Hvilket dslr bruger I? Hvilke objektiver?

Mere
10 år 2 måneder siden - 10 år 2 måneder siden #10959 af Milho
Jeg nævner altid Canon for startere af to grunde:

1) Canon har det ubestridte største udvalg også nede i den billige ende (f.eks deres skamroste 50mm f1.8 til ca. 775kr. ). Nikon bliver hurtigt en begrænsning på pengepungen.
2) Der er mest Canon på brugtmarkedet.

Canon/Nikon/alle de andre, diskussionen er der ikke noget i. Der er dog nogle der mener at det de har valgt er det rigtige og derfor skal andre også.
Jeg har kigget så meget på billeder at jeg som regel kan se hvilket kamera der er brugt og jeg har ingen finger at sætte på Nikon.

Kongsfelt har en god pointe med at vælge hvad familie/venner har så man kan låne.

Som jeg skrev tidligere kommer objektiv valget an på hvad du vil tage billeder af? Hvis du bare skal dækkes nogenlunde ind kan du jo gå efter objektiver der tilsammen ca. dækker 18-300mm.
Dit eget forslag med 18-200mm kan jo så virke som et rigtig godt valg. Problemet er bare at hvis spændet er så stort, sidder der enormt mange linser inde i objektivet og der vil være rigtig mange linse fejl. En hovedregel er at det første tal (i dette tilfælde 18) skal du gange med 4 og ille gå over det tal.
I de professionelle objektivserier gælder denne regel ikke.

Vh Christian
Sidste redigering: 10 år 2 måneder siden ved Milho.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
10 år 2 måneder siden #10969 af DKW
Jeg bruger et Nikon D300, og det er rimelig vejrforseglet. Sådan da. I mange år har jeg rendt rundt med et nikon d50, før dét (egentlig også endnu) et minolta 35mm. Alt er blevet brugt i alt slags vejr. Også øs pøs pis hamrende regnvejr. Og ja. Jeg er et svin med mit grej hvad sådan noget angår.

d300'eren er i dén grad en opgradering i forhold til det gamle d50'er, hvad angår holdbarhed og tæthed ifm. støv og vand osv. Er stadig forholdsvis lille og kompakt, men kan snildt opgraderes med batterigreb som så giver et par fordele, bl.a. ved skudkadencen.

Objektiver har jeg få. Mit primære er et Sigma 24-70 f2.8. Det sidder altid på kameraet (også d50'eren dengang) og er jeg i tvivl om forholdene inden jeg tager afsted, sidder det med garanti på kameraet.
Herudover har jeg et standard 55-200 F-whatever som jeg vistnok har brugt en enkelt gang på d300'eren. På sigt vil jeg dog have noget tilsvarende med fast blænde. Man må jo erkende at de fleste billeder jeg tager, bliver taget i dårlig belysning, tæt skov, eller om natten.
Et 35mm F1.etellerandet står også på ønskesedlen. Har haft lånt et i længere tid, og det er vanedannende.

Fjernudløser syntes jeg er en god ting, som giver én lidt bedre muligheder, hvis man begynder at lege med tingene.

Så har jeg en topload taske med brystsele, så selve kameraet plus et batteri eller 2, et par hukommelseskort, og med lidt god vilje også en 35mm objektiv kan sidde trygt og meget let tilgængeligt foran, mens man har rygsækken på ryggen.

Men uanset hvordan man gør det, bliver det tungt og stort at slæbe på. Efter min mening dog også besværet værd.

• finnj
  • Gæst
  • Gæst
10 år 2 måneder siden #10970 af finnj
Besvaret af finnj på emne Hvilket dslr bruger I? Hvilke objektiver?
Hvorfor er det lige, at det er uden for enhver diskussion, at det skal være dslr?

Mere
10 år 2 måneder siden #10971 af sigurd
Jeg har alligevel en ide om at starte med at eksperimentere lidt med foto, så jeg havde alligevel tænkt mig at købe noget grej. Så ville jeg bare høre hvis der var andre der slæbte rundt med det (hvordan og hvor meget).

Selvfølgelig kunne jeg nok nøjes med mindre, men jeg regner ikke med at tage sådan en tur igen lige foreløbig, så jeg vil rigtig gerne have noget godt grej.

Mere
10 år 2 måneder siden #10973 af morten
Jeg bruger et (udskiftningsmodent ;) ) Canon EOS 450D med Canons 10 - 22 mm vidvinkelobjektiv, som er helt fantastisk til landskabsbilleder.

For at man får brugt kameraet bør man montere kameratasken på hoftebærebæltet for ellers ender det rigtigt nok bare med at ligge i rygsækken uden at blive brugt.

Morten
Hjemmeside med friluftsblog og turbeskrivelser.
Seneste aktiviteter:
Efterårstur til Perstorp
Efterårstur til Raslången

Mere
10 år 2 måneder siden #10974 af LHL
Jeg bruger et Canon A2100 IS, som er et 'pocket camera', men med et OK objektiv og som bruger alm AA batterier.

Det ligger altid i hoftebæltet eller lommen, så man let kan tage billeder.

(har fravalgt et større kamera, af præcis den grund som Rene beskriver . . . at det vil ligge i rygsækken og dermed ikke blive brugt i tilstrækkelig grad :) )

mvh Lars

Tid til at oprette siden: 0.227 sekunder