Surt, men godt de blev reddet!

Mere
9 år 5 måneder siden - 9 år 5 måneder siden #12243 af Milho
www.dr.dk/Nyheder/Udland/2013/12/07/1207164053.htm To danskere på vandretur reddet af norsk militær.

Vh Christian
Sidste redigering: 9 år 5 måneder siden ved Ljunggren.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
9 år 5 måneder siden #12246 af SebastianAndersen
Ja, varmt er det ikke ligefrem. Godt de er i godbehold.

Mere
9 år 5 måneder siden #12248 af Otto
Besvaret af Otto på emne Surt, men godt de blev reddet!
Ja hvis det var noen av våre venner her fra dette forumet, så får vi kanskje en rapport om kuldeproblemene. :) -40C er utrolig kaldt, jeg har opplevd det et par ganger, og aldri når jeg var på skitur. Alt fryser, biler uten motorvarmere nekter ofte å starte, særlig dieselbiler. De kan også stoppe selv om de har gått seg varm, dieselen fryser i rørene fra tanken. Og øyne og ører fryser, det er rett og slett brutalt! Man bør ha opplevd -25C et par ganger og så -35C en gang i alle fall før man prøver å være ute på tur i under -40C. Da har man fått en test på hva av utstyret som duger, og hva som ikke duger. Marginene mellom en god tur og en total fiasko er ørsmå. Det skal ikke mer til enn ei for dårlig lue, eller for dårlige votter.

Man skal ikke i alle gjestebud fare, og ikke til alle skjettord svare.

Mere
9 år 5 måneder siden #12250 af Milho
Besvaret af Milho på emne Surt, men godt de blev reddet!
Jeg har oplevet -23 og det var rigeligt. Der gik et minut før man var færdig med at hoste pga kulden.

Vh Christian

• Fjeldabe
  • Gæst
  • Gæst
9 år 5 måneder siden - 9 år 5 måneder siden #12264 af Fjeldabe
Besvaret af Fjeldabe på emne Surt, men godt de blev reddet!
Når det er koldt er det koldt, og hvis det er riktig koldt er det mere koldt... Er jeg den eneste som ser at den utløsende faktor for aksjonen og det egentlige problem var en knekket ski?
Da redningsmennene kom var de i god behold, i følge lokalavisen fyrte de bål ved teltet. (Der blev offisielt mål -31, som selvfølgelig er koldt).

Temperaturene kan vi ikke gjøre så meget ved. Men nået vi kan gjøre nået ved, er at forberede os på, og ta høgde for, en situasjon, hvor vi blir immobile pga. en knekket ski.
At man river en binding av skien eller at den knekker, er ikke nået særsyn. DET bør man være forberedt på, hvis man beveger sig så langt vekk "sivilisasjonen", og/eller føret gjør at retur uten ski ikke er mulig. Det er jo ikke alltid forholdene tillater en redningsaksjon.

Så hvis vi skal lære nået av denne hendelse, så må det vel blive, at være forberedt på og have løsninger til at takle problemer med skiutstyr.

www.finnmarken.no/nyheter/article7031415.ece
Sidste redigering: 9 år 5 måneder siden ved Fjeldabe.

Mere
9 år 5 måneder siden #12271 af morten
Besvaret af morten på emne Surt, men godt de blev reddet!
Fjeldabe jeg tror du har ret i, at de ikke har været i decideret fare og endda har haft mobilsignal, og at problemet netop var en knækket ski - de burde nok have haft lidt gaffatape med. Men situationen kunne sikkert have udviklet sig alt afhængig af vejret, og så er det jo godt, at fjeldredningen eksisterer.

Morten
Hjemmeside med friluftsblog og turbeskrivelser.
Seneste aktiviteter:
Efterårstur til Perstorp
Efterårstur til Raslången

Tid til at oprette siden: 0.216 sekunder