Iltmangel

Mere
9 år 3 måneder siden #16732 af GLM
Besvaret af GLM på emne Iltmangel
Det norske blad Friluftsliv ( www.friluftsliv.no ) har lavet en grundig artikel om brændere og CO forgiftning.

Artiklen kan findes online her: www.friluftsliv.no/turutstyr/kullos-den-snikende-faren.html
Følgende bruger(e) sagde tak: JensB, LHL, Hyst, Ennamaria, gronlund, Pihlen, Grønlænderen

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

• Pihlen
  • Moderator
  • Moderator
  • Næste tur: Sommertur til Lapland, efterårstur til Norge.
Mere
9 år 3 måneder siden #16733 af Pihlen
Besvaret af Pihlen på emne Iltmangel

GLM skrev: Det norske blad Friluftsliv ( www.friluftsliv.no ) har lavet en grundig artikel om brændere og CO forgiftning.

Artiklen kan findes online her: www.friluftsliv.no/turutstyr/kullos-den-snikende-faren.html

Mange tak for det link. Den artikel er meget fyldestgørende, og beskriver godt og grundigt hvad man skal være obs på når man bruger brændere i teltet. Og ikke mindst hvilke brændere der giver mest kulilte.
Det overraskede mig faktisk at det gør så stor en forskel om man bruger gryde eller ej!

Mvh. Brian
Følgende bruger(e) sagde tak: Grønlænderen

Mere
9 år 3 måneder siden #16736 af Hyst
Besvaret af Hyst på emne Iltmangel
For at bidrage med lidt morskab ved dette alvorlige emne: Det er jo vanskelig at finde et trykkammer, når man er "out there"! :woohoo:

www.rigshospitalet.dk/menu/AFDELINGER/Ho...iftning.htm?siu=true :oops:

Og hvis vi har en eller anden forbrændingsekspert/udluftningsekspert kan der regnes på hvor længe en given brænder skal køre for at fareniveauet er overskedet i teltet eller hvornår døden indtræffer (teoretisk).

Hyst
At vandre er at leve.

Mere
9 år 3 måneder siden #16755 af JensB
Besvaret af JensB på emne Iltmangel

Pihlen88 skrev:

GLM skrev: Det overraskede mig faktisk at det gør så stor en forskel om man bruger gryde eller ej!

Nu står der rigtig meget i den artikel. Men hvor stod der lige noget om gryder??

Du er altid velkommen på min hjemmeside: www.jensesvandringer.dk

Til mine næste ture: jensesvandringer.dk/tamedpaatur.html

• Pihlen
  • Moderator
  • Moderator
  • Næste tur: Sommertur til Lapland, efterårstur til Norge.
Mere
9 år 3 måneder siden - 9 år 3 måneder siden #16756 af Pihlen
Besvaret af Pihlen på emne Iltmangel

JensB skrev:

Pihlen88 skrev:

GLM skrev: Det overraskede mig faktisk at det gør så stor en forskel om man bruger gryde eller ej!

Nu står der rigtig meget i den artikel. Men hvor stod der lige noget om gryder??

I det pdf dokument der er linket til. Der står det bl.a. I anden spalte på første side. Og på side 3. Jeg kalde det for en gyde, måske jeg skulle kalde det en kedel i stedet. Men det er vel i princippet det samme.

I artiklen skriver de:
Citat:
"Neste rapport fra FFI kom 2012 og omhandler hvordan CO-produksjonen til tre brennere øker kraftig når de benyttes sammen med kjele med varmeveksler (Primus Eta Power).
I rapporten presenteres målinger av CO-produk- sjon brennerne når uten kjele, med en standard fatbunnet kjele og med varmevekslerkjele. Resulta- tene er vist i tab. 2 på side 41. Optimus 111 (ny) angir brenner med lydsvakt brennerhode, mens Optimus 111 (gml.) angir gammel modell. For Coleman 550 kan varmevekslerkjelen monteres på to måter, som gir ulik avstand fra fammehode til kjelebunn. Her benevnt høy og lav posisjon. Vi ser at det dannes 10-20 ganger så mye CO når EtaPower-kjelen brukes som med en vanlig kjele."

Det kan også ses på data i tabel 2 på side 3.
:-)

Mvh. Brian
Sidste redigering: 9 år 3 måneder siden ved Pihlen.

Mere
9 år 3 måneder siden #16771 af JensB
Besvaret af JensB på emne Iltmangel
Ja, det læste jeg godt!
Men jeg syntes, du skrev om gryder!

Du er altid velkommen på min hjemmeside: www.jensesvandringer.dk

Til mine næste ture: jensesvandringer.dk/tamedpaatur.html

Tid til at oprette siden: 0.227 sekunder