- Modtagne Tak: 121
Hvilket brændstof?
10 år 11 måneder siden - 10 år 11 måneder siden #6966
af Malte59
Jeg vælger at starte tråden her i stedet for i Bushcraft, fordi de fleste forbinder Bushcraft med bål
I denne tråd kunne det være interessant at høre om folks EGNE erfaringer med brændstofforbrug ved forskellige typer brændstof og brændere.
Min MSR whisperlite har jeg testet til at brænde 225 ml bensin pr time.
Jeg har også erfaret, at den bringer en liter vand i kog på 4 ca minutter.
Det svarer til 15 liter vand/time.
Hvis jeg nu dividerer de 225 ml/time med 15 liter/time - så får jeg, at en liter kogt vand kræver forbrænding af 15 ml bensin.
Fra et praktisk forsøg ved jeg endvidere, at min brænder bruger 50 ml bensin til at smelte sne svarende til en liter vand!
Byd gerne ind med andre erfaringer!
venligst
Martin
Hvilket brændstof? blev oprettet af Malte59
danboron skrev: Ups, Ping
Du har da helt ret, vi forurener tråden
Malte, kunne du ikke starte en tråd, i Bushcraft, om benz-gas-sprit valget ?
Mens vi leder efter de kurver, vi snakker om...
Jeg vælger at starte tråden her i stedet for i Bushcraft, fordi de fleste forbinder Bushcraft med bål

I denne tråd kunne det være interessant at høre om folks EGNE erfaringer med brændstofforbrug ved forskellige typer brændstof og brændere.
Min MSR whisperlite har jeg testet til at brænde 225 ml bensin pr time.
Jeg har også erfaret, at den bringer en liter vand i kog på 4 ca minutter.
Det svarer til 15 liter vand/time.
Hvis jeg nu dividerer de 225 ml/time med 15 liter/time - så får jeg, at en liter kogt vand kræver forbrænding af 15 ml bensin.
Fra et praktisk forsøg ved jeg endvidere, at min brænder bruger 50 ml bensin til at smelte sne svarende til en liter vand!
Byd gerne ind med andre erfaringer!

venligst
Martin
Sidste redigering: 10 år 11 måneder siden ved Malte59.
Følgende bruger(e) sagde tak: danboron
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
- SebastianAndersen
-
- Bruger
-
Less
Mere
- Modtagne Tak: 134
10 år 11 måneder siden #6969
af SebastianAndersen
Besvaret af SebastianAndersen på emne Hvilket brændstof?
Nu har jeg mest erfaring med gas..
Jeg anskaffede mig en multifuel brænder for noget tid siden, har dog bare ikke fået leget så meget med den indtil videre. Jeg synes det er noget som der skal "trænes" lidt på.
Men det er jo det som er bedst til vinter.
Ved godt både sprit og gas også kan bruges, men det bedste til vinterbrug må nok være benzin.
Jeg synes en gasbrænder er perfekt til mindre ture, fx. en weekend. Hvis turen er længere så synes jeg der bliver lidt meget brændstof at slæbe med.
Den gasbrænder jeg har er en MSR Pocket Rocket, og til en weekend (forår, sommer, efterår) bruger jeg, tjaaa, måske 230 g. gas. Mindre kan også gøre det.
Der blev talt lidt omkring Jetboil Zip i den anden tråd, og der virker det jo til, at man kan spare meget brændstof! Den skulle også være nem og ligetil at bruge, og regulere på og det hele..
Jeg anskaffede mig en multifuel brænder for noget tid siden, har dog bare ikke fået leget så meget med den indtil videre. Jeg synes det er noget som der skal "trænes" lidt på.
Men det er jo det som er bedst til vinter.
Ved godt både sprit og gas også kan bruges, men det bedste til vinterbrug må nok være benzin.
Jeg synes en gasbrænder er perfekt til mindre ture, fx. en weekend. Hvis turen er længere så synes jeg der bliver lidt meget brændstof at slæbe med.
Den gasbrænder jeg har er en MSR Pocket Rocket, og til en weekend (forår, sommer, efterår) bruger jeg, tjaaa, måske 230 g. gas. Mindre kan også gøre det.
Der blev talt lidt omkring Jetboil Zip i den anden tråd, og der virker det jo til, at man kan spare meget brændstof! Den skulle også være nem og ligetil at bruge, og regulere på og det hele..
10 år 11 måneder siden - 10 år 11 måneder siden #6970
af Terje
Se min hjemmeside
fjeldvandrer.dk/
Besvaret af Terje på emne Hvilket brændstof?
Jeg søgte på BackpackingLight.com, og fandt en test fra 2006, hvor Will Rietveld sammenligner 6 forskellige køkkener.
Benzinkøkken:
Gasbrænder:
Topmonteret gasbrænder:
Integreret køkken (Jetboil)
Spritbrænder
Esbit/sprittabletter
Lige et link her. Tryk på download for at se billedet større.
outsite.org/index.php/gallerier/67-terje/album?albumid=139
Citerer lige det sidste fra artiklen:
"Decisions, Decisions
Choosing a backpacking stove gets down to personal needs and preferences, and the lightest carry weight is not everyone’s bottom-line. If you winter camp and melt snow for water, a fuel tab or alcohol stove are not likely choices, as any stove will require extra fuel and these stoves will require a lot of extra fuel. For warm weather camping, if it’s convenience, speed, and adjustability you want, and you don’t mind the extra weight and cost (compared to an alcohol or fuel tab stove and fuel), then the canister stove is the way to go (assuming you go less than 10 days between re-supply). However, if light weight is your bottom-line, a slower boil time is acceptable, and simple cooking is your forte’, your choices are alcohol or solid fuel stoves. Go with solid fuel if absolute lowest weight is a must and you don’t mind the fuel cost and gunky pots. Chose an alcohol stove for its clean burning attributes and cheaper fuel."
Benzinkøkken:
Gasbrænder:
Topmonteret gasbrænder:
Integreret køkken (Jetboil)
Spritbrænder
Esbit/sprittabletter
Lige et link her. Tryk på download for at se billedet større.
outsite.org/index.php/gallerier/67-terje/album?albumid=139
Citerer lige det sidste fra artiklen:
"Decisions, Decisions
Choosing a backpacking stove gets down to personal needs and preferences, and the lightest carry weight is not everyone’s bottom-line. If you winter camp and melt snow for water, a fuel tab or alcohol stove are not likely choices, as any stove will require extra fuel and these stoves will require a lot of extra fuel. For warm weather camping, if it’s convenience, speed, and adjustability you want, and you don’t mind the extra weight and cost (compared to an alcohol or fuel tab stove and fuel), then the canister stove is the way to go (assuming you go less than 10 days between re-supply). However, if light weight is your bottom-line, a slower boil time is acceptable, and simple cooking is your forte’, your choices are alcohol or solid fuel stoves. Go with solid fuel if absolute lowest weight is a must and you don’t mind the fuel cost and gunky pots. Chose an alcohol stove for its clean burning attributes and cheaper fuel."
Se min hjemmeside
fjeldvandrer.dk/
Sidste redigering: 10 år 11 måneder siden ved Terje.
10 år 11 måneder siden #6971
af Ranger
Besvaret af Ranger på emne Hvilket brændstof?
Gas er som regel det nemmeste at bruge, og hvis man har en Jetboil, eller lignende brænder med indbygget varmeveksler går det også rigtigt hurtigt, samtidig med at man kun bruger ganske lidt brændstof. Dog er Jetboil ikke så velegnet hvis man vil mere end at koge vand.
Benzin kræver som regel lidt træning at blive ordentlig fortrolig med, og man skal være opmærksom på at der kan være stor forskel på trykket afhængigt af temperaturen. Det har jeg selv oplevet en gang hvor benzinflasken havde ligget inde i et varmt telt. Jeg pumpede som sædvanligt for at få tryk på - selv om det var svært at trykke stemplet i bund til sidst - og resultatet blev at der kom en meter høj flamme op fra brændreren da jeg tændte. Moralen må være at man skal være særligt opmærksom når man brænder benzin. Jeg ved der er andre der tænder deres benzinbrænder inde i teltet, men det ville jeg aldrig anbefale. Jeg var i hvert fald ikke sluppet heldigt fra det i dette tilfælde hvis der ikke havde været god plads rundt om brænderen.
Benzin kræver som regel lidt træning at blive ordentlig fortrolig med, og man skal være opmærksom på at der kan være stor forskel på trykket afhængigt af temperaturen. Det har jeg selv oplevet en gang hvor benzinflasken havde ligget inde i et varmt telt. Jeg pumpede som sædvanligt for at få tryk på - selv om det var svært at trykke stemplet i bund til sidst - og resultatet blev at der kom en meter høj flamme op fra brændreren da jeg tændte. Moralen må være at man skal være særligt opmærksom når man brænder benzin. Jeg ved der er andre der tænder deres benzinbrænder inde i teltet, men det ville jeg aldrig anbefale. Jeg var i hvert fald ikke sluppet heldigt fra det i dette tilfælde hvis der ikke havde været god plads rundt om brænderen.
- stokrenden
-
- Bruger
-
Less
Mere
- Modtagne Tak: 226
10 år 11 måneder siden - 10 år 11 måneder siden #6972
af stokrenden
b
Besvaret af stokrenden på emne Hvilket brændstof?
Jeg fandt lige det her link med en brændstofs-calculator. Siden er godt nok fra 2004 så der er naturligvis kommet lettere og mere energieffektive modeller på markedet:
www.howardjohnson.name/Backpacking/Stove/Stoves.htm#revisions
www.howardjohnson.name/Backpacking/Stove/Stoves.htm#revisions
b
Sidste redigering: 10 år 11 måneder siden ved Ljunggren.
10 år 11 måneder siden #6973
af Terje
Se min hjemmeside
fjeldvandrer.dk/
Besvaret af Terje på emne Hvilket brændstof?
Bumper lige tråden med bedre links til mit ovennævnte indlæg.
Klik download for at kunne se tabellerne tydeligt.
Udgifter til køkken og brændstof pr. dag
Vægt af køkken og brændstof pr. dag
Klik download for at kunne se tabellerne tydeligt.
Udgifter til køkken og brændstof pr. dag
Vægt af køkken og brændstof pr. dag
Se min hjemmeside
fjeldvandrer.dk/
Følgende bruger(e) sagde tak: SebastianAndersen, danboron
Tid til at oprette siden: 0.239 sekunder
-
-
- Tarfala
- Hej. Jeg er ikke sikker på det er samme...
-
-
-
- vandre tur og g...
- Hej med jer. Jeg vil godt ud og vandre i...
-
-
-
- Vandremakker Fy...
- Hej alle :) Jeg elsker at gå og...
-
-
-
- Leje Spot X ud ...
- Jeg har investeret i en Spot X enhed...
-
-
-
- Anvendelse af s...
- Hej alle, Jeg er i gang med at...
-
Outsite.dk - Frisk luft på nettet - © 1995-2022 - Betingelser - Kontakt os - Medie info CVR.: 33344333