Fast food – To go

• Quest
  • Emne forfatter
  • Gæst
  • Gæst
10 år 11 måneder siden #6252 af Quest
Fast food – To go blev oprettet af Quest
Efter jeg er blevet UL'er har jeg lært en ny måde at bruge min tid på, når jeg er på tur.

Før i tiden var lejrlivet noget der tog lang tid. Det var ikke ønskeligt, for jeg ville egentlig hellere være på farten og opleve noget mere, men det var sådan jeg havde lært det.

Måltiderne var faste, både i bogstaveligste forstand og i overført betydning:
Morgenmad i lejren, i form af havre- eller risengrød.
Middagsmad under en længere pause, i form af chokolade, nudelsuppe og noget brød med pålæg.
Aftensmad, i lejr igen, i form af god gedigen, fra bunden, lavet ret, frysetørrede eller hjemmetørrede retter.
Ind imellem småmåltider, såsom nøddeblanding, snacks, chokolade osv.

Nu gør jeg det at jeg pakker lejren hurtigt ned om morgenen, begynder at gå og spiser morgenmaden på farten, i form af energibarer, tørret frugt og nøddeblanding.
Middagsmad er det samme, men energibarerne er udskiftet med mørk chokolade.
Aftensmaden giver i hvert fald to muligheder. Den ene er den traditionelle; at slå lejr, spise der, vaske op og sove. Den anden er at spise før jeg slår lejr, vaske op, gå et stykke, finde et godt sted og slå lejr.

Maden og måden den tilberedes på, er derfor ikke bestemmende for tiden, men det er oplevelserne på farten.

Dette har også gjort at jeg, i det hele taget, ikke kun bruger, men også tænker min tid på en helt anden måde. Hvor jeg før fulgte nogle familieagtige faste strukturer, fordi jeg er oplært med fællesture, gør jeg nu som det passer mig; spiser når jeg er sulten.
To go metoden er også god på fællesture, da hver deltager bare spiser så det passer efter eget behov.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
10 år 11 måneder siden #6260 af Hammelstrup
Besvaret af Hammelstrup på emne Fast food – To go
Helt enig, Ljunggren! :) Fuldstændig.

Jeg er for det meste afsted med kæresten, og der elsker vi at lave mad, og sidde og nyde det. Nyde stilheden og naturen, og at vi endelig er kommet afsted igen.

Om morgen pakker vi gerne så meget ned af lejren som vi nu engang kan, og så laver vi morgenmad. Det svinger dog lidt, så det kommer måske lidt an på hvad tid vi kommer ud af posen, hvor langt vi har planlagt at gå og lign. Middagsmad spiser vi når vi begge føler sulten, og måske lige kommer forbi et smukt eller spændende sted, eller når vi alligevel synes vi skal holde hvil.

Aftensmaden er noget vi holder rigtig meget af. Her laver vi det helst over bål hvis ikke vi er alt for trætte. Vi har begge et spisesæt med, så det forgår med portioner taget fra gryden direkte over bålet, og spise stille og rolig. Det er da ren hygge!
Vi kan også sagtens finde på at lave æblegrød inden vi går i seng, hvis man har fundet nogle æbler på vejen. Så er der til lidt ekstra god morgenmad når man vågner.

- hvis det er koldt når vi er afsted, er det selvfølgelig en smule anderledes. Der kan vi sagtens finde på at pakke lejren ned, og så på farten. Så er der energibare og ligende inden for rækkevidde.

Hvis jeg endelig var afsted alene, så ville det dog nok være direkte af posen når det var frysetørret mad.

Følgende bruger(e) sagde tak: Quest

Mere
10 år 11 måneder siden #6263 af Malte59
Besvaret af Malte59 på emne Fast food – To go
Hej

Jeg har på afstand fulgt den hastigt voksende UL-trend herinde. For mig svarer den del af konceptet, der drejer sig sig om at komme hurtigt frem, til at bladre igennem en god bog for hurtigst muligt at komme frem til slutningen?!
For mig er fluestangen, kogekaffen, den varme mad og pandekagerne en væsentlig del af oplevelsen. Hvis jeg vågner et sted med et godt lys og en god udsigt, kunne jeg aldrig nogen sinde finde på at pakke lejren hurtigt ned for at spise morgenmad på farten. Jeg ville i stedet lave en ekstra kop kaffe og nyde udsigten!
Jeg vælger grej efter funktion og mad efter smag - ikke efter vægt!

Jeg har stor forståelse for at man af helbredsmæssige grunde kan være nødt til at efterstræbe lav vægt og mindre belastning - men personligt står jeg af, når det bliver et spørgsmål om fart eller distance!

venligst
Martin

Følgende bruger(e) sagde tak: Ljunggren, Hammelstrup, Don, Baldguy

Mere
10 år 11 måneder siden #6274 af danboron
Besvaret af danboron på emne Fast food – To go
Ljunggren :) Altså... :)

Jamen I ER da enige..... :P Eller hvad.?

Mener I ikke begge, at naturen skal nydes i fulde drag, og, på den måde, som personen nyder mest.?

Mener I ikke begge, at en tungere rygsæk, kræver mere energi.?

Mener I ikke begge, at viden, erfaring, og inspiration fra andre, er vigtigt.?

MEN
UL-cyklisterne, UL-vandrerne, UL-campisterne, UL-Minimalisterne, UL-Bushcrafterne, og UL-faldskærmsudspringere, kan ALDRIG blive enige...... om hvad der er sjovest, eller BEDST, at bruge tiden på, ude i naturen.... Skal vi da det...??? :P

Quest, er blevet vandrer, med stort V, så hans erfaring, og lyst, er UL, til Vandringsmænd m/k.

Havde han sejlet kajak, havde han haft erfaring DERFRA, istedet.... :sick: søsyge... lette piller mod søsyge, osv :lol:

MINE erfaringer, hænger sammen med at cykle, mellem lejrene, og veksle mellem at dase i hængekøjen, og gå ture, eller løbe ture, for at se mere til området omkring lejrene, eller måske træne primitive færdigheder....

Men vi behøver da ikke en tråd, der hedder "UL for folk, der både cykler, går, løber og dovner, og som har hængekøje", vel.?

For det allermeste af udstyret, er jo præcis det samme. Men JEG har nogle ting med, som Quest aldrig ville tage med, og omvendt. (Ikke ret mange)

Så, JEG mener, at Quests tråde, er den mest kvalificerede UL inspiration, vi kan få, med god hjælp fra andre erfarne Outsitere, så længe man husker, at Quest IKKE forsøger at lave en drømme-UL-oppakning, til kajak-roende hængekøjere.... eller andet, han ikke har prøvet...

Men det betyder da ikke, at han ser ned på kajakroere, så vidt jeg ved

Mon ikke kajak-roende hængekøjere selv kan vurdere hvad DE ville have mest glæde af, fra UL-bunken.... :woohoo:

Næh, han holder sig til, at fremvise UL, gennem en vandrers øjne, og give os HANS erfaringer fra HANS måde at nyde naturen på.

Det er forresten en misforståelse, at Quest vandrer så stærkt, at han ikke når at se omgivelserne. Hæhæ, så vidt JEG har forstået, vandrer han FOR at se omgivelserne. B) At han alligevel rutinemæssigt overhaler de lokale kondiløbere, siger nok mere om kondiløberne...

Og, som om DET var noget. Jeg og mine sønner, med fuld oppakning på vores mountainbikes, har da overhalet et helt cykelhold, på racercykler. DET var naturligvis for pinligt for dem, så to minutter senere, lykkedes det dem, at overhale os igen....
Bravo..., mens VI var ved at dø af grin.... Men det betyder altså ikke at vi stressede afsted, og ikke oplevede noget som helst. Vi morede os bare lidt...

Men alle er vel enige om, at hvis letterere udstyr, er lige så godt som tungere udstyr, er det lettere udstyr BEDST..... :lol:

Ikke.?

PING, altså...... Har I set min bror... :lol: De stakkels mennesker, altså :silly:
Følgende bruger(e) sagde tak: Quest, tofi

Mere
10 år 11 måneder siden - 10 år 11 måneder siden #6275 af Malte59
Besvaret af Malte59 på emne Fast food – To go

danboron skrev: Men alle er vel enige om, at hvis letterere udstyr, er lige så godt som tungere udstyr, er det lettere udstyr BEDST..... :lol:

Jo da .. men problemet er, når lettere så automatisk bliver til mindre!
Jeg kan sagtens tage på tur med min (UL) pot pakket med 100 gram gas, min Crux Lite, en titanium spork og en lille mug og blive mæt.
Men jeg er ikke for træt til at slæbe min bensinfyrede Trangia med 2 gryder, kedel og stegepande - for det betyder, at jeg kan lave kød og kartoffelmos i de to gryder (uden at vaske op imellem) mens jeg forbereder kogekaffe i kedlen. Om morgenen kan jeg bage mine pandekager mens jeg laver mere kaffe - og stadig udskyde opvasken til jeg er færdig med at hygge og pakke lejr ..
Det er det jeg mener med funktion & smag før vægt - jeg kunne aldrig drømme om at arbejde med begreber som "lettest" og "hurtigst" før trivsel .. det gør jeg ca 300 dage om året på arbejde - på tur er tiden min egen :)

venligst
Martin

Sidste redigering: 10 år 11 måneder siden ved Malte59.
Følgende bruger(e) sagde tak: Hammelstrup, Baldguy, Quest, danboron

Mere
10 år 11 måneder siden - 10 år 11 måneder siden #6276 af Troels_Lee
Besvaret af Troels_Lee på emne Fast food – To go
@Quest

Bare af ren nysgerrighed. Hvor langt går du på dine ture pr dag? og hvor mange dage er du afsted?

Sidste redigering: 10 år 11 måneder siden ved Troels_Lee.

Tid til at oprette siden: 0.279 sekunder