Hvilket dslr bruger I? Hvilke objektiver?

Mere
9 år 9 måneder siden #10946 af sigurd
Hej Outsite

Jeg skal snart ud og rejse i længere tid. Jeg skal først til NZ og senere til Laos, Vietnam, Cambodia og måske Thailand.

Jeg skal arbejde som kajakguide og vandre i min fritid på NZ. Resten af rejsen skal jeg besøge Indokinas Naturarv, samt kulturliv.

Jeg kunne godt tænke mig nogle rigtig flotte billeder og vil alligevel igang med at hobbyfotografere, men et godt dslr, der er vejrforsejlet, med 1-2 objektiver vejer godt til.

Hvad for noget grej benytter I?

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
9 år 9 måneder siden - 9 år 9 måneder siden #10951 af Milho
Hej Sigurd,

Jeg har altid mit 5D mark II samt 17-40mm 4L og 100-400mm L objektiver med. Hvis det er det mørke halvår har jeg også mit 50mm 1,4 med.
Jeg elsker full frame formatet til natur billeder og i dag har Canon heldigvis lavet deres 6D der stort set er identisk med 5D dog meget mindre og lettere.
Det ville jeg klart vælge i dag hvis jeg skulle have nyt. Hvis jeg ikke havde 5D mark II ville jeg købe 5D mark III :)
Jeg ved at mange taler om at være dækket ind på objektiver og vil måske foreslå et helt spektra, men med lidt planlægning kan du sagtens have de rigtige objektiver med til en given opgave eller rejse. Sørg derfor for at gennemtænke hvilke motiver du ønsker før du køber objektiver.
Hvis du er til fugle fotografering så sørg for et drivhus af et objektiv, til blomster et macro osv. osv.
Mit valg af disse objektiver til friluftsliv er at 17-40 dækker landskabet samt lejrlivet. 100-400 dækker alt fra flotte portrætter over dyreliv og naturbilleder.
Tungt er det dog og jeg har altid omkring 5kg på ryggen, men det er altid det værd.

Hvis pengepungen ikke er til 20000-30000kr udstyr kan du sagtens dække dig ind med Canons store udvalg af EF-S objektiver og semi-pro kameraer (men så må du undværer full frame miraklerne :)).

Vh Christian
Sidste redigering: 9 år 9 måneder siden ved Milho.

Mere
9 år 9 måneder siden #10953 af sigurd
Jeg må erkende at jeg er i den modsatte ende af budgettet.. Jeg regner med at købe et nikon d3200, måske noget tele såsom 18-200 og måske 35 f 1.8.. Men vil gerne finde mest muligt brugt.

Mere
9 år 9 måneder siden #10954 af Kongsfelt
Hej Sigurd,

Ligesom Milho har jeg også et Canon 5D Mark II og et par objektiver (28/1.8, 100/2.8 Macrog og 80-200/2.8L). Men her for to måmeder siden købte jeg et Sony NEX-6 med tre bitte små objektiver (24/1.8, 40/2.0 og 75/2.5) og... Ved du hvad? Det gør det 90% ligeså godt som det store Canon "skrummel" - i en langt mindre pakke!

Du skriver, at vejrforsegling er et krav. Her er det vigtigt, at det ikke kun er kamerahuset, men også objektiverne der er forseglede! Jeg har tidligere brugt Pentax som har et godt ry for vejrforseglede huse og objektiver; hvilket jeg snildt kan anbefale - også i rigtigt lortevejr :)

Hvad er dit budget? Hvis det er under 15000 og vejrforsegling er et krav, så er Pentax eller Olympus nok din eneste mulighed. Hos Canon, Nikon eller Sony skal du op i deres pro grej - og så kommer du over 20000 i alt.

Som du kan se, så er jeg ikke fastlåst hos et mærke - vi har forskellige behov :)

Mere
9 år 9 måneder siden #10956 af Kongsfelt
Hov, glemte lige...

Dit eget forslag er et meget udemærket begyndersæt. Specielt med tilføjelsen af den lysstærke 35/1.8'er som mange glemmer!

Jeg vil ikke gå ind i en diskussionen om Canon VS Nikon, bare sige, at du skal vælge det kamera der ligger bedst i dine hænder og det, som flest venner/familie selv har. Så kan du evt. låne objektiver og få gode råd.

Mere
9 år 9 måneder siden #10957 af sigurd
Vejrforsejling er ikke et krav - det har jeg ikke råd til - men ville da være lækkert.

Hvilke objektiver skal jeg i så fald lede efter? Evt. i brugthandlen?

Tid til at oprette siden: 0.235 sekunder