- Modtagne Tak: 0
Vandrensning
11 år 2 dage siden - 11 år 2 dage siden #6021
af Jes
Vandrensning blev oprettet af Jes
Hej.
Jeg har længe gået med problemet med vandrensning når jeg er på tur. Synes ofte at selv en weekend-tur kan være problematisk, da man tit skal slæbe utroligt meget vand med, for at klare sig.
Hvad gør I, og hvad er sikkert? Er det nok at koge vandet fra danske søer, eller skal man ud og investere i dyre filtre?
Mvh Jes.
EDIT: Her snakker vi om ture i Danmark, hvor vandet er knap så rent som Sverige/Norge.
2. EDIT: Ser ud til at jeg har lagt denne post i det HELT forkert forum. Det må i meget undskylde. Håber nogen kan flytte den
Jeg har længe gået med problemet med vandrensning når jeg er på tur. Synes ofte at selv en weekend-tur kan være problematisk, da man tit skal slæbe utroligt meget vand med, for at klare sig.
Hvad gør I, og hvad er sikkert? Er det nok at koge vandet fra danske søer, eller skal man ud og investere i dyre filtre?
Mvh Jes.
EDIT: Her snakker vi om ture i Danmark, hvor vandet er knap så rent som Sverige/Norge.
2. EDIT: Ser ud til at jeg har lagt denne post i det HELT forkert forum. Det må i meget undskylde. Håber nogen kan flytte den

Sidste redigering: 11 år 2 dage siden ved Jes.
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
11 år 2 dage siden #6022
af Jens
Besvaret af Jens på emne Vandrensning
Vandrensning er en svær disciplin hvor det også er svært at få folk til at være meget kategoriske...
I DK har jeg selv altid vand nok med til hele turen eller alternativt sørger jeg for at passere vandposter undervejs.
Kogning i et par minutter burde fjerne bakterier men vel ikke pesticider fra det meget landbrug, som jo ofte ligger ned til søer m.v.?
Filtre? Keramiske filtre mener jeg også kun fjerner bakterier o.lign. men ikke pesticider men det gør kulfiltre vist. Eller??
Lidt pesticidrester bliver vi formodentlig ikke alvorligt syge af, som man kan blive det af bakterier...??
Hvem VED noget konkret om dette?
I DK har jeg selv altid vand nok med til hele turen eller alternativt sørger jeg for at passere vandposter undervejs.
Kogning i et par minutter burde fjerne bakterier men vel ikke pesticider fra det meget landbrug, som jo ofte ligger ned til søer m.v.?
Filtre? Keramiske filtre mener jeg også kun fjerner bakterier o.lign. men ikke pesticider men det gør kulfiltre vist. Eller??
Lidt pesticidrester bliver vi formodentlig ikke alvorligt syge af, som man kan blive det af bakterier...??
Hvem VED noget konkret om dette?
11 år 1 dag siden #6025
af kelberg
Besvaret af kelberg på emne Vandrensning
Hej Jens
angående vandrens og pesticid rester
Har lige været inde og nær læse lidt på Katadyn og ingen modeller nævner nået om de kan fjerne dette.
Og da man tænker på at det også dukker op i vandværks vand som har store kulfilter monteret på deres anlæg, tror jeg at ikke det er muligt at fjerne.
Dukker jo op alle steder er prisen for vores moderne livsform.
Men syg bliver man nok ikke i første omgang , men begrænse det kan nok anbefales. Så på tur herhjemme er vand fra hane nok at foretrække , man kan nok spørge sig til en opfyldning hvis man har regnet galt.
Og der kommer debatten igen ind på om frysetørret kan betale sig på en weekend tur herhjemme, hvis man skal slæbe vandet med på turen .
Mvh Kim
angående vandrens og pesticid rester
Har lige været inde og nær læse lidt på Katadyn og ingen modeller nævner nået om de kan fjerne dette.
Og da man tænker på at det også dukker op i vandværks vand som har store kulfilter monteret på deres anlæg, tror jeg at ikke det er muligt at fjerne.
Dukker jo op alle steder er prisen for vores moderne livsform.
Men syg bliver man nok ikke i første omgang , men begrænse det kan nok anbefales. Så på tur herhjemme er vand fra hane nok at foretrække , man kan nok spørge sig til en opfyldning hvis man har regnet galt.
Og der kommer debatten igen ind på om frysetørret kan betale sig på en weekend tur herhjemme, hvis man skal slæbe vandet med på turen .
Mvh Kim
Følgende bruger(e) sagde tak: danboron
11 år 1 dag siden #6026
af trold
Besvaret af trold på emne Vandrensning
Overalt i det danske landskab støder du på kirker. Der kan du altid hente rent koldt vand. Og hvis man bliver syg af det - var jeg sku blevet syg for længe siden 
Trold

Trold

Følgende bruger(e) sagde tak: kelberg
11 år 1 dag siden #6027
af kelberg
Selvfølgelig Trold havde jeg lige glemt i indlæg
Besvaret af kelberg på emne Vandrensning
trold skrev: Overalt i det danske landskab støder du på kirker. Der kan du altid hente rent koldt vand. Og hvis man bliver syg af det - var jeg sku blevet syg for længe siden
Trold
Selvfølgelig Trold havde jeg lige glemt i indlæg

11 år 1 dag siden #6028
af morten
Morten
Hjemmeside med friluftsblog og turbeskrivelser.
Seneste aktiviteter:
Efterårstur til Perstorp
Efterårstur til Raslången
Besvaret af morten på emne Vandrensning
Et 0,2 micrometer filter vil fjerne mikrobiologi fra vandet. Det er det der hedder sterilfiltrering.
Et filter med aktivt kul vil i en eller anden grad fjerne kemikalier fra vandet men, hvis der er en væsentlig risiko for forurening med toksiske kemikalier i vandet, ville jeg ikke satse på et filter til forbrugere.
Katadyn skriver lidt om deres teknologier påhttp://www.katadyn.com/usen/technical-support/filter-support/filter-technologies/
Et filter med aktivt kul vil i en eller anden grad fjerne kemikalier fra vandet men, hvis der er en væsentlig risiko for forurening med toksiske kemikalier i vandet, ville jeg ikke satse på et filter til forbrugere.
Katadyn skriver lidt om deres teknologier påhttp://www.katadyn.com/usen/technical-support/filter-support/filter-technologies/
Morten
Hjemmeside med friluftsblog og turbeskrivelser.
Seneste aktiviteter:
Efterårstur til Perstorp
Efterårstur til Raslången
Tid til at oprette siden: 0.248 sekunder
-
-
- Tarfala
- Hej. Jeg er ikke sikker på det er samme...
-
-
-
- vandre tur og g...
- Hej med jer. Jeg vil godt ud og vandre i...
-
-
-
- Vandremakker Fy...
- Hej alle :) Jeg elsker at gå og...
-
-
-
- Leje Spot X ud ...
- Jeg har investeret i en Spot X enhed...
-
-
-
- Anvendelse af s...
- Hej alle, Jeg er i gang med at...
-
Outsite.dk - Frisk luft på nettet - © 1995-2022 - Betingelser - Kontakt os - Medie info CVR.: 33344333