- Modtagne Tak: 121
Hvor er Outsite på vej hen?
Jeg har fulgt Outsite gennem lang tid på større eller mindre afstand. Ligesom på næsten ethvert andet forum - så defineres indholdet ikke af redaktionen men af brugerne.
Jeg kan sagtens huske dengang sitet var befolket af mere hardcore vandrere, bushcraft-folk og UL-tilhængere.
Personligt valgte jeg i en periode deltagelse på Outsite fra, fordi UL-nørderiet, efter min mening, tog overhånd. I mellemtiden er det så begynderne udi friluftsliv der for tiden har mest glæde af sitet. Det synes jeg er helt fint - men hvis nogen ønsker et andet indhold - så er man da selv den første til at indlede drejningen af sitet med oprettelse af tråde og deltagelse i samme!
Jeg har en bred tilgang til udeliv. Jeg underviser i naturnær færden ude - f.eks. primitiv overnatning, forskellige bålteknikker, knivbygning, primitivt værktøj (snor af fiber, bowdrills o.lign.), spiselig flora og fauna osv. Derudover cykler og vandrer jeg i DK og jeg tager årligt nord for polarcirklen på blandede fiske- og vandreture.
Jeg har derfor ikke et ønske om, at Outsite skal udvikle sig i en bestemt retning - men jeg ser gerne, at Outsite bliver et site, der omhandler udeliv i bredest mulig forstand - og at det ikke bliver "overtaget" af hardcore bushcraftere, UL-nørder eller andre segmenterede grupper.
Jeg har stor respekt for redaktionens håndtering af forum - ingen utidig indblanding i trådene og ikke noget forum-politi med administrator kasketter på.
Jeg ser det som en fordel, at sitet financieres af sponsorer - og jeg oplever ikke, at det har nogen uheldig indvirkning f.eks. på trådenes indhold. Jeg ser heller ikke noget problem i, at Outsite arrangerer bruger-financierede guidede ture .. det er jo ret åbenlyst, hvad man betaler for - og det kan måske medvirke til, at flere nye brugere kommer igang med det liv i naturen, som vi alle herinde er fælles om.
Så det er mit håb, at Outsite bliver på den vej det allerede er - men at så mange brugere som muligt vil medvirke til at gøre stedet så alsidigt som overhovedet muligt!

venligst
Martin
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
- Fjeldabe
-
- Gæst
-

Jeg er helt klar over at et forum i stor grad styres af brugerne, og det har jeg stor respekt for. Men Outsite har jo udviklet sig til meget mere end et forum, og er jo en flot, og helt sikker arbejdskrævende proces, sitet har været og er inde i.
Jer som driver sitet, hvad enten I er bevidst om det eller ikke, så har I jo en styrende effekt på sitet, gennem de valg som tages i redaktionen og evt. udmøntes på sitet.
Da man besluttede at åbne for reklamer om kommercielle samarbejdspartnere, må redaktionen da ha tænk nogle tanker om hvad effekt det kunne ha på sitet, i hvilke retninger det kunne flytte sitet og om det var ønskelig?
Det samme da man besluttede at strukturerer sitet for enklere at arrangerer fællesturer, og da særlig da man besluttede at oprette et turlederkorps og indførte brugerbetalte kurser, og ture?
For at citere NOB i det første indlæg: "Jeg spørger bare hvad er visionen og missionen med det I gør og ønsker for Outsite? Jeg kan som gammel bruger ikke rigtig gennemskue det."
- Kenn
-
- Gæst
-

Praktik er vigtigere end teori. Jeg synes egentlig ikke at turene hverken er dyre eller noget der overtager sitet. Der er også plads til en turleder som jeg, der ikke har tid til mange små ture, nå nu jeg er enefar for et par hjemmeboende teenagere og stadig skal tænke at jeg har en 14 årig datter, som ikke kan være alene hjemme og hvor weekend situationen med moderen, er at planer skal ændres lidt for ofte. Hvis det var kommercielt, var der ikke plads til sådan en turleder som jeg

Jeg synes den nuværende redaktion manøvrerer godt og er gode mennesker, Outsite er ikke perfekt og det er det er redaktørerne heller ikke...men jeg synes de gør det så godt, at jeg trives godt i Outsite, som det er nu...og er egentlig glad for at det hele ikke er perfekt, men til gengæld ret åbent og nede på jorden

/Kenn
Jeg tænker at det der gives udtryk for er en del af en process, som jeg i meget høj grad genkender fra andre foraer (som dog omhandler andre ting), og at den er en del af en udvikling der løbende finder sted, efterhånden som vi lærer at manøvrere dels på nettet, og dels på et fagspecifikt fora som dette.
Sådan et site her består som regel af en gruppe mennesker som lidt groft kan opdeles i:
-gæster som kigger forbi synes det er interessant og læser lidt med, men ellers ikke foretager sig yderligere
-passive medlemmer, som har en profil, læser lidt med, bruger tilbuddene på siden og en sjælden gang imellem sparker til debatten
-aktive gamle brugere, der har været her i årevis, kommer med gode indspark, men som også er lidt mættet på nogle emner. Der er jo trods alt grænser for hvor mange gange man gider svare på de samme spørgsmål fra nye (som mig). Men som bidrager med guld til et site som dette. Disse brugere oplever forandringerne og ser dynamikken ændrer sig, nogle er positivt stemt, andre oplever at der mistes noget, i forandringerne
-nye aktive brugere, som jo ikke har set forandringerne endnu, og derfor ikke har så stor fornemmelse for hvilken dynamik stedet har, og hvad der refereres til, når man snakker om "gamle dage".
Alt dette er som sagt, imo helt normalt for et site som udvikler sig med den tid den er i. Vi er i en tid, hvor vi nok er nødt til at mærke efter hvad vi vil og kan gøre for at bidrage til et sted, for optimere noget så dynamisk som dette sted er en meget stor udfordring. Det kræver nok en del mere end frivilligt arbejde.
Men hvis stedet kan det som man som bruger efterspørger, så skal folk nok blive hængende.
For mit vedkommende er det pt:
-turfæller
-naturkendskab/kundskab
-know how (omkring grej og ture)
-nogle at være i et fælleskab med
Jeg nyder både de gode råd omkring generelle forespørgsler, hvor der både kommer råd om fx soveposer generelt, men hvor man også kan få anbefalet et enkelt brand, og jeg kan sagtens rumme at rådet kommer fra en der har en interesse i at sælge mig en specifik ting fra egen butik. Det er jo også bare i tidsånden at butikkerne kommer til os i stedet for at vi kommer til dem. Det sker over alt. Så længe jeg ikke oplever det som aggressiv markedsføring, så synes jeg det er fint.
Jeg synes der er lidt stivheder i foraets opsætning, uden at jeg med et fingerpeg kan sige hvor, men synes at formen på foraet er helt fin. Indholdet fungerer altså.
Jeg har da også, som tingene ser ud nu, tænkt mig at bidrage med alle de fire ting jeg nævnte ovenover, fordi jeg synes at der er en god dynamik imellem brugerne på stedet. Den giver mig lyst til at blive hængende.
Christina Stuwitz
CStuwitz skrev: Jeg nyder både de gode råd omkring generelle forespørgsler, hvor der både kommer råd om fx soveposer generelt, men hvor man også kan få anbefalet et enkelt brand, og jeg kan sagtens rumme at rådet kommer fra en der har en interesse i at sælge mig en specifik ting fra egen butik. Det er jo også bare i tidsånden at butikkerne kommer til os i stedet for at vi kommer til dem. Det sker over alt. Så længe jeg ikke oplever det som aggressiv markedsføring, så synes jeg det er fint.
Hej
Tak for dit fine indlæg

I forbindelse med problematikken omkring råd fra sælgere af grej - så vil jeg gerne lige præcisere, at jeg finder deres indlæg både kvalificerede og yderst velkomne. Jeg synes bare, at det er fair, at man gør opmærksom på, at man sælger det pågældende produkt. Blot så nye brugere er klar over, at den der giver rådet har en interesse i produktet.
Jeg er administrator på et lystfisker-forum. Der har vi i hvert fald to professionelle brugere. Den ene lader konsekvent være med at kommentere på sine egne produkter - med mindre man spørger ham direkte. I så fald svarer han meget faktuelt .. og han sammenligner aldrig sine produkter med andres. Den anden indleder indlæg med at skrive "du skal vide, at grejet forhandles i min kones internetbutik" .. de få gange, hvor der kan være en interessekonflikt.
Jeg kan ikke forstå, at det kan være et problem at gøre det samme her?
venligst
Martin
Malte59 skrev:
CStuwitz skrev: Jeg nyder både de gode råd omkring generelle forespørgsler, hvor der både kommer råd om fx soveposer generelt, men hvor man også kan få anbefalet et enkelt brand, og jeg kan sagtens rumme at rådet kommer fra en der har en interesse i at sælge mig en specifik ting fra egen butik. Det er jo også bare i tidsånden at butikkerne kommer til os i stedet for at vi kommer til dem. Det sker over alt. Så længe jeg ikke oplever det som aggressiv markedsføring, så synes jeg det er fint.
Hej
Tak for dit fine indlæg
I forbindelse med problematikken omkring råd fra sælgere af grej - så vil jeg gerne lige præcisere, at jeg finder deres indlæg både kvalificerede og yderst velkomne. Jeg synes bare, at det er fair, at man gør opmærksom på, at man sælger det pågældende produkt. Blot så nye brugere er klar over, at den der giver rådet har en interesse i produktet.
Jeg er administrator på et lystfisker-forum. Der har vi i hvert fald to professionelle brugere. Den ene lader konsekvent være med at kommentere på sine egne produkter - med mindre man spørger ham direkte. I så fald svarer han meget faktuelt .. og han sammenligner aldrig sine produkter med andres. Den anden indleder indlæg med at skrive "du skal vide, at grejet forhandles i min kones internetbutik" .. de få gange, hvor der kan være en interessekonflikt.
Jeg kan ikke forstå, at det kan være et problem at gøre det samme her?
venligst
Martin
Men min begrænsede viden om stedets finesser og historik, så synes jeg bestemt også at have oplevet at dem der forhandler herinde, som fx NOB, netop gør dette. Om det skal være smuttet en enkelt gang, skal jeg ikke kunne skrive under på, men jeg føler endnu ikke jeg har været i tvivl.
En måde at løse dette på, og som jeg ser benyttet herinde, er at folk linker til deres butik i deres avatartekst i bunden. Dette virker fint for mig.
Jeg ville også være meget ked af at alle dem der har små butikker eller store ikke føler de kan bidrage til debatten, fordi de måske personligt sætter noget ind på det. Ofte er deres butikker drevet fordi de netop har vildt meget viden om hvad der rør sig, eller for at medfinanciere deres outdoormisbrug. Begge dele virker fint for mig. Deres indput er velkomne, kærkomne og ofte med en teknisk forklaring som jeg godt kan lide. :nørd:
Christina Stuwitz
-
-
- Tarfala
- Hej. Jeg er ikke sikker på det er samme...
-
-
-
- vandre tur og g...
- Hej med jer. Jeg vil godt ud og vandre i...
-
-
-
- Vandremakker Fy...
- Hej alle :) Jeg elsker at gå og...
-
-
-
- Leje Spot X ud ...
- Jeg har investeret i en Spot X enhed...
-
-
-
- Anvendelse af s...
- Hej alle, Jeg er i gang med at...
-
Outsite.dk - Frisk luft på nettet - © 1995-2022 - Betingelser - Kontakt os - Medie info CVR.: 33344333