- Modtagne Tak: 121
Hvilket brændstof?
SebastianAndersen skrev:
Et lille sidekick: Jeg har lidt svært ved at finde ud af hvor mange gange jeg skal pumpe.. Hvis jeg skal have kogt en halv liter vand, ja, hvor mange gange skal jeg ca. pumpe?
Hej
Hvad er det for en brænder du har, og hvor stor er din flaske?
Hvis du begynder at pumpe på en flaske uden tryk - så vil du ret hurtigt kunne mærke, at det bliver tungere at pumpe. Det er fordi der opstået tryk i flasken - og så er den klar til brug!

Er du frisk på en udfordring?

venligst
Martin
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Øøh, det VAR da en Primus Multifuel EX, du købte, ikke ??? I så fald...
Først vil jeg støtte 100% op om Maltes forklaring

Den bedste trykmåler, er din tommelfinger...
Men, selvom det er ALTID spændende, at eksperimentere....

og IKKE for at ødelægge spændingen,

...som et fingerpeg, kan du starte med at fylde brændstofflasken præcis til linjen, en femtedel nede af flasken, ca...
Og så laver du 20 pumpeslag, (Primus Multifuel EX), og lægger omhyggeligt mærke til, hvor hårdt du skal trykke, for at lave det tyvende pumpeslag.
NU ved du, hvordan "korrekt" arbejdstryk føles, mod tommelfingeren.

Fremover, glemmer du alt om at tælle pumpeslag, men pumper løs, til du kan MÆRKE, at trykket er rigtigt.

Fordi, antallet af pumpeslag ændrer sig, når der er mindre i flasken...
Og, desuden, vil trykket aftage, mens du bruger den længe, (du kan tydeligt høre, når flammen bliver svagere) og så skal det være naturligt, lige at pumpe lidt mere, til trykket er passende igen.
Det er jo kun til simreopgaver, at du MÅSKE ønsker, et lavere tryk.
Normalbrugen, er, op på fuldt (korrekt) tryk, uanset, om man vil koge lidt eller meget vand.....,

og så bare pumpe op igen, til korrekt tryk, når man tydeligt hører, at flammen bliver svagere...
Så den dèr følelse, i tommelfingeren, som Malte nævner, er alfa og omega, for at bruge brænderen optimalt...
En god ide, er at kalibrere sin tommelfinger, i starten, af hver tur....

So, thumbs up...

(Alt ovenfor, er naturligvis, med en velsmurt pakning i pumpen...)
Et sidste micro-tip, er, om den lille flamme, når brænderen slukker...
På den ene side forbrændes de sidste benzindampe, så de ikke lugter, eller KAN give en eksplosionsfare, i små lukkede rum...
MEN den SODER på toppen af dysen... OG på undersiden, af "brænderskålen", sod som nemt kan lande I dysen...

Så, JEG begyndte, at puste flammen ud, når den blev passende lille, og så bare sørge for, at benzindampene drev væk, HELST ikke lige hen over et stearinlys...
Og siden har jeg kun behøvet at rense dysen EN gang...

Så jeg tror det har stor betydning.....

- SebastianAndersen
-
- Bruger
-
- Modtagne Tak: 134

Så det bare om at prøve sig frem igen.
Og jo, det var en Primus Multifuel EX. Og jeg har en 0,6 L. flaske til den.
Tak for hjælpen i hvert fald!

SebastianAndersen skrev: Hvor er det godt med de her indlæg!
Hej Sebastian
I stedet for bare at koge vand - så prøv at bruge dit kogesæt til at lave morgenmad på

Alle klassikerne - bacon & spejlæg, pandekager, æggekage er glimrende øvelse, og så - når du er blevet rigtig dygtig - risengrød!
Prøv at koge kaffevand på fuld skrald - og læg mærke til, hvor lang tid det tager. Prøv dernæst at få den samme mængde vand til at koge så LANGSOMT som muligt (uden at løfte gryden og uden at brænderen går ud!)
venligst
Martin
- SebastianAndersen
-
- Bruger
-
- Modtagne Tak: 134
Malte59 skrev:
SebastianAndersen skrev: Hvor er det godt med de her indlæg!
Hej Sebastian
I stedet for bare at koge vand - så prøv at bruge dit kogesæt til at lave morgenmad på
Alle klassikerne - bacon & spejlæg, pandekager, æggekage er glimrende øvelse, og så - når du er blevet rigtig dygtig - risengrød!
Prøv at koge kaffevand på fuld skrald - og læg mærke til, hvor lang tid det tager. Prøv dernæst at få den samme mængde vand til at koge så LANGSOMT som muligt (uden at løfte gryden og uden at brænderen går ud!)
venligst
Martin
Ja, det er også en god idé. Det da nok det jeg skal her i weekenden så!

Hilsen Kristian
-
-
- Tarfala
- Hej. Jeg er ikke sikker på det er samme...
-
-
-
- vandre tur og g...
- Hej med jer. Jeg vil godt ud og vandre i...
-
-
-
- Vandremakker Fy...
- Hej alle :) Jeg elsker at gå og...
-
-
-
- Leje Spot X ud ...
- Jeg har investeret i en Spot X enhed...
-
-
-
- Anvendelse af s...
- Hej alle, Jeg er i gang med at...
-
Outsite.dk - Frisk luft på nettet - © 1995-2022 - Betingelser - Kontakt os - Medie info CVR.: 33344333