- Modtagne Tak: 28
Billedberetning fra 3 uger i Abiskofjeldene
Ljunggren skrev: Ja det er fede billeder og ind imellem er man heldig at ramme det gode og varme vejr.
@Ljunggren - Jeg kan egentlig også godt lide regn og rusk på fjeldet, og synes egentlig godt om det meste vejr.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
- Aagaard1000
-
Emne forfatter
- Bruger
-
- Modtagne Tak: 21

Georas skrev: Hej Anders
Tak for flot billedberetning, det lader til at have været en fed tur med fantastisk vejr!
Måske du gider lægge en pakkeliste op?
Jeg er lidt nysgerrig på hvad du har medbragt, særligt hvilke sko du brugte, og hvordan det var at gå i dem på din lange tur...
Tak igen for imponerende billeder
Jeg har desværre ikke en pakkeliste jeg kan dele. Jeg har efterhånden været på så mange vandreture, at rygsækken nærmest pakker sig selv

Min samlede rygsækvægt inkl. mad til 8 dage var omkring 15 kg. Det er lidt tungere end hvad jeg plejer, men så havde jeg også et rigtigt Trangia-sæt (hvad jeg normalt aldrig bærer på) og lidt luksus med.
Skoene var et par Inov-8 Roclite 235. Valget falgt på dem, da de ydede lidt mere beskyttelse end mine Vivobarefoot-barfodssko, som jeg normalt vandrer og løber i, men stadig ikke i en alt for klodset og tung sko. Det fungerede glimrende at vandre i dem! Man må finde sig i våde fødder det meste af tiden, men til gengæld slipper man for hyret med at få støvler af og på, når der skal krydses vandløb og så tørrer de betydeligt hurtigere. Desuden føler jeg, at min ankelstabilitet er bedre i sko end i støvler. Jeg har bedre feeling med underlaget og giver mine fødder og ankelstabiliserende muskler bedre arbejdsvilkår. Dengang jeg vandrede støvler vrikkede jeg hele tiden om, efter jeg er skiftet til løbesko, er det ikke sket en gang.
Ljunggren skrev: Båndet jernmalm er udfældet jern og ofte meget rent, men ellers ed jeg ikke så meget om det. Det er helt tilfældigt at jeg har set og hørt om det
Har undersøgt sagen lidt nærmere. "Båndet jernmalm" er den danske oversættelse af "banded ironstone" eller "banded iron formations", forkortet BIF. Det er, som Ljunggren skriver, meget rent, og det er det der bliver brudt i b.la Kiruna i Sverige.

Af de billeder jeg har kunne finde, ligner det dét Aagaard fandt i Lapland. kids.britannica.com/comptons/art-107856/...-Temagami-greenstone
Wikipediaartiklen var sjovt nok den eneste uddybende danske artikel på nettet jeg har kunnet finde, men dens kildeangivelser tyder på at den skulle være god nok

da.wikipedia.org/wiki/B%C3%A5ndet_jernformation
-
-
- Tarfala
- Hej. Jeg er ikke sikker på det er samme...
-
-
-
- vandre tur og g...
- Hej med jer. Jeg vil godt ud og vandre i...
-
-
-
- Vandremakker Fy...
- Hej alle :) Jeg elsker at gå og...
-
-
-
- Leje Spot X ud ...
- Jeg har investeret i en Spot X enhed...
-
-
-
- Anvendelse af s...
- Hej alle, Jeg er i gang med at...
-
Outsite.dk - Frisk luft på nettet - © 1995-2022 - Betingelser - Kontakt os - Medie info CVR.: 33344333