Billedberetning fra 3 uger i Abiskofjeldene

Mere
7 år 9 måneder siden #21929 af Emilio

Ljunggren skrev: Ja det er fede billeder og ind imellem er man heldig at ramme det gode og varme vejr.
:)

@Ljunggren - Jeg kan egentlig også godt lide regn og rusk på fjeldet, og synes egentlig godt om det meste vejr. :) Så får jeg naturen at se fra en anden side og giver et andet lys, dybde osv. - Men jeg var en smule bitter, da vi i år vågnede op til meget tæt tåge på vores planlagte topdag til Kebnekaise. Vi havde haft helt klar himmel aftenen i forvejen, så forventningerne var selvfølgelig tårnhøje. Vi måtte huske på hvor omskifteligt vejret i de omgivelser kan være. ;)
Følgende bruger(e) sagde tak: Ljunggren

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
7 år 9 måneder siden #21933 af Aagaard1000
Tak for de søde kommentarer folkens! Dejligt at I kan lide billederne :-)

Georas skrev: Hej Anders

Tak for flot billedberetning, det lader til at have været en fed tur med fantastisk vejr!
Måske du gider lægge en pakkeliste op?
Jeg er lidt nysgerrig på hvad du har medbragt, særligt hvilke sko du brugte, og hvordan det var at gå i dem på din lange tur...
Tak igen for imponerende billeder :cheer:

Jeg har desværre ikke en pakkeliste jeg kan dele. Jeg har efterhånden været på så mange vandreture, at rygsækken nærmest pakker sig selv ;-)
Min samlede rygsækvægt inkl. mad til 8 dage var omkring 15 kg. Det er lidt tungere end hvad jeg plejer, men så havde jeg også et rigtigt Trangia-sæt (hvad jeg normalt aldrig bærer på) og lidt luksus med.

Skoene var et par Inov-8 Roclite 235. Valget falgt på dem, da de ydede lidt mere beskyttelse end mine Vivobarefoot-barfodssko, som jeg normalt vandrer og løber i, men stadig ikke i en alt for klodset og tung sko. Det fungerede glimrende at vandre i dem! Man må finde sig i våde fødder det meste af tiden, men til gengæld slipper man for hyret med at få støvler af og på, når der skal krydses vandløb og så tørrer de betydeligt hurtigere. Desuden føler jeg, at min ankelstabilitet er bedre i sko end i støvler. Jeg har bedre feeling med underlaget og giver mine fødder og ankelstabiliserende muskler bedre arbejdsvilkår. Dengang jeg vandrede støvler vrikkede jeg hele tiden om, efter jeg er skiftet til løbesko, er det ikke sket en gang.
Følgende bruger(e) sagde tak: Georas

Mere
7 år 9 måneder siden - 7 år 9 måneder siden #21944 af Emilio

Ljunggren skrev: Båndet jernmalm er udfældet jern og ofte meget rent, men ellers ed jeg ikke så meget om det. Det er helt tilfældigt at jeg har set og hørt om det :)

Har undersøgt sagen lidt nærmere. "Båndet jernmalm" er den danske oversættelse af "banded ironstone" eller "banded iron formations", forkortet BIF. Det er, som Ljunggren skriver, meget rent, og det er det der bliver brudt i b.la Kiruna i Sverige. :)
Af de billeder jeg har kunne finde, ligner det dét Aagaard fandt i Lapland. kids.britannica.com/comptons/art-107856/...-Temagami-greenstone

Wikipediaartiklen var sjovt nok den eneste uddybende danske artikel på nettet jeg har kunnet finde, men dens kildeangivelser tyder på at den skulle være god nok :)
da.wikipedia.org/wiki/B%C3%A5ndet_jernformation
Sidste redigering: 7 år 9 måneder siden ved Emilio.
Følgende bruger(e) sagde tak: Ljunggren

Tid til at oprette siden: 0.236 sekunder