Nødsender, der udsender GPS-koordinater

Mere
10 år 1 måned siden - 10 år 1 måned siden #9332 af Thermik
Jeg købte en Spot2 sidste år til en længere solo vandretur i Norge 5 uger(300 km)

Jeg testede den hjemme fra og må sige den er nøjagtig og pålidelig sms og e mail beskeder kommer i løbet af 2 minutter fra man har trykket ok. På turen jeg blev hurtig meget mere tryk ved at være på lang tur alene bare at vide der er en skare af kontakter der ved hvor man er og hvad de skal gøre hvis nu uheldet skulle være ude (nøjagtig nedskrevet aftale lavet før tur)

Ja den koster et abb. på 7-800 kr pr. år men inkl. i den pris er der et beløb/forsikring hvis du skal redes ud ved ulykke hvilket jeg også finder nyttig så man ikke sidder i en situation hvor økonomien spiller ind dog ved jeg at en redning i Norge ikke vil koste andet en hvis man har båret sig helt umuligt afsted.

Jeg har tilsagn fra alle der "holdte øje" med mig at de syntes det var en go måde at gøre det på istedet for telefon med dårlig dækning. på turen sendte jeg ok hjem på et bestemt tidspunkt hver aften og ellers ved behov.

Den har en knap man selv kan bestemme hvad skal bruges til den brugte jeg til hvis jeg lavede om på den i forvejen planlagte rute undervejs.

Den kan til kobles Facebook og twitter hvor man så kan definere hvilken personer der skal have beskeder og ikke mindst hvem der ikke skal. Jeg havde stor tilslutning af venner og familie der gerne ville "følge" mig på tur. Disse beskeder kommer som et link til google maps hvor der er en prik på positionen hvor der er trykket.

Man kan tilkøbe live tracking hvor man via en hjemmeside kan se hvor man befinder sig denne funktion bruger dog noget mere batteri end hvis man bare bruger den til ok beskeder. live kortet ser sådan her ud komud.dk/gps-kort/ (Krydsning af den Grønlandske Indlandsis LIVE)

Enheden kan sende sms og e-mail sms koster man køber en pakke med 200 smsèr for et beløb og man kan sende sms til 10 kontakt personer e-mail er gratis og man kan sende til alle dem man ønsker. Alle indstillinger forgår via spot`s hjemmeside og er meget nemt.

Jeg havde den gang lavet et indlæg på siden hvor jeg forslog den kunne udlånes for et minder vedligeholdelse beløb når jeg ikke selv skulle bruge den men der har ikke været den store tilslutning.

Jeg købte min her www.termikshoppen.dk/shop/spot-satellite-gps-180p.html enda vis til samme pris.Trackeren kom dagen efter jeg bestilte den dog kan jeg se deres lagerstatus er 0 stk. nu.

Sidste redigering: 10 år 1 måned siden ved Thermik.
Følgende bruger(e) sagde tak: JensB, Georas

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
10 år 1 måned siden - 10 år 1 måned siden #9347 af JensB
Sebastian Andersen: Tak for info! Jeg tror nu nok, at det, jeg mest tænkte på var det rent praktiske med at dokumentere en evt. fejl på et produkt, der var købt i udlandet. Men det gør man vel ved at returnere den med post om aktuelt!

Thermik: Tak for dit lange og meget informative indlæg og praksiserfaringer. Soloture fjernt i fjeldene er også, hvad der typisk kan være aktuelt for mig. Lyder meget brugbart!

Du er altid velkommen på min hjemmeside: www.jensesvandringer.dk

Til mine næste ture: jensesvandringer.dk/tamedpaatur.html
Sidste redigering: 10 år 1 måned siden ved JensB.

Mere
10 år 1 måned siden #9359 af Stourup
Bare lige lidt begrebs afklaring. En nødpejlesender er en radio sender som sender et signal på frekvens 406,, den kan have en GPS chip, noget de fleste har idag. Den sender til COSPAS/SARSAT netværkene som drives af henholdsvis Rusland og USA for at give mulighed for at fly skippe osv kan sende nødmeldinger over alt på Jorden, næsten. Den sender også på 123,5 MHz hvor den sender et pejle signal så helikopter eller andre udstyret med pejleudstyr kan bruge dette plus GPS til at finde dig.

En SPOT er ikke helt det samme. Den bruger Globalstar's satelit netværk som dækker rimeligt godt, fra ca. 70 grader nord til 70 grader syd, så længe du holder dig på land eller kyst nært. I Himalaya og en del andre steder er der dårlig eller ingen dækning. Tjek evt dæknigs kortet www.findmespot.eu/en/index.php?cid=109 .
Fordel med SPOT er at den kan sende andet en SOS beskeder. Ulempen er at du er afhendig af at et privat firma har en satelite som fungere over det sted hvor du er, og giver den besked videre til rette myndighed der du er. Dette gælder også med satelite telefoner selvsagt.
Til de flestes brug i scandinavien er SPOT helt sikkert mere end dækkende. Men skal man på lang tur er det en god idé at tjekke dækningen før man rejser.

Mere
10 år 5 dage siden #10039 af JensB
Spot 2 er nu anskaffet via Thermiks link til Thermikshoppen i Vejle. Så nu må jeg til at eksperimentere med at sætte den op!

Man får jo nok brug for lige at teste, at funktionerne virker, inden det går løs i fjerne fjeldmarker!
Har læst om folk, der pludselig oplevede, at skidtet ikke virkede efter nogen tid, hvilket skabte uro blandt de pårørende derhjemme!!

Mere
9 år 11 måneder siden #10178 af Hyst
DNT sælger denne type, som sammen med en mobiltelefon kan sende sms.

www.inreachcanada.com/

Hyst
At vandre er at leve.

Mere
9 år 11 måneder siden #10183 af JensB
OK! Det skulle jeg måske have vidst lidt før! Men tak!

Nu tror jeg, at den jeg har skaffet virker i en nødssituation, som jo var mit primære formål med at skaffe den.

Tid til at oprette siden: 0.231 sekunder