Sikkerhedsprotokol

• Quest
  • Gæst
  • Gæst
11 år 8 måneder siden #2826 af Quest
Besvaret af Quest på emne Sikkerhedsprotokol
@jfuru
Det har du jo egentlig ret i. Det var mest for at lave et sammenligneligt "skræmmebillede" af ligegyldige love, lavet af folk der ikke ved noget om hvem en særlov egentlig rammer. Men stakkels den overtussede pædagogmedhjælper i skovbørnehaven der lige skal have en fyraftens med gutterne og har glemt sin dolk i sin daypack. Peberspray, hundebid, benlås, 7 1/2 måned. Spøg til side :evil:

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

• Marlon
  • Emne forfatter
  • Gæst
  • Gæst
11 år 8 måneder siden #2828 af Marlon
Besvaret af Marlon på emne Sikkerhedsprotokol
Regler er et hidsig ord, måske skal man kalde det for råd. Ganske enkelt for at hjælpe folk godt og trygt på vej, ikke for at forbyde dit og dat i ustyrlige omfang.

Lige som en lille huske seddel, så ens sikkerhed er så optimalt som muligt til hver en tid eller tur.

Det er ikke de 10 bud hvor der hovedsagelig står hvad man ikke må.

Det bør være en håndsrækning til at overveje sin egen sikkerhed i fjeldet, ligesom vi gør det når vi tager på tur i kajakken.

Det er så naturligt at overveje hvad man skal have med i sin 1. hjælpstaske.

På lige måde burde det være naturligt at overveje sin egen og dermed andres sikkerhed i fjeldet.

Håber det er nu mere forståeligt.

Mere
11 år 8 måneder siden #2829 af FedePede
Besvaret af FedePede på emne Sikkerhedsprotokol
"Regler" er da et dejligt ord: præcist og rammende :cheer:

"De 9 fjeldregler" har været omdrejningspunktet når jeg med mine 12 - 15 år gamle spejdere har skulle på fjeldtur.

De 9 regler skulle uden tøven overholdes, dertil lidt ekstra - altsammen for at højne sikkerheden, når en gruppe københavner spejdere skulle ud i fjeldet for første gang.

Til de 9 regler, lærte vores unger, aldrig at gå alene, altid gå 2 og 2 - og altid med en fløjte (fastsat i spejdertørklædet).
Kun når man skulle træde af (ud og vende en sten) går man alene, og da altid med sin fløjte.

På topture, altid 1 eller 2 med en rygsæk, hvori der ligger sovepose, brænder og lidt proviant, førstehjælp udstyr, samt nødblus m.m. - således at der ved uheld er mulighed for at holde en tilskadekommen varm, har mulighed for at få noget at styrke sig på, og muligheden for at signalere efter hjælp.

Svært er det så at forklare, hvorfor 10 prustende københavner spejdere med sikkerhedsudstyret iorden, overhales af hr. og fru Olofsson på 80 år, på vej op mod Galhøpiggen, og uden andet sikkerhedsudstyr end vandrestokke.

"Fordi de er nordmænd - de er ikke mennesker", lyder det altid træt fra tropslederen, hø :)

Nå, men min pointe er nok, at det afhænger af situationen hvornår "regler" smager dårligt i munden.

Personligt kan jeg sagtens kapere om folk kalder det "regler", "råd" eller "lov" - det gælder om at komme hel hjem

Mange hilsner

Peter

Mere
11 år 8 måneder siden #2831 af Stourup
Besvaret af Stourup på emne Sikkerhedsprotokol
For mig er det vigtigt at vide hvad regler skal bruges til og hvorfor vi har dem.
Fjellvettreglerne kom efter en påske her i Norge hvor 18 mennesker døde i fjellet. De skal bruges for at havde en liste med ting som alle kan se på for at vide hvad der skal til for at færdes sikkert i fjellet. De er ikke henvendt til folk som bruger største delen deres liv i fjellet. Men til ganske almindelige mennesker som lige skal huskes på hvad de skal gøre. Og det gør de ganske godt efter min mening.
Dertil vil jeg sige at jeg ganske ofte overtræder dele af dem på mine egne turer. 2, 7, 8 og 9 kan jeg lige komme på at havde enten overtrådt eller gradbøjet inden for det sidste år. Derimod overtræder jeg ingen af dem hvis jeg skal afsted med en gruppe som ikke har fjell erfaring.
Men fra mit synspunkt kunne det være rigtigt spænde at diskutere hvad folk mener er forudsætningerne for at bevæge sig "sikkert" i fjellet?
Personligt vil jeg dog også sige at vi ikke kan eller skal gøre fjellet hverken farligere eller mindre farligt end det. Det bliver aldrig risiko frit at leve og der er ting vi ikke har kontrol over.
Mit spørgsmål er vel hvad synes du der skal til for at opretteholde en vis sikkerhed i fjellet også for folk som ikke har så stor erfaring?

Følgende bruger(e) sagde tak: Quest

• Fjeldabe
  • Gæst
  • Gæst
11 år 8 måneder siden #2833 af Fjeldabe
Besvaret af Fjeldabe på emne Sikkerhedsprotokol
www.aftenposten.no/reise/nyheter/article4092520.ece

Samme herre har gennem tidene kommet med flere gode innspill fx. "tur efter evne og tur med overskud" som køl og ror i friluftslivet.

Dette er de to principper eg selv ferdes efter og dem jeg formidler til andre. Jeg har ingen tro på regler - det er samfundet ikke lengre til, men derimod har jeg tro på reflekterte individer.

Mere
11 år 8 måneder siden #2839 af danboron
Besvaret af danboron på emne Sikkerhedsprotokol
Sikkerhedsprotokol......

Hovsa, forstod jeg ret, at efter ulykker med omkomne, går forsikringselskaberne i retten, og betvivler om kunden, den omkomne, var uansvarlig, efter "Gældende regler".
Dvs. at familien til en fjeldvandrer, der omkommer, ikke får erstatning, hvis retten påviser manglende sikkerhed, i handling, eller udstyr.
SÅ var måske RART at vide, præcis hvilke regler DE bruger.

Selvfølgelig er denne faldgrube betydningsløs, I FORHOLD TIL, at en familie har mistet en af deres kære.

Men vi amatører kan diskutere fra nu af og til...hvordan man øger sikkerheden, og udveksle erfaringer, og få bedre, sikrere udstyr.

Men hvis forsikringen bortfalder, ved at man har brugt "forkert" grej, er det et problem i sig selv.

Er der mon nogen, der har mere viden om det, ville det være interessant.

Der er flere der mener, som jeg, at der selvfølgelig ikke bør være LOVE for den, slags, men forsikringsselskaberne, trækker åbenbart et lovsæt ned over hovedet på os, hvis det går galt.

Personligt mener jeg ikke nogen burde indrette udstyr efter LOVTEKST, hvis de har noget bedre selv. Jeg mener bare, lovtekst er ikke VIGTIGERE end ægte sikkerhed, og ægte sikkerhed er altid individuelt, efter evner og metoder.

Men alligevel kunne det være interessant med en oversigt over netop DE regler som retten bruger.

MVH
Følgende bruger(e) sagde tak: Quest

Tid til at oprette siden: 0.170 sekunder