- Modtagne Tak: 0
behandling af våde fødder på turen
11 år 3 måneder siden - 11 år 3 måneder siden #2919
af Andreas O
har du selv afprøvet denne teori ?
vis du påføre dette om aften og lader det tørre ind mens man sover burde der vel ikke være det store problem i løbet af dagen.
og ja ideen var at jeg skulle gå i vand på turen
Besvaret af Andreas O på emne behandling af våde fødder på turen
Naturbob skrev: Betyder masser af vand, at du vader gennem vand med støvler på?
Jeg vil fraråde at smøre fødderne med noget under vandreturen, eller pudre med et eller andet. Fødderne skal være helt tørre, og ikke fedtede af noget, og pudder vil sætte sig i klumper.
.
har du selv afprøvet denne teori ?
vis du påføre dette om aften og lader det tørre ind mens man sover burde der vel ikke være det store problem i løbet af dagen.
og ja ideen var at jeg skulle gå i vand på turen

Sidste redigering: 11 år 3 måneder siden ved Andreas O. Begrundelse: fik ikke svaret på hele spørgsmålet
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
11 år 3 måneder siden #2920
af mikkel
Besvaret af mikkel på emne behandling af våde fødder på turen
Jeg kan kun tilslutte min Trolds svar, nemlig at bruge to par strømper og støvler hvis der er meget vådt vandring og sørge for at lade fødderne, støvler og strømper tørre helt hvis muligt. Jeg kunne ikke finde på at bruge sko og få rynkne fødder og dertilhørende opløst hud hvis man bliver ved hvis man altså går i terræn og våde omgivelser. på asfalt og lign kan man gå i hvad som helst.
Hvis man partout skal skynde sig eller gå lange etaper så plejer jeg at bruge tensoplast under det meste af foden også til at holde fedtet i hælkappen og under forfoden. jeg bruger selv pudder i pauser hvis jeg skal gå lange etaper både herhjemme og i fjeld.
Hvis man partout skal skynde sig eller gå lange etaper så plejer jeg at bruge tensoplast under det meste af foden også til at holde fedtet i hælkappen og under forfoden. jeg bruger selv pudder i pauser hvis jeg skal gå lange etaper både herhjemme og i fjeld.
11 år 3 måneder siden #2921
af trold
Besvaret af trold på emne behandling af våde fødder på turen
Mærk efter på dine fødder/tæer. Mærker du den mindste rødmen/varmespot så stop op og tjek. Er der begyndende røde mærker så dæk dem fluks med tape/englehud/compeed. Det kan betyde at der er en vabel på vej...
Angående tørring af sokker. Hvis du virkelig sveder er et' af de tørre steder på din krop under skulderstropperne. Det passer lige med en sok under hver
Trold
Angående tørring af sokker. Hvis du virkelig sveder er et' af de tørre steder på din krop under skulderstropperne. Det passer lige med en sok under hver

Trold

- Naturbob
-
- Gæst
-
11 år 3 måneder siden #2922
af Naturbob
Besvaret af Naturbob på emne behandling af våde fødder på turen
@Andreas. Jeps har netop prøvet, og troede at jeg gjorde det godt for fødderne, hvor fødderne derved ikke var helt fedtfri. Med det resultat, at jeg fik begyndende to store vabler på "trædepuderne" ved hver storetå. Jeg gjorde derefter ophold ved en vandpost (mellem Liagården og Röstånga), hvor jeg vaskede fødderne (uden sæbe) i det kolde vand, og sørgede for at de var helt tørre inden jeg tog rene indersokker på, og så gik det fint - vablerne blev ikke til mere.
Jeg går altid med tynde liners inderst og en eller anden uldsok yderst - tyk eller tynd afhængig af årstiden. Om sommeren en Icebreaker, om vinteren en Smartwool. Jeg får aldrig vabler.
Men det er jo meget individuelt, og det har jo også en betydning hvilke støvler man vandrer i, og hvordan fødderne er skabt fra naturen.
Jeg har bla på højre fod en tånegl der gnaver lidt på den næste tå, selvom tåneglene er klippet tæt. Derfor taper jeg altid denne tå ind med sportstape med det samme, og har derved aldrig problemer.
Jeg har altid en rulle sportstape med på vandring.
Prøv at spørge Lars Monsen vor mange fodplejemidler han har med på sine meget lange ture, hvor han også vader gennem vand....... Han tager vist aldrig støvlerne af, når han skal over elve og vandløb - han vader bare igennem.
I øvrigt er det bedst at bruge så lidt sæbe og plejemidler til kroppen som muligt i det hele taget - både for hudens og hårets skyld - og også for miljøet.
Og ja som der bliver skrevet - altid 2 par sokker i støvlerne, og ikke bomuld! Jeg møder ofte folk på mine vandreture der er totalt tapet ind på fødderne, og de går og halter. Det viser sig, at de blot har vandret i et par strømper og har fået en masse slemme vabler.
For nogle år siden i en hytte i Lapland, hvor vejret havde været vådt, sammenlignede vi hvilke støvler, der var våde indeni - der var 6-7 forskellige par. Mine Lowa læder og en andens Meindl "vandt" - de havde kunne modstå vandet. Så støvlernes beskaffenhed og hvor godt man har plejet dem, har også en betydning for om man får våde fødder.
Nu ved jeg ikke hvad det er for en vandtur du skal ud på. Hvorfor du skal gennem så meget vand. Så her vil jeg da blot sige, at du nok skal gøre dig dine egne erfaringer i.f.t. det. Mine råd er for en "normal" vandretur.
Rigtig god stroppetur......
Jeg går altid med tynde liners inderst og en eller anden uldsok yderst - tyk eller tynd afhængig af årstiden. Om sommeren en Icebreaker, om vinteren en Smartwool. Jeg får aldrig vabler.
Men det er jo meget individuelt, og det har jo også en betydning hvilke støvler man vandrer i, og hvordan fødderne er skabt fra naturen.
Jeg har bla på højre fod en tånegl der gnaver lidt på den næste tå, selvom tåneglene er klippet tæt. Derfor taper jeg altid denne tå ind med sportstape med det samme, og har derved aldrig problemer.
Jeg har altid en rulle sportstape med på vandring.
Prøv at spørge Lars Monsen vor mange fodplejemidler han har med på sine meget lange ture, hvor han også vader gennem vand....... Han tager vist aldrig støvlerne af, når han skal over elve og vandløb - han vader bare igennem.
I øvrigt er det bedst at bruge så lidt sæbe og plejemidler til kroppen som muligt i det hele taget - både for hudens og hårets skyld - og også for miljøet.
Og ja som der bliver skrevet - altid 2 par sokker i støvlerne, og ikke bomuld! Jeg møder ofte folk på mine vandreture der er totalt tapet ind på fødderne, og de går og halter. Det viser sig, at de blot har vandret i et par strømper og har fået en masse slemme vabler.
For nogle år siden i en hytte i Lapland, hvor vejret havde været vådt, sammenlignede vi hvilke støvler, der var våde indeni - der var 6-7 forskellige par. Mine Lowa læder og en andens Meindl "vandt" - de havde kunne modstå vandet. Så støvlernes beskaffenhed og hvor godt man har plejet dem, har også en betydning for om man får våde fødder.
Nu ved jeg ikke hvad det er for en vandtur du skal ud på. Hvorfor du skal gennem så meget vand. Så her vil jeg da blot sige, at du nok skal gøre dig dine egne erfaringer i.f.t. det. Mine råd er for en "normal" vandretur.
Rigtig god stroppetur......
Tid til at oprette siden: 0.227 sekunder
-
-
- Tarfala
- Hej. Jeg er ikke sikker på det er samme...
-
-
-
- vandre tur og g...
- Hej med jer. Jeg vil godt ud og vandre i...
-
-
-
- Vandremakker Fy...
- Hej alle :) Jeg elsker at gå og...
-
-
-
- Leje Spot X ud ...
- Jeg har investeret i en Spot X enhed...
-
-
-
- Anvendelse af s...
- Hej alle, Jeg er i gang med at...
-
Outsite.dk - Frisk luft på nettet - © 1995-2022 - Betingelser - Kontakt os - Medie info CVR.: 33344333