Jetboil

Mere
11 år 9 måneder siden #1879 af FedePede
Besvaret af FedePede på emne Jetboil
Jeg vil godt prøve at give en forklaring på forholdet mellem Jetboil og Eta Solo.

Et rygte - jeg må erkende at jeg ikke har kunne få bekræftet rygtet - vil vide at det er Primus som oprindeligt har "opfundet" Jetboilen.
Jetboil-firmaet har haft licens til at producere og markedsføre Jetboil, som vi kender det fra de gode gamle Jetboil PCS dage (PCS -Personal Cooking System var deres første "Jetboil" omend den nåede at komme i et par versioner med betegnelsen PCS).

Rygtet vil så vide, at Primus og Jetboil blev uvenner, og Primus valgte så at producere en tro kopi af Jetboil, som på daværende tidspunkt var deres PCS model.

Denne nye Primus Eta Solo med samme brændersystem blev så introduceret i 2010, og får at få brugere fra Jetboil og over på Eta Solo, tilbød man både trefod (Stabilizer) og hængerkroge (Haning Kit) til samme pris.

Samtidig i 2010 introducerede Jetboil så deres 4 nye brændere, med forbedret brænder teknologi: Jetboil Sol-AL og Sol-TI på 0,8 liter, men med tryk regulator - Jetboil Flash som lignede den gamle PCS, men som havde forbedret brænder samt en neddroslet billig version: Jetboil Zip.

Den store forskel på Jetboil Flash og Primus Eta Solo er så brænder teknologien: Hvor Eta Solo har den gamle PCS brænder: en "høj" piezo elektron tænder, med det velkendte problem, hvor keramikken ofte knækker, samt "net" i midten som nu og da er set brænde over, og synke ned - har Jetboil Flash den nye korte piezo elektron tænder, hvor keramikken kun svært kan knække, samt intet net i midten, men en ensartet overflade, hvor gassen kommer ud.

Hertil følger der Pot support samt Stabilizer med til Jetboil Sol-AL, Sol-TI samt Flash.

Der kan spekuleres i om introduktionen samtidig af Eta Solo samt de 4 nye forbedrede Jetboil brænder er tilfældig eller om nogen imellem de 2 firmaer har "sladret".

Ovenstående er som nævnt kun rygter, og absolut ikke noget jeg har kunne få bekræftet.

Jeg tillader mig her at smide et link til vores forskellige Jetboil videoer, der kan give yderligere indblik:
Jetboil videoer

Venlig hilsen

Peter

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
11 år 9 måneder siden #1891 af Pia
Besvaret af Pia på emne Jetboil

JeppeM skrev: Et alternativ til jetboil kunne være denne her www.mkettle.com/

Har selv en som fungere rigtig godt (har dog kun testet den et par gange so far). Det er meget let at tænde den op og få kogende vand, selv med rimelig vådt brændsel. Den har selvfølgelig nogle oplagte begrænseninger, men også flere fordele vil jeg mene.

Vi har en kellykettle, der minder om dit link. Den fungerer fint, men at sammenligne den med en jetboil er for mig at sammenligne æbler og bananer.

Kettlen fylder en hel del mere og vejer og meget mere. Men smart er det, at man bare brænder, hvad man finder på vejen og når der først er gang i kettlen, så går det hurtigt med varmt vand.

Pia

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Tid til at oprette siden: 0.138 sekunder