Vandrensning

Mere
11 år 1 dag siden - 11 år 1 dag siden #6032 af tohmahawk
Besvaret af tohmahawk på emne Vandrensning
Skulle jeg købe sådan en vandrenser ville jeg købe denne cascadedesigns.com/en/msr/water-treatmen...-microfilter/product som så vidt jeg kan se renser for mest muligt sammenlignet med katadyn produkterne... men om det virker i praksis ved jeg ikke?

Sidste redigering: 11 år 1 dag siden ved tohmahawk.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
11 år 1 dag siden #6033 af danboron
Besvaret af danboron på emne Vandrensning
Et lille indspark.

Jeg så en udsendelse, hvor de spurgte en ekspert.
Han mindede os om, at det ikke er arsenik, der kommer i tonsvis fra landbruget, det er næringsstoffer.

HANS konklusion var, at mængden af pesticider var så lille i danske vande, at det er uden betydning, og mængden af næringstoffer, er heller ikke et problem, i forbindelse med drikkevand, på campingture.

Og så er vi tilbage, til at fjerne, eller dræbe mikrober. :evil:
Det KAN vi, og SÅ bliver vi aldrig syge. :woohoo:

Efter mange års indsats, er Esrum Sø nu så ren, at man ikke behøver at rense vandet.
Hvorimod Arresø, har badeforbud, i hele søen.

Men, er man ikke sikker, er Trolds løsning, med kirkerne, der altid har vand på kirkegården, jo en god løsning. Eller venlige folk, i huse man passerer, nemlig.

Er det ikke en del af ferien, at ringe på hos nogle vildt fremmede mennesker, og opleve alles hjælpsomhed, når de forstår, at man er på vandreferie.?

Men, er man langt væk fra alting, såe.. er det bare at rense løs, hvis man er i tvivl om vandkvaliteten.

Men giftstoffer fra landbruget, skal man ikke bekymre sig om, så længe man er på ferie...

:)

Mere
11 år 1 dag siden #6034 af trold
Besvaret af trold på emne Vandrensning
En ting jeg har erfaret er, at når man ringer/banker på et fremmed sted - og folk kikker mistroisk på en,- så skifter det hurtigt til et smil når man ydmygt beder om at få fyldt vand dunkene op. Det er bare noget folk forstår. Og det gælder både nord og syd for alperne :)

Trold ;)

Mere
11 år 1 dag siden #6035 af danboron
Nemlig Trold :)

Og så er det en god måde, at møde de indfødte. B)

OG få nogle lokale tips, om steder og ting... :woohoo:

Måske endda, om vandet i åen kan drikkes? :unsure:

Mere
11 år 1 dag siden - 11 år 1 dag siden #6036 af danboron
Jeg er stødt på mange DIY vandfilter-løsninger, på Tuben :)

Hvor man skaffer det filter man ønsker, men monterer det selv. Det er selvfølgelig billigere, når man ikke betaler for pumpesystem, osv. men bruger colaflasker, Platypus-sække, eller hvad man har. Og så bruger tyngdekraften, som drivkraft. :cheer:

Som denne færdigløsning. 1 liter vand i minuttet, uden at pumpe... :woohoo:

elkprep.blogspot.dk/2012/06/elk-gear-sawyer-water-filter.html

Eller denne. Med lærerig tekst... "6 timer i solen, og en platypus med vand, er sterilt" bl.a....

teotwawkiblog.blogspot.dk/2012/04/lightw...er-filter-setup.html

Det er jo en lettere, billigere, og faktisk bedre, løsning, end de store pumper...

Men HUSK, at ingen vandfiltre, bør ligge i længere tid, med snavset vand i, så efter ferien skal de skylles med noget rensende, for man lægger dem væk.

Sidste redigering: 11 år 1 dag siden ved danboron.

Mere
11 år 23 timer siden - 11 år 23 timer siden #6037 af ErikS
Besvaret af ErikS på emne Vandrensning
Jeg har valgt denne som mit system og forventer at aldrig mere at skulle tænke på om filterkapaciteten er opbrugt på filterpatronen/indsatsen.

0,1 micrometer filter med garanteret 3,7 millioner liters kapacitet...
Sawyer Squeeze Filter

Pose systemet kan være lidt svært at fylde fra stillestående vand og der mangler et forfilter. Det kan dog meget nemt improviseres med en sok, bandana, buff, kaffefilter eller hvad man nu kan finde på.

Som danboran skriver, skal den selvfølgelig rengøres, men det skal alt ens grej jo alligevel efter endt tur...

Lykke er en retning, ikke et sted.
Sidste redigering: 11 år 23 timer siden ved ErikS.

Tid til at oprette siden: 0.286 sekunder