Hvilket brændstof?

Mere
11 år 5 måneder siden #7222 af SebastianAndersen
Besvaret af SebastianAndersen på emne Hvilket brændstof?

Ljunggren skrev: Skal du ikke med på min tur?


Jo, det skal jeg :)

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
11 år 5 måneder siden #7223 af SebastianAndersen
Besvaret af SebastianAndersen på emne Hvilket brændstof?
@Ljunggren
Det var skrevet som, at jeg glæder mig til at komme på din tur. Der er netop folk med erfaring med de her brændere. Og der håber jeg, at min viden om det bliver større, og jeg kan få mere styr på det, så jeg ikke ender i samme situation igen :)

@Danboron
Jeg vender lige tilbage med et svar senere, når jeg har lidt mere tid til et mere uddybende svar :)
Følgende bruger(e) sagde tak: danboron

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
11 år 5 måneder siden #7231 af LHL
Besvaret af LHL på emne Hvilket brændstof?
Ja, benzinbrændere kræver en del øvelse er også min erfaring, og jeg skal ikke prale af at have opnået særlig meget øvelse/erfaring.

Jeg har en Optimus Nova+ og har brugt den på vinterture hvor det har været koldt (ned til -10 grader).

Især forvarmningen synes jeg er svært. Havde øvet mig hjemmefra osv, men på en af de første ture gik det galt, og benzinen rendte ud af dysen, men jeg opdagede det ikke da det var mørkt. Heldigvis var der masser sne som jeg kunne slukke med, ellers tror jeg at shelteret blev blevet futtet af :(

Siden da har jeg altid forvarmet med en lille flaske tændvæske :)

mvh Lars
Følgende bruger(e) sagde tak: SebastianAndersen, danboron

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
11 år 5 måneder siden #7233 af SebastianAndersen
Besvaret af SebastianAndersen på emne Hvilket brændstof?
Sådan, så er der lidt tid inden det er videre fra gymnasiet til jobbet :)

Ja, det er super ærgeligt det ikke lige ville, som jeg ønskede det. Sådan er det. Jeg kan jo så forstå, at jeg nok ikke er den første, der har været ude for det i historien :)

Men du nævner jo at skille den ad og rense dysen. Når jeg lige tænker over det, så lagde jeg godt mærke til, at strålen ikke gik lige op. Jeg tænkte ikke yderligere over det. Så jeg gætter på der nok sidder lidt skidt.
Det skal jeg så have prøvet at rense!
Jeg har efter hver gang jeg har brugt den renset den. Men det har jo godt nok kun været overfladisk. Så jeg kunne forestille mig, at der sidder lidt skidt og kanel i den.

Og nej, jeg skilte den ikke ad ovre i Åsen. Det havde måske været en idé så..

Jeg har ikke gjort mig så meget i at skille den ad, for at samle den igen. Jeg har gjort det en enkelt gang. Jeg ved at det er noget man burde gøre oftere, for man skulle netop også gerne kunne gøre det, når man står ude på turen. Det er altid godt at kunne!

At forklare jeg fejlede, gør mig nu ikke så meget. Jeg havde gjort mig nogle forberedelser hjemmefra, og valgte ikke at gå længere, fordi jeg ikke ville risikere noget. I mine øjne, ville det være dumdristigt at gå længere ud af ruten.
Og ja, jeg erfarede et problem. At jeg så kan vende tilbage hertil, er et plus for mig, for her kan jeg blive klogere.
Mere øvelse skal der til, og forhåbentlig løber jeg ikke ind i det samme problem igen, så nemt.
Tipsene her er i hvert fald meget brugbare, og nogen som vil blive husket! :)
Øvelse gør mester.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
11 år 5 måneder siden #7243 af danboron
Besvaret af danboron på emne Hvilket brændstof?
YES, Sebastian... ;)

Ja, den dèr rensenål, skal ALTID med hvis man bruger multibrænder. :woohoo:

Og, også, den lille nøgle, til at skille den ad med... Opbevar rensenål, og nøgle, i 1.hjælpsættet, f.eks....

Ejere af gasbrændere, har næsten aldrig rensenål med, fordi, ja, fordi gasdyserne næsten aldrig soder til... B)

Men på multibrændere, vil der altid dannes lidt sod, omkring dysehullet. :(

NB... Hvis man prøver at tørre soden væk, med en finger, ender lidt af soden nemt i dysen...

Og så er man nødt til at rense, med rensenålen. Indtil der kommer en fin, lodret stråle, når man åbner lidt, for benzinen

Jeg skulle hilse og sige, at det IKKE kan gøres i mørke. Man SKAL have ordentligt lys, for at SE, at ramme det lille dysehul...


Man kan "snyde", ved at skrubbe dysen ren med en lille stiv pensel, eller børste, MENS der er skruet lidt op for benzinen, så der kommer en stråle op.

Derved undgås, at skubbe sod ned i dysen, og man kan straks se, når strålen er fin og lige, når man løfter børsten. Det tager to sekunder.

Derefter kan man prime som man plejer... Og så plejer den at virke :woohoo:

MEN, nede i varmerøret, vil der afsættes lidt urenheder, fra benzinen, på indersiden af røret.
Støv, eller bittesmå flager, der senere løsner sig, og kan vandre med benzinen op i dysen, og blokere.

HVIS brænderen starter normalt op, men efter kort tid, begynder at brænde dårligt, så skyldes det nok skidt nede fra røret...

DET er irriterende, for, tager man rensenålen, bliver skidtet skubbet ned i røret... Så, lidt efter, vil det komme op, og blokere igen. OG igen.

Indtil man overgiver sig, og skruer dysen ud, og den armerede slange af røret, og renser og skyller røret og slangen og dysen...

Det sikreste, er selvfølgelig,.... .... at rense rør, slange og dyse, og så lige teste, om strålen er fin og lige... tænde den op, en enkelt gang... ;)


:blush: Nææh Sebatian, du er ikke alene, der er nogen, der har oplevet den samme blandede, oplevelse... Mit gæt er, at ALLE, der har en multibrænder...
har haft fornøjelsen, i starten

Men, så snart man er fortrolig med at rense den igennem, er det aldrig et PROBLEM mere.... B)

Og man lærer at stole på den, for med kærlig omhu, kan man ALTID få den til at virke igen...

Bare man primer passende... ;)


Og Sebastian, BARE jeg dog havde understreget vigtigheden, af, at kunne rense brænderen, ude i lejren...
...for det havde nok reddet, din tur..... sorry... :blush:

Som du positivt siger, der kommer heldigvis MANGE flere ture, hvor du vil lære at ELSKE din multifuel...

Men, du kunne også lige lave en UL-spritbrænder, som kan ligge i 1. hjælp-sættet... sammen med en dl sprit. ;)

Nej, pjat, nu skal du bare træne en smule mere, i at rense og tænde, så får du ALDRIG brug, for en "back-up-spritbrænder"...

Medmindre, en bjørn hopper GRUNDIGT på multifuel'en, selvfølgelig... :whistle:

Sebastian, der er kun EN vej tilbage, ... og, DET er FREMAD...

B)

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
11 år 5 måneder siden #7268 af SebastianAndersen
Besvaret af SebastianAndersen på emne Hvilket brændstof?
Ja. Det multitool og rensenål har jeg liggende med i sættet til brænderen.
Jeg har ikke lige fået rodet med brænderen endnu siden sidst. Men det er noget jeg skal have kigget på, for det kan nok hjælpe at bruge den rensenål, og så lige prøve at sætte den i gang igen. Det er sikkert bare noget skidt som sidder der..
Ja, der kommer sod. Jeg havde egentlig renset den, men det var jo kun overfladisk. Så jeg er sikker på, det nok bare er skidt dernede, som skal ud igen.

Men ja, der skal øvelse til! Og at du skulle have understreget vigtigheden af det.. Altså, jeg har jo ikke noget at bebrejde dig eller andre for.
Jeg er super glad for de råd og tips der kommer! :)
Jeg skal nok komme til at lære at holde af den, det er helt sikkert!

Selvom jeg stadig skal have prøvet at lave mig sådan en spritbrænder der, så håber jeg da ikke jeg skal have den med som backup, haha :)
Så hellere lære min multi brænder ordentligt at kende.

Tak for tipsene! :)
Følgende bruger(e) sagde tak: danboron

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Tid til at oprette siden: 0.173 sekunder