Nyt topbillede

• Naturbob
  • Emne forfatter
  • Gæst
  • Gæst
10 år 4 måneder siden #7308 af Naturbob
Besvaret af Naturbob på emne Nyt topbillede
Stedet er et let tilgængeligt i svensk Lapland.

Tog eller fly til Kiruna, bus til Nikkaluokta, helikopter til Kebnekaise Fjeldstation ell. til fods 19 km. Følg stien mod vest fra fjeldstationen, der ligger nedenfor den lille "knold" (Kaipak). Efter ca. 1½ times vandring vender du dig om......

Så det er bare at tage afsted.....

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
10 år 4 måneder siden #7319 af LarsM
Besvaret af LarsM på emne Nyt topbillede
Hvis jeg skal være helt ærlig, synes jeg, det ser lidt ensformigt ud at vandre hen ad bunden af en flad dal, hvor man måske kan se et godt stykke på langs ad dalen, men ikke har nogen særlig udsigt til siderne, fordi man bare kigger lige ind i skråningerne op mod fjeldene. Nej, så synes jeg, det var meget mere spændende at læse Ljunggrens artikel om Det Højalpine Kebnekaise. Når man kommer op på toppene eller på ryggene, der forbinder toppene, har man udsigt, og der er meget mere spændende at gå, end i en flad dal. Så gør det ikke noget, at man p.g.a. forskellige udfordringer ikke kan komme nær så hurtigt frem og derfor heller ikke kan komme nær så langt omkring. Der var dog et enkelt punkt i indledningen til denne artikel, hvor jeg tænkte, at vi har en forskellig indgangsvinkel. Ljunggren skrev om topture og gletsjervandringer som gode aktiviteter på overliggerdage. Jeg ville nok vende det om og sige, at topturene er den primære aktivitet, og vandringen ude fra "civilisationen" ind til det sted, man skal etablere sin base camp (og ud igen til "civilisationen", eller flytning af base camp), i udgangspunktet "bare" er transport, selv om vandreturen selvfølgelig også kan være fin i sig selv.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Tid til at oprette siden: 0.218 sekunder