- Modtagne Tak: 34
Hvornår behøver Du hjælp i fjellet?
OG.... at ved uheld er det en fællesopgave at få det løst, og mundhuggeri fordi rejseplanen ikke gennemføres er utilstedeligt.
Hyst
At vandre er at leve.
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Fællesopgaven kan jo bestå i, at man i fælleskab bliver enige om at tilkalde en helikopter eller andet udefra kommende redingsmandskab, eller?
Venlig hilsen
Ennamaria/Susanne
- Egon Fjellvandrer
-
- Bruger
-
- Modtagne Tak: 6
Gronlund skrev: Det burde være en selvfølge når man begiver sig uden for DK, som det mindste at være i besiddelse af det BLÅ-sygesikringskort, og ved færdsel i fjeldet er en sygeforsikring til 200-300 dkr. årligt, for mit vedkommende en naturlig investering, også når det drejer sig om en weekend i Sverige.
Jeg kalkulerer ikke med at det land jeg færdes i, skal stå for alle udgifterne hvis uheldet er ude, og jeg ønsker ikke at få en ekstraregning jeg måske ikke har råd til.
Jeg efterlyser ofte når jeg er sammen med fjeldvandrer, at der burde arrangeres kurser i førstehjælp, - men alle taler om at det er en god ide, men ingen vil være med til at arrangere kurser der er målrettet mod fjeldvandring.
Efter min opfattelse har alle fjeldvandrer brug for kendskab til (i vilkårlig rækkefølge):
- Behandling af slidsår, vabler
- Tapning med sportstape af forstuvninger, muskel- og senekramper
- Forebyggende tapning med sportstape af knæ og ankler
- Hjertemassage
- Tapning, opbygning af støtte/stabilisering ved ben- og albuebrud
- Kendskab til smertestillende medicin, hvad lindrer og hvad lindrer ikke
- Vejrtrækning med mund til næse metoden
- Tapning af snit- og stikskader
- Behandling af brand- og skoldnings skader
- Hjælp til selvhjælp
Hæfteplaster kan ikke løse alle problemer
OG.... at ved uheld er det en fællesopgave at få det løst, og mundhuggeri fordi rejseplanen ikke gennemføres er utilstedeligt.
- Hjertemassage
- Vejrtrækning med mund til næse metoden
Dette er ting man burde lære seg uansett hva man gjør eller hvor man er.
Dette kan man få bruk for når som helst, på kroen, i trafikken eller en vanlig dag på brugsen.
Det er enkelt å lære, enkelt å praktisere og det retter liv.
Det er den største dræber i friluftslivet, idet et fald i kropstemperaturen på blot 1 1/2 til 2 grader er ekstremt kritisk... og det kan ske på en kold forårs- eller sommerdag med hård vind...
/Erik
Lykke er en retning, ikke et sted.
- Fjeldabe
-
Emne forfatter
- Gæst
-
Men nu kom vi igjen over på et generaliserende spor. I stedet for at fortelle hva I mener folk bør kunne og bør gjøre. Kunne i så ikke fortelle og utdype, hva I kan og hva I vil gjøre i relasjon til at kunne håndterer uhellssituasjoner selv?
Det er selvfølgelig ikke alle (heldigvis) som er erfaring fra "selv redning" og redningsaksjoner ellers, men fortell om jeres refleksjoner omkring emnet og hvordan i planlegger at håndterer situasjonen.
Før jeg tager afsted er fire ting jeg vurderer:
- Årstid
- Området og rutevalg
- Vejrlig i området
- Længden af ophold i området
Alt det fortæller mig hvad jeg skal have med og giver mig et overblik over hvad og hvor det kan gå galt.
Jeg ved også hvad jeg kan bruge mit og andres udstyr til, f.eks. kan en jakke hurtigt omdannes til en nødbåre, gaffatape og servietter til et improviseret plaster, spritten til trangia'en til desinficering osv.
Jeg efterlader også altid en tidsplan og rute hjemme og eventuelt undervejs på længere ture.
/Erik
Lykke er en retning, ikke et sted.
-
-
- Tarfala
- Hej. Jeg er ikke sikker på det er samme...
-
-
-
- vandre tur og g...
- Hej med jer. Jeg vil godt ud og vandre i...
-
-
-
- Vandremakker Fy...
- Hej alle :) Jeg elsker at gå og...
-
-
-
- Leje Spot X ud ...
- Jeg har investeret i en Spot X enhed...
-
-
-
- Anvendelse af s...
- Hej alle, Jeg er i gang med at...
-
Outsite.dk - Frisk luft på nettet - © 1995-2022 - Betingelser - Kontakt os - Medie info CVR.: 33344333