedsregler
Der er de 5 baderegler
Der er 10 gyldne regler for forflytning
... You name it

Jeg ved ikke om det findes officielt, men der burde være et sikkerhedsprotokol til fjeldvandring.

Nogen herinde som kender til et sådant eller skal vi lave et?
Sidste redigering: 11 år 9 måneder siden ved Marlon.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
11 år 9 måneder siden #2799 af Jens
Følgende bruger(e) sagde tak: Marlon

• Marlon
  • Emne forfatter
  • Gæst
  • Gæst
11 år 9 måneder siden #2800 af Marlon
Besvaret af Marlon på emne Sikkerhedsprotokol
Ja, selvfølgelig har Norge et.

Mere
11 år 9 måneder siden #2807 af Stourup
Besvaret af Stourup på emne Sikkerhedsprotokol
Hej
Både i forbindelse med mit studie i friluftsliv, natur og kulturveiledning og i forbindelse med deltagelse i Røde Kors Hjelpekorps har jeg brugt en del tid på at diskutere de 9 fjellvettregler. Og jeg er efterhånden kommet frem til at de er en rigtigt god huske regel for folk som ikke så ofte færdes til fjelds. Jeg vil dog forslå DNT's side om dem da den er mere dybtegående efter min mening. www2.turistforeningen.no/article.php?fo_id=3185&ar_id=6451

Regle nr. 7 kan debatteres og har, så vidt jeg husker, været det på det gamle outsite. Om man drag ud alene afhænger sikkerheden helt og holdent af egne færdigheder og dette må tages i betragtning inden en evt tur. Personligt har jeg været på en del turer alene og ser som sådan ikke dette som noget farligt så længe jeg er vel indenfor det jeg kan/tro jeg kan. Der er altså ting jeg gør fordi jeg er afsted som gruppe som jeg ikke ville gører hvis jeg var alene. Ikke nødvendigvis fordi aktiviten er farligere alene, men fordi at konsekvensen bliver for stor hvis der sker noget.
Jeg bruger begrebet konsekvens i forbindelse med en ligning som jeg selv har haft meget "glæde" af når jeg har været igang med planlægning af turer eller på selve turen. Den er som følger, sandsynlighed x konsekvens = risiko. Efter 2 år med studie ligger denne i baghovedet en stor del af tiden når jeg er ude og flere gange har jeg afholdt mig fra at gøre ting fordi resultatet af ligningen er blevet for faretruende. Men i de aller fleste tilfælde har det med simple forholdsregler kunne lade sig gøre gennemføre præcis den samme aktivitet på i meget sikrer måde, og dermed gøre risikoen så lille at den var akseptabel.
En kombination af fjellvettreglerne og at havde en lille tanke på konsekvenserne af sine handlinger er efter min mening en god måde at øge sikkerheden når vi færdes i fjeldet. Også må vi ikke glemme at der er en vis risiko forbundet med alt vi gør og det skal ikke blive sådan at vi ikke tager på tur fordi der er så meget vi er bange for at vi ikke rejser ud.

• Quest
  • Gæst
  • Gæst
11 år 9 måneder siden #2819 af Quest
Besvaret af Quest på emne Sikkerhedsprotokol
Det skal først siges at jeg absolut ikke er juridisk ekspert.
Der findes ingen regler eller love på området. "De ni" er kun råd. Der er til gengæld de love der gælder alle, om den der med vilje eller uagtsomt udsætter sig selv og/eller andre (evt. redningfolk eller turfolk der kommer til undsætning) for fare kan straffes. Dermed er det op til den enkelte at lave disse skøn. Har man fx ikke tænkt sig om inden for rimelighedens grænser, fx gået uden "nødvendigt" udstyr, kan det blive et retsligt skøn, hvorvidt den enkelte har handlet under rimeligt ansvar og god tro osv. Det samme gælder vel forsikringsmæssigt omkring evt. frafald af erstatning.
Og det må jo være regler nok, vi skal helst ikke have trukket flere "særlove" (læs: knivloven) ned over os vel, fordi nogle få kommer galt afsted? Er ikke specielt interesseret i at lade andre lave det skøn for mig i hvert fald ;) .
Ansvar og sund fornuft! :)

Mere
11 år 9 måneder siden - 11 år 9 måneder siden #2824 af jfuru
Besvaret af jfuru på emne Sikkerhedsprotokol

Quest skrev: Og det må jo være regler nok, vi skal helst ikke have trukket flere "særlove" (læs: knivloven) ned over os vel, fordi nogle få kommer galt afsted? Er ikke specielt interesseret i at lade andre lave det skøn for mig i hvert fald ;) .
Ansvar og sund fornuft! :)

Bare lige for at tage diskussionen i opløbet (knivloven er vist blevet gennemtrævlet på det gamle forum), så har "knivloven" nu aldrig været "trukket ned over" os friluftsfolk. Så længe man har et såkaldt "anerkendelsesværdigt formål" fx en tur i skoven, er der ingen problemer i at have sin kniv med sig.

Derudover er jeg 100% enig med dig. Vi har ikke brug for nedskrevne love der regulerer vores friluftsliv. Ansvar og sund fornuft holder hele vejen! :cheer:

Mvh. Jacob

FriluftsBlog.dk - Min personlige blog om friluftsliv.
Nyeste indlæg: Jeg er tilbage...med en baby!
Sidste redigering: 11 år 9 måneder siden ved jfuru.

Tid til at oprette siden: 0.267 sekunder