- Modtagne Tak: 0
Uberørt område søges....
- Michael Boysen
-
Emne forfatter
- Bruger
-
Less
Mere
10 år 9 måneder siden #3056
af Michael Boysen
Uberørt område søges.... blev oprettet af Michael Boysen
Hej alle
Jeg er ret erfaren udi kano/friluftsliv, og er i færd med at arrangere en tur med en temmelig uprøvet kammerat.
Jeg har tidligere sejlet på bl.a. Rogen, hvor den fantastiske natur og det fine fiskeri tiltalte mig. Pt. ligger det til, at vi drager til Härjedalen næste sommer, meeeen....I Rogenområdet er der desværre nogle begrænsninger omkring bl.a. bål, hvilket ikke er super fedt.
Derfor søger jeg et område, hvor der er fint fiskeri, ingen restriktioner omkring båltænding, meget øde og uden vilde fosser.
Fosser kan dog klares med overbæringer, så det skal ikke stoppe projektet!
Har du et bud, vil det blive modtaget med kyshånd!
Mvh.
Michael
Jeg er ret erfaren udi kano/friluftsliv, og er i færd med at arrangere en tur med en temmelig uprøvet kammerat.
Jeg har tidligere sejlet på bl.a. Rogen, hvor den fantastiske natur og det fine fiskeri tiltalte mig. Pt. ligger det til, at vi drager til Härjedalen næste sommer, meeeen....I Rogenområdet er der desværre nogle begrænsninger omkring bl.a. bål, hvilket ikke er super fedt.
Derfor søger jeg et område, hvor der er fint fiskeri, ingen restriktioner omkring båltænding, meget øde og uden vilde fosser.
Fosser kan dog klares med overbæringer, så det skal ikke stoppe projektet!
Har du et bud, vil det blive modtaget med kyshånd!
Mvh.
Michael
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
- Naturbob
-
- Gæst
-
10 år 9 måneder siden - 10 år 9 måneder siden #3058
af Naturbob
Besvaret af Naturbob på emne Uberørt område søges....
Jeg vil tro at du skal meget langt op i Sverige før du finder noget der er "meget øde og uberørt"..........
Er det en lang tur eller blot en weekend?
Lars Monsen har i udsendelsesrækken "Nordkalotten 360" padlet gennem øde områder, særligt Enaresøen i Finland (udsendelse nr. 8 ), hvor der kan gå måneder uden at man møder andre menneske. Mere øde og uberørt findes vist ikke i Skandinavien.....
Han fangede den ene store fisk efter den anden.
www.nrk.no/nordkalotten365/?show=program&tur=8
Er det en lang tur eller blot en weekend?
Lars Monsen har i udsendelsesrækken "Nordkalotten 360" padlet gennem øde områder, særligt Enaresøen i Finland (udsendelse nr. 8 ), hvor der kan gå måneder uden at man møder andre menneske. Mere øde og uberørt findes vist ikke i Skandinavien.....
Han fangede den ene store fisk efter den anden.
www.nrk.no/nordkalotten365/?show=program&tur=8
Sidste redigering: 10 år 9 måneder siden ved Naturbob. Begrundelse: Der var afsat en smiley i stedet for tallet 8
- finnj
-
- Gæst
-
10 år 9 måneder siden #3064
af finnj
Besvaret af finnj på emne Uberørt område søges....
Jeg var engang med min kæreste på en 14-dages bilferie, hvor vi tog på kortere kajakture forskellige steder: Søen Allgunnen i Småland, Öland, Gryt skærgård, søen Åsunden og Mariager Fjord. Allgunnen blev valgt alene ud fra, at der ingen bebyggelse var rundt om søen, og det var også det mest øde sted på turen - vi mødte ikke et øje. (Der var ingen stier dengang).
Men ellers er det ikke altid lige let at gætte, hvor man kan være fri for folk. På en vandreferie i Lapland passerede vi Europas ødemarkspunkt, defineret som det sted, hvor der er længst til nærmeste bilvej. Selvom det var sidst på sommersæsonen, var der en livlig trafik af vandrere hen over ødemarkspunktet, som ligger på Padjelantaleden. Også i Sarek, hvor der ingen markerede stier var, mødte vi en del folk - det skyldes det bjergrige terræn, hvor man er tvunget til at følge dalene. Men på turen fra Sarek og ud til Padjelantaleden (beskrevet her www.finn-j.dk/skandinavien/lapland08/6/ ), gik vi udenfor stierne og havde det fuldstændig for os selv. Faktisk skal man ikke ret langt væk fra en sti, før ødemarksstemningen indfinder sig.
Så opskriften på 'ødemark' kunne derfor være et let terræn uden stier og bebyggelse. Et eksempel kunne være det sydøstlige hjørne af Hardangervidda - det har Den Norske Turistforening fredet mod sig selv ved bevidst ikke at etablere stier og hytter. Jeg har desværre aldrig været der, og kan ikke sige om det egner sig for padling.
Men ellers er det ikke altid lige let at gætte, hvor man kan være fri for folk. På en vandreferie i Lapland passerede vi Europas ødemarkspunkt, defineret som det sted, hvor der er længst til nærmeste bilvej. Selvom det var sidst på sommersæsonen, var der en livlig trafik af vandrere hen over ødemarkspunktet, som ligger på Padjelantaleden. Også i Sarek, hvor der ingen markerede stier var, mødte vi en del folk - det skyldes det bjergrige terræn, hvor man er tvunget til at følge dalene. Men på turen fra Sarek og ud til Padjelantaleden (beskrevet her www.finn-j.dk/skandinavien/lapland08/6/ ), gik vi udenfor stierne og havde det fuldstændig for os selv. Faktisk skal man ikke ret langt væk fra en sti, før ødemarksstemningen indfinder sig.
Så opskriften på 'ødemark' kunne derfor være et let terræn uden stier og bebyggelse. Et eksempel kunne være det sydøstlige hjørne af Hardangervidda - det har Den Norske Turistforening fredet mod sig selv ved bevidst ikke at etablere stier og hytter. Jeg har desværre aldrig været der, og kan ikke sige om det egner sig for padling.
- Michael Boysen
-
Emne forfatter
- Bruger
-
Less
Mere
10 år 9 måneder siden - 10 år 9 måneder siden #3065
af Michael Boysen
Besvaret af Michael Boysen på emne Uberørt område søges....
Hej Naturbob
Turen er som udgangspunkt omkring 14 dage, så det er vel ikke en lang tur, men trods alt lang nok til at vi kan satse på det meste i Skandinavien.
Jeg vil kigge på dit link - det lyder spændende!
Mvh.
Michael
Edit.:
Har faktisk allerede kigget lidt mod Finland, hvor der må være enorme muligheder for både vandring og kanosejlads.
Har dog ikke fundet noget helt konkret, og er lidt bange for (uden at have undersøgt det), om det bliver dyrt at komme derover.
Havde også kigget lidt på din hjemmeside, som klart er en af de bedre - godt arbejde!
Turen er som udgangspunkt omkring 14 dage, så det er vel ikke en lang tur, men trods alt lang nok til at vi kan satse på det meste i Skandinavien.
Jeg vil kigge på dit link - det lyder spændende!
Mvh.
Michael
Edit.:
Har faktisk allerede kigget lidt mod Finland, hvor der må være enorme muligheder for både vandring og kanosejlads.
Har dog ikke fundet noget helt konkret, og er lidt bange for (uden at have undersøgt det), om det bliver dyrt at komme derover.
Havde også kigget lidt på din hjemmeside, som klart er en af de bedre - godt arbejde!
Sidste redigering: 10 år 9 måneder siden ved Michael Boysen.
- Michael Boysen
-
Emne forfatter
- Bruger
-
Less
Mere
10 år 9 måneder siden #3066
af Michael Boysen
Besvaret af Michael Boysen på emne Uberørt område søges....
Hej Finn
Jeg har vandret i Sarek, og det lever fint op til min opfattelse af uberørt.
Vi vandrede godt nok heller ikke ad stier, og mødte over de 14 dage vi var der under 1 person pr. dag i gennemsnit.
Dem vi mødte var oftest 2 sammen, så der var en del dage, hvor vi ingen mennesker mødte.
En sjov lille ting ved den tur er, at vi kom ud fra området d. 13 september 2001, og hvor verden normalt står fuldstændig stille, mens man er afskåret fra nyheder osv., var der jo virkelig sket ting og sagen 2 dage tidligere....
Det jeg vel primært søger, er områder hvor der ikke er bålpladser, stier, lejrpladser osv.
Menneskeskabte ting har jeg rigelig af i min hverdag
Mvh.
Michael
Jeg har vandret i Sarek, og det lever fint op til min opfattelse af uberørt.
Vi vandrede godt nok heller ikke ad stier, og mødte over de 14 dage vi var der under 1 person pr. dag i gennemsnit.
Dem vi mødte var oftest 2 sammen, så der var en del dage, hvor vi ingen mennesker mødte.
En sjov lille ting ved den tur er, at vi kom ud fra området d. 13 september 2001, og hvor verden normalt står fuldstændig stille, mens man er afskåret fra nyheder osv., var der jo virkelig sket ting og sagen 2 dage tidligere....
Det jeg vel primært søger, er områder hvor der ikke er bålpladser, stier, lejrpladser osv.
Menneskeskabte ting har jeg rigelig af i min hverdag

Mvh.
Michael
- Marlon
-
- Gæst
-
10 år 2 måneder siden - 10 år 2 måneder siden #9110
af Marlon
Besvaret af Marlon på emne Uberørt område søges....
Den svenske skærgård på højde med (og imellem) Misterhult og Gunnebo er ganske øde uden for sejlrenden for kajaksejlads.
Sidste redigering: 10 år 2 måneder siden ved Marlon.
Tid til at oprette siden: 0.225 sekunder
-
-
- Forsikning/redn...
- Hej, Vi skal gå 7 dage på Kungsleden...
-
-
-
- Fjällräven Kajk...
- Jeg har en Fjällräven Kajka 100 -...
-
-
-
- Kursus i vinter...
- Hvis I ikke har fundet fælleskørsel og...
-
-
-
- Turtråd til vin...
- Perfekt! Tak, Krabbe!
-
-
-
- Kommer senere
- Hej Vi er 2 som skal deltage på...
-
Outsite.dk - Frisk luft på nettet - © 1995-2022 - Betingelser - Kontakt os - Medie info CVR.: 33344333