Hvilket brændstof?

Mere
11 år 1 måned siden #7124 af SebastianAndersen
Besvaret af SebastianAndersen på emne Hvilket brændstof?
Så det ved at køre med brænderen! Og jeg er ved at få godt styr på den "tommelfinger regel" ;)
Fik her til aften brænderen til at køre godt, og fik kogende vand (500 ml.) på 5-6 minutter. God flamme og det hele.
Tak for jeres råd!
Så skal den ellers indvies her i weekenden, i Söderåsen :)
Følgende bruger(e) sagde tak: danboron, Malte59

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
11 år 1 måned siden #7136 af danboron
Besvaret af danboron på emne Hvilket brændstof?
Hej Sebastian :)

Godt at høre, at det kører... :woohoo:

Men, jeg har en mistanke, om at du ikke brugte vindskærm......?

For med skærm, ville jeg tro, du fik en kortere kogetid, selvom din test var ude i kulden. :unsure:

Så vidt jeg husker, er 3min30, mere "normalt" for din brænder... ved stuetemperatur, OG udenfor, MED en passende Vind/Reflektor-skærm...

Ah, Søderåsen.... Alle de minder.... Gad vide om de har tætnet taget, på det første shelter, man kommer til, fra Åstorp...?

Og gad vide, om man kan købe sprit i Røstånga Supermarked...?

Første tur på Søderåsen, var med Trangiaen. Og jeg havde REGNET med at kunne genforsyne, i Røstånga. Men næææææh, DE havde da ikke sprit. Jeg var så desperat, at jeg spurgte cykelhandleren.... HAN havde da en dunk sprit jeg kunne få lidt af, i en gammel oliedunk/flaske....
Han reddede os, men næste gang, købte jeg multifuel, og tog NOK benzin med
til hele turen...
Hurra, for Multifuel, når man ikke kan genforsyne....

Men NU, hvis jeg skulle en uge SOLO på Åsen, ville jeg kun bruge min Redbull-spritbrænder, og medbringe sprit nok. 4min30, for at koge 400ml vand, er hurtigt nok, til mig B)

Når jeg kommer til et shelter, hvor der kun er en smule brænde tilbage, så nænner jeg ikke at bruge det, når jeg selv har brænder med.

De NÆSTE der kommer, har måske IKKE brænder med, så de er afhængig, af det brænde...?

SIDEN da, er jeg blevet bedre, til at udnytte resurserne.

Ved hjælp af en konserves-dåse, eller en Ikea bestik-dåse, kan man koge et krus vand, med kun en håndfuld kviste.

Det er rart, at have flere muligheder, og med tiden lære at bruge dem, mest effektivt....

Men, VINDskærm, Sebastian, måske bare af foldet sølvpapir, kan OGSÅ gøre det nemmere, at tænde bål, indtil det har fået rigtigt fat...

Og er en god varmereflektor, hvis du vil varme dig, ved brænderen.

Husk også, at bålene udenfor sheltrene, er forsynet med en metalplade, på bagsiden, så varmen bliver reflekteret IND i shelteret, men, den virker ikke, hvis den er dækket af gammel aske....

Jeg vil ønske dig en RIGTIG god vintertur B)

:)
Følgende bruger(e) sagde tak: SebastianAndersen

Mere
11 år 1 måned siden #7139 af SebastianAndersen
Jo, jeg brugte vindskærm. Den fulgte med i sættet. Men jeg prøver en gang til her i aften, og så må jeg lige se.

Söderåsen er et genialt sted! Super nemt at komme til, og man får nogle gode ture. Det er skønt!
Haha, sjov historie alligevel! Så husker man lige pludselig godt med brændstof næste gang ;)

En anden sjov historie, dog ikke om brændstof, men om maden..
Jeg og en kammerat havde på en tur oppe i Nordsjælland taget masser af mad med, så vi kunne lave et stort festmåltid. Vi havde så glemt hakkede tomater, og stopper ved et mindre hus, og spørger om de muligvis havde en enkelt dåse. Vi endte med, at vi både blev inviteret på te og kaffe og kage. Vi måtte dog videre, og gik derfra med helt proppede rygsække med alt godt fra deres køkkenhave og de hakkede tomater. Det var en af de helt gode oplevelser :)

4 min. og 30 sek. er da også hel fin tid synes jeg. Jeg må også lige se, om jeg kan få en bedre tid her i aften. Det skulle gerne kunne lade sig gøre.
Det er godt at have flere muligheder. Mon ikke det også bliver til lidt bål derovre for mig. Så har man også lidt at varme sig på :)

Jeg ser bare frem til at få prøvet den af derude, og komme på en dejlig kold tur. Forhåbentlig med sne, det ville være perfekt!

Tak for det :)
Følgende bruger(e) sagde tak: danboron

Mere
11 år 1 måned siden #7201 af danboron
Hurraaaa.! Han er i live.... :)

Hæ, hæ, Sebastian, jeg så et livstegn, ...så dine skrivefingre frøs ikke af, på Søderåsen.. :P

Var det en god tur?
Fik du sne?
Sov du varmt?

Og FREMFOR alt, havde du nogen problemer, med din nye Multibrænder.???

Mere
11 år 1 måned siden #7210 af SebastianAndersen
Haha, jeg lever stadig :P

Ja, jamen nu skal du høre.. Jeg har nok ALDRIG været så ærgelig og skuffet før..
Jeg var kommet ud til Krika Skog. Skal have gang i brænderen, og gør ligesom jeg har gjort hjemme, når jeg har haft øvet mig på det.
Katastrofen indtræffer. Jeg kan vitterligt ikke få mere gang i den, end en lille sød flamme, som går ud efter noget tid. Jeg kæmpede med den i en god 40 minutter, og den ville ikke som jeg ville det.
Så jeg besluttede mig for, at det ikke ville være forsvarligt at gå videre næste dag. Jeg pakkede sammen, og vendte tilbage til Klippan, for at komme hjem.

Jeg gjorde som jeg har gjort herhjemme. Jeg ved ærlig talt ikke hvorfor jeg ikke kunne få gang i brænderen.
Så skuffelsen var kolosal. Øv øv øv....... Men det er jo heldigvis ikke sidste tur jeg kommer på.
Jeg må øve mig mere med den. Der vel ikke andet for.
Jeg begynder også mere og mere at se frem til den tur som Ljungreen har lavet. Der kan jeg om nogen nok blive meget klogere på det!

Og vejret var ellers lige så dejlig koldt... :(

Mere
11 år 1 måned siden #7220 af danboron
:P

Godt at se, at humøret overlevede også... B)

Men klart en ærgerlig oplevelse... :( Håber dog, at du nød vandringen.

Men, fortvivl ej, jeg har selv prøvet præcis, det samme, et par gange, i starten, hvor jeg ikke fattede, hvorfor den ikke virkede...

SÅ, er det, at man prøver at rense dysen, og ser om DET hjælper.

Hjælper det IKKE, så bander man, (fy), og skiller den HELT ad, og renser både slangen og dysen. :angry:

(Mit gæt er, at du IKKE skilte den ad, ovre på Åsen)...

Tip...
Hvis du fjerner den tynde forstøverplade, over dysen, kan du hurtigt se TO ting...
Er der sod, der burde fjernes, og,
kommer der en fin stråle LIGE op, fra dysen, når du kortvarigt skruer op, med tryk på.

Sidder der skidt, som gør strålen lidt skæv, kan den ikke brænde ordentligt.

Men, er strålen lige, så BURDE den være iorden, og skal bare varmes NOK...

Men, hvis både benzin, og brænder, er iskolde, skal man prime længere tid, og i den sammenhæng, er det en STOR fordel, at bruge vindskærmen.

Sidst, men ikke MINDST,

... så er FRISK benzin, bedst at bruge. Det er, som om, noget af potensen går af efter en sæson på hylden...
Desuden, er der ikke spor af vand, i en ny flaske.

Som i bilers benzintanke, kan der komme kondens i trykflasken, hver gang man pumper tryk i, og, selv den MINDSTE dråbe vand, vil fryse, og måske blokere benzintilførslen.

Hvis DET sker, kan man først få benzinen til at flyde, når man har varmet brænder og slange og flaske, op over frysepunktet.

Men, Sebastian, SUPER tak, for dit ærlige svar, det er aldrig sjovt, at forklare, at "man fejlede".

Men i mine øjne fejlede DU nu ikke, man skal lære, før man mestrer...

du trænede hjemmefra...., og tog på tur, hvor du ikke risikerede livet, hvis den drillede, og du ERFAREDE, et problem, som du NOK, skal lære at løse... B)

Men, denne tråds emne, er valg mellem brændstoffer, og fra den vinkel, er det MEGET værdifuldt, at se, din erfaring.

Øvelse hjemmefra, giver jo ikke altid de samme forhold, som på turene...

Men, det med at øve sig i at skille den ad, HELT, har vi vist ikke fået snakket om...

Men, det bør også trænes, to-fire gange, så man føler sig tryg ved at gøre det, for det ER naturligt, at man må rense den igennem, af og til

Mange siger... Rens den INDEN turen...

Pjat, siger jeg, TEST, den inden turen, så man også opdager, hvis pumpelæderet skal smøres, og tag rensesættet MED, og vær parat til at bruge det...

Men, Sebarian, du må GERNE lige få varmen, inden du sætter dig ned i kulden, og øver videre... :whistle:

Tid til at oprette siden: 0.180 sekunder