Iltmangel

• Pihlen
  • Moderator
  • Moderator
  • Næste tur: Sommertur til Lapland, efterårstur til Norge.
Mere
9 år 3 uger siden #16772 af Pihlen
Besvaret af Pihlen på emne Iltmangel
Hehe ja . og det står jeg også ved.
Står på side 1. Citat: "Produksjonen av denne usynlige, luktfrie og potensielt dødelige gassen øker kraftig når en setter ei gryte på pri- musen. Men det er forskjell på gryter."

De skriver også om flad bundede gryde i tabellen.
Men om det kaldes en gryde, kedel, potte eller hvad de nu kaldes, er vel underordnet. Princippet er det samme. :-) ;-)

Men nok det emnet gryder. Jeg fandt ihveetfald artiklen lærerig.

Mvh. Brian

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
9 år 3 uger siden #16773 af JensB
Besvaret af JensB på emne Iltmangel
Jamen det er bestemt en tankevækkende artikel.

Men da du nævnte gryder, tænkte jeg netop på, om der var forskel på kedler og gryder i den sammenhæng. Der kunne være noget med formen osv. Og der er så mange andre aspekter, som øjensynligt spiller ind.

Derfor spurgte jeg.

Du er altid velkommen på min hjemmeside: www.jensesvandringer.dk

Til mine næste ture: jensesvandringer.dk/tamedpaatur.html
Følgende bruger(e) sagde tak: Pihlen, Grønlænderen

• Fjeldabe
  • Gæst
  • Gæst
9 år 3 uger siden #16792 af Fjeldabe
Besvaret af Fjeldabe på emne Iltmangel
Jeg innrømmer med det samme at jeg ikke har læst det dokument i snakker om...

Men det man normalt forholder sig til, er jo at en brænder som brænder "frit", er mindre farlig end en med "noget" over brænderhovedet. Systemer med "varmeveksler" er væsentlig mere farligere end systemer uden.

Derfor fraråder man jo normalt at folk "trækker madlavningen ud" tidsmæssigt, for at få varme teltet samtidig. Det er mindre "farligt" at lade brænderen stå og kører uden noget på den, for at få varmen op bagefter...

Mere
9 år 2 uger siden #16812 af MortenA
Besvaret af MortenA på emne Iltmangel
Ja det kan jo være lettere at udtale sig om noget man ikke har læst...

Nå men konklusionen er jo at

-Det KAN være livsfarligt at bruge brændere i telt
-Det er ikke afhængigt af typen OM det KAN være livsfarligt (selvom nogen opstillinger er værre end andre)
-Bare fordi det går godt en gang er det ikke sikkert at det gør det altid! (råd nr 2)
-Det har ikke noget med ilt at gøre

Dvs at man som "ekspert bruger" skal være forsig med at give råd - fordi de uerfarne (f.eks. mig) ikke kender de forudsætninger eksperterne bruger og måske ikke får klart nok frem. Her kan der være brug for mere firkantede regler (f.eks. gør det ikke i et lukket telt - men OK i åben apis e.l.).

Forsøget med et lukket telt - hvor der blev målet CO koncentrationer på op til 1200 ppm overraskede mig! Kigger man på den tekst mht. farligheden af dette er der jo reel livsfare! Husk at CO forgiftning er vanskelig at "kurerer". Det er langt fra sikkert at bare man komer ud i frisk luft bliver alt godt igen. Og er man i højden med et lavere partialtryk af ilt er det bare endnu værrer.

PS: Jeg prøver ikke at nedgøre nogen men synes bare at det er vigtigt at huske at i et bredt forum er man ikke lige

Følgende bruger(e) sagde tak: Ljunggren, Hyst, Malte59, Pihlen

• Fjeldabe
  • Gæst
  • Gæst
9 år 2 uger siden #16841 af Fjeldabe
Besvaret af Fjeldabe på emne Iltmangel
He he, meget enklere!

Jeg er absolutt ikke tilhenger av firkantede regler, for der er ikke noget i friluftslivet som er firkantet. Det jeg som person og vejelder i fjellet har stor tro på, er reflekterte individer som tenker selv. Det er det sikreste for alle.

Men nu har jeg læst den, og der er jo ikke noget nyt under solen, så mine kommentarer var jo meget passende, bl.a..

- Man skal jo være overordentlig påpasselig med at sikre god ventilation, både ved madlavning og som varme kilde.

Tid til at oprette siden: 0.221 sekunder