- Modtagne Tak: 102
Nyt hybridkamera -> HVILKET?
11 år 2 måneder siden #2251
af Jens
Nyt hybridkamera -> HVILKET? blev oprettet af Jens
Ønskes:
Kamera med følgende egenskaber: Let&småt, god zoom (gerne +8x), lang batteritid, solidt/robust, GPS positionsangivelse, fantastisk billedkvalitet, ....I kender nok smøren.
Jeg har i lang tid klaret mig med mobilen, da jeg på et tidspunkt konstaterede at billeder med denne kun er marginalt dårligere end med mit gamle Canon kompaktkamera.
Jeg vil ikke slæbe et ægte SLR kamera, for fotografering er og bliver aldrig en primær aktivitet for mig.
Tænkte derfor på om ikke et hybridkamera er det rette. Det er vist det samme som et systemkamera som vist også er det samme som et "mirrorless" kamera. Tror jeg nok??
De lader til at kunne erhverves for 3-6.000,- og mere vil jeg ikke ofre. Inkl. nødvendige objektiver.
Vægten lader til at kunne holdes under de ca. 300g. Tiltalende.
Så er der det med billedchippen, som helst skal være så stor som muligt. Full size er 35x24 mm bredde og kompaktkameraer har vist kun 1/16 areal af dette. Med et hybridkamera kommer man op på en fornuftig størrelse billedchip og dermed mærkbart bedre billedkvalitet end med et kompaktkamera, så vidt jeg har forstået.
Dette er nyt og ubefærdet land for mig, så:
- Hvad skal man især være opmærksom på ved valg?
- Præcis hvilket kamera skal jeg vælge og hvorfor?
- Hvilke væsentlige parametre har jeg glemt at tage højde for?
På forhånd tak for al hjælp !!!
/Jens
Kamera med følgende egenskaber: Let&småt, god zoom (gerne +8x), lang batteritid, solidt/robust, GPS positionsangivelse, fantastisk billedkvalitet, ....I kender nok smøren.
Jeg har i lang tid klaret mig med mobilen, da jeg på et tidspunkt konstaterede at billeder med denne kun er marginalt dårligere end med mit gamle Canon kompaktkamera.
Jeg vil ikke slæbe et ægte SLR kamera, for fotografering er og bliver aldrig en primær aktivitet for mig.
Tænkte derfor på om ikke et hybridkamera er det rette. Det er vist det samme som et systemkamera som vist også er det samme som et "mirrorless" kamera. Tror jeg nok??
De lader til at kunne erhverves for 3-6.000,- og mere vil jeg ikke ofre. Inkl. nødvendige objektiver.
Vægten lader til at kunne holdes under de ca. 300g. Tiltalende.
Så er der det med billedchippen, som helst skal være så stor som muligt. Full size er 35x24 mm bredde og kompaktkameraer har vist kun 1/16 areal af dette. Med et hybridkamera kommer man op på en fornuftig størrelse billedchip og dermed mærkbart bedre billedkvalitet end med et kompaktkamera, så vidt jeg har forstået.
Dette er nyt og ubefærdet land for mig, så:
- Hvad skal man især være opmærksom på ved valg?
- Præcis hvilket kamera skal jeg vælge og hvorfor?
- Hvilke væsentlige parametre har jeg glemt at tage højde for?
På forhånd tak for al hjælp !!!
/Jens
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
11 år 2 måneder siden #2252
af JK
Besvaret af JK på emne Nyt hybridkamera -> HVILKET?
Hvis du lægger vægt på let&småt, god zoom (desværre kun x5), lang batteritid, solidt/robust og GPS positionsangivelse - så kan jeg varmt anbefale et Olympus TOUGH-8010
www.olympus.dk/consumer/208_digital-came...tough-8010_22707.htm
Men det lever ikke op til hybridkamera og koster kun 1.500 kr
Jeg har ikke de store kamerakundskaber og kan ikke se så stor forskel. Der er med sikkerhed stor forskel på kvaliteten, men jeg kan kun fornemme det i modlys og i mørke indendørs.
Men ellers må indrømme at den eneste forskel der er efter jeg har skiftet mit EOS ud med dette, at jeg får taget mange flere billeder, da jeg kan have det med alle vegne.
www.olympus.dk/consumer/208_digital-came...tough-8010_22707.htm
Men det lever ikke op til hybridkamera og koster kun 1.500 kr

Jeg har ikke de store kamerakundskaber og kan ikke se så stor forskel. Der er med sikkerhed stor forskel på kvaliteten, men jeg kan kun fornemme det i modlys og i mørke indendørs.
Men ellers må indrømme at den eneste forskel der er efter jeg har skiftet mit EOS ud med dette, at jeg får taget mange flere billeder, da jeg kan have det med alle vegne.
Følgende bruger(e) sagde tak: Jens
11 år 2 måneder siden #2253
af morten
Morten
Hjemmeside med friluftsblog og turbeskrivelser.
Seneste aktiviteter:
Efterårstur til Perstorp
Efterårstur til Raslången
Besvaret af morten på emne Nyt hybridkamera -> HVILKET?
GPS i kameraet er ofte en batterisluger. Jeg vil anbefale, at du bruger den håndholdte GPS som tracker og bruger eksempelvis Geosetter til at koble billederne sammen med positionen.
Jeg bruger selv dSLR så ved desværre ikke alverden om de spejlløse.
Men prøv et Fuji
(undskyld kunne ikke lade være)
Jeg ved Ljunggren har et Olympus som han vist er glad for, og de billeder jeg har set er glimrende.
Jeg bruger selv dSLR så ved desværre ikke alverden om de spejlløse.
Men prøv et Fuji

Jeg ved Ljunggren har et Olympus som han vist er glad for, og de billeder jeg har set er glimrende.
Morten
Hjemmeside med friluftsblog og turbeskrivelser.
Seneste aktiviteter:
Efterårstur til Perstorp
Efterårstur til Raslången
11 år 2 måneder siden #2254
af jacobask
Besvaret af jacobask på emne Nyt hybridkamera -> HVILKET?
Det er ikke systemkamera, men et rigtigt godt alternativt til olympus tough serien er panasonics FT3 og FT4 som skulle tage bedre billeder, men stadigt kan holde til en del.
/ask
/ask
11 år 2 måneder siden #2258
af Jens
Tak Morten! Det er jo netop sådan noget feedback jeg (også) efterspørger. En forklaring af hvorfor jeg ikke søger det jeg tror jeg vil ha'
Læste også selv en anmeldelse hvor batteritiden var dårlig for en ny model af et kamera. Den store forskel på gamle og nye model var netop tilføjelse af GPS tracking, så tænkte selv en smule i de baner....
Du foreslår så at jeg manuelt skriver billede nr. xx er tager på pos yy og så siden retter Exif data (det VED jeg at jeg ikke får gjort....)
Besvaret af Jens på emne Nyt hybridkamera -> HVILKET?
morten skrev: GPS i kameraet er ofte en batterisluger. Jeg vil anbefale, at du bruger den håndholdte GPS som tracker og bruger eksempelvis Geosetter til at koble billederne sammen med positionen.
...
Tak Morten! Det er jo netop sådan noget feedback jeg (også) efterspørger. En forklaring af hvorfor jeg ikke søger det jeg tror jeg vil ha'

Læste også selv en anmeldelse hvor batteritiden var dårlig for en ny model af et kamera. Den store forskel på gamle og nye model var netop tilføjelse af GPS tracking, så tænkte selv en smule i de baner....
Du foreslår så at jeg manuelt skriver billede nr. xx er tager på pos yy og så siden retter Exif data (det VED jeg at jeg ikke får gjort....)
11 år 2 måneder siden #2259
af JK
Besvaret af JK på emne Nyt hybridkamera -> HVILKET?
Mht GPS så er min erfaring at "de hurtige billeder" ikke lykkes fordi at kameraet først skal finde signal - med mindre du går rundt med det tændt hele tiden.
Tid til at oprette siden: 0.236 sekunder
-
-
- Tarfala
- Hej. Jeg er ikke sikker på det er samme...
-
-
-
- vandre tur og g...
- Hej med jer. Jeg vil godt ud og vandre i...
-
-
-
- Vandremakker Fy...
- Hej alle :) Jeg elsker at gå og...
-
-
-
- Leje Spot X ud ...
- Jeg har investeret i en Spot X enhed...
-
-
-
- Anvendelse af s...
- Hej alle, Jeg er i gang med at...
-
Outsite.dk - Frisk luft på nettet - © 1995-2022 - Betingelser - Kontakt os - Medie info CVR.: 33344333