Safari i afrika - hvilken linse?

• lifeofdaniel
  • Emne forfatter
  • Gæst
  • Gæst
4 år 2 måneder siden - 4 år 2 måneder siden #32741 af lifeofdaniel
Safari i afrika - hvilken linse? blev oprettet af lifeofdaniel
Hej forum,
Min kæreste og jeg skal 3 uger til Tanzania til sommer hvor vi bl.a. skal på safari i Serengeti, Ngogorongo og Lake Manyara.

Jeg er hobby foto- og videograf og tænker jeg vil købe mig en ny linse til turen. Jeg bruger til daglig et Sony Alpha 6300 med SELP1650 Power Zoom Lens (16-50 mm). Jeg tænker jeg skal have et telefoto objektiv af en art til safarituren og har kigget på denne www.elgiganten.dk/product/foto-video/kam...lPD_BwE&gclsrc=aw.ds

Hvad vil i anbefale?
Sidste redigering: 4 år 2 måneder siden ved lifeofdaniel.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
4 år 2 måneder siden #32742 af Milho
Som hovedregel på zoom kan du regne med at alt under 4x er ok (den du linker til er 3.8x). Det har, kort fortalt, noget med alle linserne inde i. Kommer man over, ryger skarphed, lys osv.

Alt efter hvor tæt du kommer på dyrerne, skal du måske overveje at kunne komme længere ud. Jeg vil mene at et 300 mm. vil være godt at have (men jeg ved det ikke, jeg har ikke været på safari og ved derfor ikke hvor tæt man kommer dyrerne).
Jeg har selv et 100-400 mm. og jeg ville betemt savne de sidste ca. 200 mm.

PS: Det hedder objektiv ;) Linser er noget man køber hos bageren eller propper i øjet (gammel lorte fotograf-joke, men du skulle da lige have den med). Inde i objektivet sidder der linser...

Vh Christian

• lifeofdaniel
  • Emne forfatter
  • Gæst
  • Gæst
4 år 2 måneder siden #32743 af lifeofdaniel
Besvaret af lifeofdaniel på emne Safari i afrika - hvilken linse?
Tak for beskeden Christian - og joken ;-)

Jeg vil prøve at kigge lidt videre og se om jeg kan finde en der går til 300 mm. Tror du det er realistisk at finde det i prisklassen 2-3000?

Jeg har fx fundet denne: vefafoto.dk/shop/77-sony-e-mount-objekti...-56-g-oss-sel70300g/ men det er jo en helt anden prisklasse!

Mere
4 år 2 måneder siden #32747 af fætter guf
Jeg kan anbefale Fredmiranda.com de har en review side hvor brugere har meldt ind hvad de syntes om forskellige objektiver. Desvære er den ikke så brugt af den nyere generation som benytter andet end Canon og Nikon.
www.fredmiranda.com/reviews/

• lifeofdaniel
  • Emne forfatter
  • Gæst
  • Gæst
4 år 2 måneder siden #32753 af lifeofdaniel
Besvaret af lifeofdaniel på emne Safari i afrika - hvilken linse?
Tak for linket fætterguf.

Desværre er ingen af de linser, jeg har set på, derinde, men jeg vil kigge lidt på de andre zoom linser fra Sony og søge lidt inspiration :-)

• Pihlen
  • Moderator
  • Moderator
  • Næste tur: Sommertur til Lapland, efterårstur til Norge.
Mere
4 år 1 måned siden - 4 år 1 måned siden #32776 af Pihlen
Jeg har i år været på et par ugers safari i Kenya og Tanzania, hvor jeg var i de 10 mest kendte nationalparker, herunder dem du nævner.

Jeg havde lånt et 10 år gammelt Canon spejlrefleks kamera med 18-200mm objektiv, og havde købt et 70-300mm objektiv med billedstabilisering (Tamron VC 70-300).
Så et kamera setup i den "billige" ende, og det kom da også til kort når der skulle tages billeder med fuld zoom af dyr der løb eller fløj.Men stod dyrene stille, var det fint med 300 mm håndholdt. Heldigvis er dyrene ret rolige, og gider ofte ikke at bevæge sig for meget midt på dagen.

Det mindre objektiv var godt til landskabfotografering, men havde oftest ikke nok zoom til dyrebilleder, 200 mm var i underkanten.
Især savnede jeg billedstebiliseringsmotoren i det når det var på fuldt zoom, så det vil jeg også anbefale dig at have med i tankerne når du når over 150-200mm.

Man står og tager billeder håndholdt, og efter 3-5 timer med et kamera på et par kg i hånden, og samtidig holde fast i en bil der gynger godt. Så bliver det let rystet i en træt arm/hånd (jeps, det er squ hårdt at være på safari!) ;)

Jeg kom meget tæt på dyrene nogle gange, men ikke altid. Men jeg brugte altid 70-300 objektivet på safari, selv på 4-5 meters afstand er det fedt lige at kunne få et nærbillede at hovedet på fx en Løve eller Leopard. B)
For det meste så er dyrene langt væk fra bilerne, og derfor vil jeg anbefale dig MINIMUM 200mm, faktisk helst 300 eller 400mm!
400 mm objektiver giver dig kamp til stregen i en safaribil, det er hårde vilkår for et stort objektiv...

Men det er bare fedt at man lige kan tage et billede af hovedet på et næsehorn på, istedet for at det bare bliver et billede af kroppen der er så langt væk at man ikke kan se næsehornets horn på billedet. De er ret sky ;)

Jeg var svært tilfreds med det Tamron 300 mm objektiv, og kun koster små 3000 kr i butikkerne, og som jeg købte brugt for 1000 kr. Enkelte gange ønskede jeg mig 400mm, men det var nok et fåtal af gange.

Håber du kan bruge det til at få lidt klarhed. Og rigtig god oplevelse!!! :)

Herunder et par forklarende eksempler, der måske sætter zoom lidt i perspektiv

300 mm zoom, på ca 5-6 meters afstand. Her er geparden tættere på end hvad man ofte er. Her kunne jeg godt have brugt lidt mere zoom.

160 mm zoom, på ca 3 meters afstand, her ligger dyret nærmest ved siden af bilen, hvilket skete et par gange på turen at kattene var så tæt på, så igen er det ikke ofte.

Mvh. Brian
Sidste redigering: 4 år 1 måned siden ved Pihlen.

Tid til at oprette siden: 0.238 sekunder