Hvornår behøver Du hjælp i fjellet?

  • Fjeldabe
  • Emne forfatter
  • Gæst
  • Gæst
9 år 8 måneder siden - 9 år 8 måneder siden #17062 af Fjeldabe
Besvaret af Fjeldabe på emne Hvornår behøver Du hjælp i fjellet?
Okay.
Så hvis der er tale om fysisk skade, som medfører at mobiliteten bliver hemmet eller nedsatt, så er det OK.
Hvis en person grunnet skade er til gene for gruppens fremdrift, eller forsager at gruppen må bryte med en planlagt tur, så er det OK at sætte redningstjenesten i aksjon.

(som opplysning kan jeg fortelle at gjennomsnittskostnaden pr. flytime ved dagens beredskapsopplegg i Norge er vel 64.200,-)
Sidste redigering: 9 år 8 måneder siden ved Fjeldabe. Begrundelse: Ekstra opplysning

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
9 år 8 måneder siden - 9 år 8 måneder siden #17063 af Ennamaria
Mobiliteten skal være MEGET hæmmet og ALVORLIGT nedsat, mener jeg. Der er forskel på forstuvninger - nogle er så alvorlige, at man slet ikke kan støtte på foden. Måske kan man vente en dag med at gå videre - men det kommer jo alt sammen an på, hvor man er, vejret, terrænet, madsituationen osv.osv.

Og igen: betalingen er en anden sag. Hvis man unødigt belaster systemet, synes jeg, man skal kunne sættes i betaling. Hvis hele gruppen skal købe nye billetter for at komme hjem, betale for de dage, de kommer for sent på arbejde, evt. risikere fyring, mv. kan det jo også løbe op, eller være en konsekvens, der ikke er til at leve med.

Det er jo et ægte dilemma, du har præsenteret, Fjeldabe - og sådan nogle er der ingen rigtige løsninger på, men så mange flere interessante bud :)

Venlig hilsen
Ennamaria/Susanne
Sidste redigering: 9 år 8 måneder siden ved Ennamaria.
Følgende bruger(e) sagde tak: JensB, miko

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
9 år 8 måneder siden #17068 af Hyst
Hvis man absolut har brug for at hentes på fjeldet, så kan man jo bestille en afhentning - men at gøre det til en nødsituation er lidt overdreven.
Er der ikke kommunikationsdækning så sender man jo bare en af sted. Men det betyder stadig ikke, at det er en nødsituation.

For mig lyder det mere som et betalingsspørgmål.

Da jeg var yngre bar vi i fælleskab en person ud. Som fjeldabe skriver blev indhold af bagage fordelt og på den måde fik vi hende ned.
Men turen blev selvfølgelig afbrudt for hele gruppen. (og just dette vil moderne oplevelsesfokusede menesker måske ikke acceptere i dag)

Man kan også "grave sig ind" om sommeren, måske lidt kedelig, men absolut en mulighed for at komme sig/ vente på passende vejr.( og man bør have lidt ekstra mad med - ligesom et reservehjul på bilen).

Hyst
At vandre er at leve.
Følgende bruger(e) sagde tak: gronlund

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
9 år 8 måneder siden - 9 år 8 måneder siden #17071 af JensB
Hvis jeg altid på mine ture havde selskab, hvis jeg altid fulgte afmærkede ruter eller gik fra hytte til hytte. Så¨ville jeg ikke se noget særligt sikkerhedsmæssigt problem. Og i så fald ville jeg ikke anskaffe hverken spot eller andet tilsvarende. På hytterne er der et meldesystem i form af hyttebøgerne. Og på de mærkede ruter kommer der af og til folk forbi, hvis noget skulle være sket.

Men vi er faktisk nogle (der er flere af os på Outsite), som ofte går solo og som ofte på disse ture går uden for afmærkede ruter over længere strækninger. Dette giver et lidt andet sikkerhedsaspekt. Og det er selvfølgelig vort eget valg. Personligt gjorde jeg også dette, før jeg anskaffede en spot. Men det er dette, der har fået mig til anskaffe et sikkerhedsudstyr, ind til videre en spot. Det er også det, der får mig til at overveje, at der måske skal noget andet til i stedet.

I sommer oplevede jeg så at komme til at bruge min spot på vegne af en anden! Dette var en situation, jeg ikke havde forudset, men som jeg ikke fortryder på. Gruppeturene skal selvfølgelig fremover have en overvejelse i denne sammenhæng.

Du er altid velkommen på min hjemmeside: www.jensesvandringer.dk

Til mine næste ture: jensesvandringer.dk/tamedpaatur.html
Sidste redigering: 9 år 8 måneder siden ved JensB.
Følgende bruger(e) sagde tak: miko

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
9 år 8 måneder siden - 9 år 8 måneder siden #17074 af Georas

Fjeldabe skrev: (som opplysning kan jeg fortelle at gjennomsnittskostnaden pr. flytime ved dagens beredskapsopplegg i Norge er vel 64.200,-)


Det var godt nok mange penge!
Måske ikke den helt rigtige prioritering for ikke fjeldfolk, men man kunne lave dette regnestykke, hvilket ville sætte "lidt fut" i den norske økonomi, og samtidig være en sjov og hurtig løsning på redningstjenestens overarbejde :evil: :

Norge har som et af få lande i verden et plus på kontoen, mere præcist over 5000 milliarder kroner i oliefonden,
altså 5000.000.000.000 kr. - hvilket svarer til 996.000 til hver eneste nordmand :cheer:
www.dr.dk/Nyheder/Udland/2014/02/28/173234.htm

En ny helikopter kan erhverves for 870.000 kr. ;)
www.avisen.dk/helikoptere-er-blevet-de-r...legetoej_131068.aspx

Der er altså råd til en helikopter til hver eneste borger i Norge, og så er der stadig 126.000 kr. ekstra til hver, bare som tilskud til benzin og forsikring :P

Ok, et lidt plat indlæg, sorry :whistle:
Bare for at understrege, at det i Norge kan være moralsk forkert at bebyrde redningstjenesten med småting, det er jeg helt enig i, men økonomisk er det altså ikke noget problem for den norske stat :)

De bedste hilsner
Rasmus
Sidste redigering: 9 år 8 måneder siden ved Georas.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
9 år 8 måneder siden #17077 af Hyst
Georas wrote: Ok, et lidt plat indlæg, sorry

Du har helt ret.

Matematiken er sikkert rigtig - men risikovurderingen er forfejlet. :whistle:

Hyst
At vandre er at leve.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Tid til at oprette siden: 0.172 sekunder