- Modtagne Tak: 134
Surt, men godt de blev reddet!
- Fjeldabe
-
- Gæst
-
9 år 5 måneder siden #12274
af Fjeldabe
Besvaret af Fjeldabe på emne Surt, men godt de blev reddet!
Ingen tvivl om det Morten. Når nu de var havnet i den situasjon, så var det jo godt at systemet virket, og det fik den hjelp de behøvede og en god avslutning. Avisen siger at andre end dem selv tilkalte hjelp, så måske er også "varsling" en faktor man bør ha med i an hendelsesanalyse.
Jeg synes nemlig det er viktig, at når der oppstår ulykker og "situasjoner", så skal vi andre bruke dette for alt det det er værd, og lærer av det. Her bruker man normalt at finne frem til "ulykkes årsaken", og så ha dette som fokus for sin analyse og omkring de tiltak man kan gjøre for ikke å havne i den situasjon igjen.
Derfor slog det mig at der med en gang blev så meget fokus på temperaturen, da denne egentlig ikke hadde innflytelse på hendelsen. Med en plan for rep. av en knekke ski, ville situasjonen muligvis slet ikke ha oppstått, så var de måske være kommet inn til sivilisasjonen på egenhånd.
(Jeg deler nok ikke helt din den tiltro til Gaffatape Morten
)
Jeg synes nemlig det er viktig, at når der oppstår ulykker og "situasjoner", så skal vi andre bruke dette for alt det det er værd, og lærer av det. Her bruker man normalt at finne frem til "ulykkes årsaken", og så ha dette som fokus for sin analyse og omkring de tiltak man kan gjøre for ikke å havne i den situasjon igjen.
Derfor slog det mig at der med en gang blev så meget fokus på temperaturen, da denne egentlig ikke hadde innflytelse på hendelsen. Med en plan for rep. av en knekke ski, ville situasjonen muligvis slet ikke ha oppstått, så var de måske være kommet inn til sivilisasjonen på egenhånd.
(Jeg deler nok ikke helt din den tiltro til Gaffatape Morten

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
- SebastianAndersen
-
- Bruger
-
Less
Mere
9 år 5 måneder siden #12276
af SebastianAndersen
Besvaret af SebastianAndersen på emne Surt, men godt de blev reddet!
Vil sige du har meget ret her, Fjeldabe! Det virker langt hen af vejen til, at det er skiene der har gjort udfaldet, sådan læser jeg det også. Selvfølgelig er det koldt, men ja der er ikke meget at gøre ved det. Det koldeste jeg har prøvet var i en snestorm i Grønland: Der sagde temperaturen minus 22 grader.
Men jeg er meget enig i dine observationer her!
Og man skal altid stole på sin gaffatape!
Alt andet lige, havde det måske hjulpet dem i situationen, så de kunne komme ind til en by eller andet.
Men jeg er meget enig i dine observationer her!
Og man skal altid stole på sin gaffatape!

Alt andet lige, havde det måske hjulpet dem i situationen, så de kunne komme ind til en by eller andet.
9 år 5 måneder siden #12279
af Otto
Man skal ikke i alle gjestebud fare, og ikke til alle skjettord svare.
Besvaret af Otto på emne Surt, men godt de blev reddet!
For mange år siden knakk jeg den ene skia allerede første dag på påsketuren etter en litt for tøff nedkjøring med sekk. Jeg gikk frem til hytta som var planlagt med den reserve tuppen jeg hadde. Der lappet jeg den avbrudte delen fast på skia med streng. Dette holdt fint hele resten av påsken! Men jeg var jo ekstra forsiktig i nedkjøringer. Glien fremover var heller ikke så verst. Så det går utmerket å lappe ski med enkle midler. Jeg hadde kun med litt streng, og hull lagde jeg med en lommekniv av swiss-army typen. Der var det et verktøy som fungerte som et bor.
Man skal ikke i alle gjestebud fare, og ikke til alle skjettord svare.
9 år 5 måneder siden #12308
af rejohn
Besvaret af rejohn på emne Surt, men godt de blev reddet!
- Fjeldabe
-
- Gæst
-
9 år 5 måneder siden #12330
af Fjeldabe
Besvaret af Fjeldabe på emne Surt, men godt de blev reddet!
He, men havde de kunne fikse skien kunne de være kommet du igjen... Det kunne tyde på, at det måske de helt generelt manglede passende forberedelse til en sådan tur... Men det er farlig at uttale sig uten at have de impliserte sin beretning.
@Otto ekstra skitupper fungere vanvittig godt, hvis du sager av "tuppen", så du bare har en "hul" firkant kan de brukes mange steder på skien...
På en føringstur på "Josten på langs", for nogle år siden, knakk skia til en deltager opp brefallet Småttende. Da vi nådde Bingsgryte, hadde jeg en gruppe med to par knekket ski og to par avrevede bindinger, fordelt på 4 personer i en gruppe på 8...
I løpet av lørdag ettermiddag og natten til søndag kom der over en halv meter snø. 20min inne i søndagens tur knak den 3. ski, og jeg var tom for rep. utstyr... Da ble det et oppkall til fuglen, som to de to "verste" skadeskutte deltagere den direkte vei ned...
På det tidspunkt overveiede jeg nøje mit karriere valg, og hvem som evt. kunne ha lagt en sådan forbannelse over meg
@Otto ekstra skitupper fungere vanvittig godt, hvis du sager av "tuppen", så du bare har en "hul" firkant kan de brukes mange steder på skien...
På en føringstur på "Josten på langs", for nogle år siden, knakk skia til en deltager opp brefallet Småttende. Da vi nådde Bingsgryte, hadde jeg en gruppe med to par knekket ski og to par avrevede bindinger, fordelt på 4 personer i en gruppe på 8...
I løpet av lørdag ettermiddag og natten til søndag kom der over en halv meter snø. 20min inne i søndagens tur knak den 3. ski, og jeg var tom for rep. utstyr... Da ble det et oppkall til fuglen, som to de to "verste" skadeskutte deltagere den direkte vei ned...
På det tidspunkt overveiede jeg nøje mit karriere valg, og hvem som evt. kunne ha lagt en sådan forbannelse over meg

Tid til at oprette siden: 0.211 sekunder
-
-
- Fjällräven Kajk...
- Jeg har en Fjällräven Kajka 100 -...
-
-
-
- Kursus i vinter...
- Hvis I ikke har fundet fælleskørsel og...
-
-
-
- Turtråd til vin...
- Perfekt! Tak, Krabbe!
-
-
-
- Kommer senere
- Hej Vi er 2 som skal deltage på...
-
-
-
- Kursus i vinter...
- Jeg har stadig plads til én, måske to...
-
Outsite.dk - Frisk luft på nettet - © 1995-2022 - Betingelser - Kontakt os - Medie info CVR.: 33344333