Vandrensning

Mere
11 år 6 dage siden - 11 år 6 dage siden #6040 af ErikS
Besvaret af ErikS på emne Vandrensning
Så også på SODIS . Interessant læsning og godt at vide til næste gang man er strandet et sted med tvivlsomt vand.

Anden interessant læsning er Svensk håndbog i Overlevelse side 33 til 40 ang. vand.

/Erik

Lykke er en retning, ikke et sted.
Sidste redigering: 11 år 6 dage siden ved ErikS. Begrundelse: Tilføjet link
Følgende bruger(e) sagde tak: danboron

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
11 år 6 dage siden #6041 af MS
Besvaret af MS på emne Vandrensning
Hej !

Nu er de fleste måder til at få tanket op under vejs, blevet nævnt.

Derud over kunne der også være en mulighed for at samle regnvand med telt / tarp når man alligevel har lejr - Det giver det Danske vejr jo som bekendt ofte mulighed for :dry:
Hvis det er ture om vinteren, kan man jo også smelte sne.
Under planlægningen af turen kan man også søge at fremskaffe oplysninger om evt. kilder og andet hos Naturstyrelsen.

Kelberg skrev : " Har lige været inde og nær læse lidt på Katadyn og ingen modeller nævner nået om de kan fjerne dette. "

Jo, det gør de her : www.katadyn.com/usen/technical-support/f...filter-technologies/ Se under activated carbon.

Danboron skrev : " Jeg så en udsendelse, hvor de spurgte en ekspert.
Han mindede os om, at det ikke er arsenik, der kommer i tonsvis fra landbruget, det er næringsstoffer.

HANS konklusion var, at mængden af pesticider var så lille i danske vande, at det er uden betydning, og mængden af næringstoffer, er heller ikke et problem, i forbindelse med drikkevand, på campingture. "

Ja undskyld, men den ekspert lukker da noget vås ud.
Skadelige stoffer er da stadig skadelige stoffer, selv om man indtager dem i mindre doser som eks. på weekend vandreture.

Rigtig mange af landets sø'er, å'er og bække er i tæt kontakt til landbrugs jord, hvor der bliver brugt pesticider. Husk bla.på den nye lov om rand zoner : 1.naturerhverv.fvm.dk/randzoner.aspx?ID=14668
Den er blandt andet sat i værk for at passe på vores vand miljø.
Men det betyder altså ikke at alt vand i den Danske natur er pesticid fri, selv om det kunne være et langsigtet mål.

Danboron skrev : " Men giftstoffer fra landbruget, skal man ikke bekymre sig om, så længe man er på ferie..." Det kan så vist ikke være vandre ferie i DK du mener ?

MIN konklusion på drikke vand er :
Medbring det man gider slæbe, suppler evt. hvor man kan ( lokale beboere, købmænd, kirker mm. )

Vand i naturen skal selfølgelig være så rent som muligt, men ellers filtrer det med et filter med aktivt kul og en porer størelse under 0,2 micron evt. kan man supplere med kogning hvis man vil gå med livrem og seler. Så er man 99,9 % sikker.

Mvh. Morten

Mere
11 år 6 dage siden #6042 af danboron
Besvaret af danboron på emne Vandrensning
MS skrev

Skadelige stoffer er da stadig skadelige stoffer, selv om man indtager dem i mindre doser som eks. på weekend vandreture.

Grundliggende har du da ret, MS. MEN, atså, SALT er giftigt, i FOR store mængder. Ligesom klor, og jod, som man renser vand med....

I al snak om vandmiljø, er der tale om grænseværdier.

MERE end grænseværdien, er "giftigt", og MINDRE er "ugiftigt".

Det er altså en bedømmelse, fra eksperterne, om hvor meget man skal indtage, før det har en skadelig virkning. Og så dividerer de med 100, bare for at være sikker, på at INGEN bliver syge.

Beregninger på tungmetaller, regnes over hele livets længde, da disse ikke udskilles med tiden.
Men næsten alle andre stoffer, bliver renset ud af kroppen med tiden.
Så, beregningerne, går på, hvor meget man kan tåle at indtage pr. år.

Så, efter eksperternes viden, er det uskadeligt, at drikke vand i en kortere periode, som har LANGT flere giftstoffer, end vi får gennem den kolde hane, idet vi STADIG ikke får for meget, på årsbasis, og heller ikke, som en akut dosis.

Om man så tør TRO på eksperterne, er en anden sag.

Men VÅS er det ikke. :P

Hans udtalelser, er strengt baseret på al viden, eksperterne har, om de kendte giftstoffer, som måles i Danmark.

Men JEG skal da være den første, til at indrømme, at de stadig ikke ved ALT, og slet ikke måler på ALLE giftstoffer.

Men SÅ, er vi tilbage til, at der i det kolde vand fra hanen, er en LANG stribe "kemikalier", som MÅSKE er skadelige på langt sigt.
Ligesom i mange "kildevand"... :ohmy:

MED et kulfilter, lover alle producenter at de fjerne NOGET af de kemikalier, der er i vandet. MEN der er nu ingen, der tør påstå, at det fjerner ALT, for det KAN et kulfilter ikke...

Men NOGET vil det fjerne, OG dårlig smag.

MIN personlige "løsning", HAR været, at tage filter med, for en sikkerheds skyld. Men som hovedregel, henter jeg vand i huse, på kirkegårde, på tankstationer, og kun EN gang, har jeg brugt filteret. Og FEM andre gange, kogte jeg vandet.

Lad mig STRAKS sige at mit filter IKKE kunne fjerne smagen af mose. Så havregrøden smagte IKKE godt. :( Men ingen blev syge...

Så vidt vi ved....endnu. (Det er 10 år siden) :huh:

Men NU, altså HVIS jeg skal bruge vand fra å eller sø, føler jeg mig tryg, så snart vandet er kogt. Så filteret bliver hjemme, i den store kasse, med overflødigt udstyr.
FORDI, det er så sjældent, det sker, så jeg tror ikke et sekund, at jeg får for mange giftstoffer, når vandet LUGTER og SMAGER rent, og SER rent ud.

Og jo, det var KUN Lille Danmark, han talte om...

:)

Men bruger man postevand, som hovedregel, og ellers filter og kogning, er man så sikker man KAN blive.

Som du skriver, ca 99.9%

:)

• Quest
  • Gæst
  • Gæst
11 år 5 dage siden #6056 af Quest
Besvaret af Quest på emne Vandrensning
Vandet på kirkegårde er som regel hvidt når det kommer ud af hanen, hvilket ser lidt mystisk ud. Det er bare luftbobler, som forsvinder i løbet af et minut eller så'en.
Er det en kirkegård der ser ud til, ikke at være velbesøgt, så lad vandet rende lidt, da det ellers kan stå længe i røret/slangen og blive skummelt.

Tid til at oprette siden: 0.173 sekunder