Hvilket brændstof?

Mere
10 år 11 måneder siden #6974 af Malte59
Besvaret af Malte59 på emne Hvilket brændstof?

Ranger skrev:
Benzin kræver som regel lidt træning at blive ordentlig fortrolig med,

Hej Ranger

Det går igen og igen, at gas er lettest at bruge, at sprit er sikrest og at bensin er svært. Jeg tror, at sandheden ligger i den linie, som jeg citerer dig for.
Så længe man synes, at det er lettest at bruge gas og at bensin kun er til (alpint) vinterbrug - så tror jeg ikke, at man bliver ordentligt fortrolig med sin brænder.
En parallel, som jeg kender til, er de mange, der både fisker med spinne- og fluestang. De klager næsten altid over, at de ikke kan kaste langt nok med fluestangen. Det kommer først den dag, hvor de lægger spinnestangen til side og begynder at bruge fluestangen under alle forhold.
Det samme gælder en bensinbrænder. Hvis man aldrig har andet med, og hvis man er fortrolig med at skille den ad for vedligeholdelse og reparation - så ender det med, at man bruger den som en ganske naturlig ting!
Alle siger, at MSR brænderne ikke kan simre. Det passer ikke - det kræver bare øvelse!
Det er sikkert rigtigt, at man ikke kan finde ud af at få en MSR til at simre - hvis man samtidig betragter den som en decideret vinterbrænder, som man ikke er fortrolig med!
Det er garanteret rigtigt, at en Jetboil er fed at koge vand på - og hvis kogt vand er alt man har brug for, så er det jo fint!
Men jeg bruger også min brænder til at stege kød og fisk på og f.eks. til at koge suppe til mange personer på - og så vil jeg meget hellere have potter og pande end jeg vil have en Jetboil kop!

venligst
Martin

Følgende bruger(e) sagde tak: SebastianAndersen

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
10 år 11 måneder siden #6975 af SebastianAndersen
Besvaret af SebastianAndersen på emne Hvilket brændstof?
Ja, det kræver øvelse at bruge en benzinbrænder. Øvelse gør mester!

For mit vedkommende står den på øvelse. Jeg selv vil blandt andet også bruge den på mere end bare vinterture, for at kunne blive mere vant til den. Øvelse vil også sige, at jeg sidder i baggården imellem lejlighederne og bruger den, for at blive bedre til den.
Følgende bruger(e) sagde tak: danboron

Mere
10 år 11 måneder siden #6976 af danboron
Besvaret af danboron på emne Hvilket brændstof?
Super Sebastian, at høre, at du træner INDEN ferien.... Udendørs. B)

Malte beskrev fint, at en dag, tager man det helt naturligt, og sikkert, at bruge benzinbrænderen.

Når du træner, så prøv også, at tænde med et lavere tryk, end anvist, og øv dig i at se hvor lavt tryk den kan brænde med.
Så du opdager, hvordan trykket påvirker flammereguleringen, og opdager, at den er nemmere at få til at simre, ved et lavere tryk i flasken.

Prøv også, at prime, med for lidt benzin, og suplèr, med små bitte sprøjt, fra dysen, ved at skrue en smule op meget kortvarigt, hver gang primerflammen er ved at brænde ud, indtil den brænder rigtigt, når du skruer op.

Når du har tjek på de teknikker, kan du altid tænde, UDEN en overdrevet stor opflamning, og du føler at DU kontrollerer brænderen, ikke omvendt... :cheer:

Og HUSK, tag ALDRIG trykket af brændstofflasken, ved at løsne proppen, MENS du kigger på flasken.... Der vil GARANTERET blive blæst en fin tåge af benzin, lige ind i dine øjne.... :(

Jeg brugte min multifuel konsekvent, i flere år. :woohoo:

Når først, man har styr på Primerflammen, mener jeg, at benzin er langt mere sikkert, end spritbrændere, der kan vælte, så spritten flyder ud....

:)
Følgende bruger(e) sagde tak: SebastianAndersen, Malte59

Mere
10 år 11 måneder siden #6977 af Malte59
Besvaret af Malte59 på emne Hvilket brændstof?

SebastianAndersen skrev: Ja, det kræver øvelse at bruge en benzinbrænder. Øvelse gør mester!

For mit vedkommende står den på øvelse. Jeg selv vil blandt andet også bruge den på mere end bare vinterture, for at kunne blive mere vant til den. Øvelse vil også sige, at jeg sidder i baggården imellem lejlighederne og bruger den, for at blive bedre til den.

Hej Sebastian

Nu kan jeg se, at du er 19 år, og jeg ved ikke om du er flyttet hjemmefra?
Nu ved jeg heller ikke, hvordan du øver dig med din brænder?
Det jeg vil frem til er, at du kunne sætte dig for, at du i en periode vil lave al mad til dig (og din familie?) ved hjælp af dit kogesæt!
.. så skal du bare se - i løbet af kort tid er du så fortrolig med din brænder, at du ikke kan forstå, at det nogensinde har været svært! :)
Du vil også blive dygtigere - som Danboron er inde på vil du finde ud af, at der er sammenhæng mellem flasketryk, vædskemængde og flammehøjde. Det kan du senere bruge, når du laver bernaisesovs på en brænder, som andre siger ikke kan simre! ;)
Ekperimenter også gerne med de forskellige brændstof typer, som din brænder kan bruge - de har også forskellige betydninger for priming, flasketryk og temperatur! :)

venligst
Martin

Følgende bruger(e) sagde tak: danboron

Mere
10 år 11 måneder siden - 10 år 11 måneder siden #6978 af stokrenden
Besvaret af stokrenden på emne Hvilket brændstof?

danboron skrev:
Når først, man har styr på Primerflammen, mener jeg, at benzin er langt mere sikkert, end spritbrændere, der kan vælte, så spritten flyder ud....

:)

Man kan også købe den nye Soto Muka. Den skal slet ikke primes/forvarmes inden den tages i brug. Den skulle også have en renere forbrænding så den endda brænder almindelig blyfri benzin uden problemer.
Der er en anmeldelse her: Soto Muka

Den har dog et par ulemper, som kan læses i anmeldelsen, bla. kan den kun bruges ned til -20C hvilket bestemt ikke er optimalt for en benzinbrænder.

b
Sidste redigering: 10 år 11 måneder siden ved stokrenden.
Følgende bruger(e) sagde tak: SebastianAndersen, danboron

Mere
10 år 11 måneder siden #6979 af SebastianAndersen
Besvaret af SebastianAndersen på emne Hvilket brændstof?
Nej, jeg er ikke flyttet hjemmefra endnu. Jeg har endnu ikke været på tur med den. Det bliver her i starten af januar jeg tager et smut til Sverige.
Men det jeg gør, for at blive kørende med den, er at jeg sådan set bare sætter mig med den nede i baggården, får gang i den, og koger en halv liter vand, som jeg ca. bruger når jeg er på soloture. Der bruger jeg så noget tid på at finde ud af hvor meget jeg fx. skal pumpe, få en ordentlig flamme og alt det, noget som der ikke helt er styr på endnu..
Den skal bruges her hele vinteren og foråret. Og så vil jeg nok også bruge den mere end det, for netop at blive vant til den.
Jeg vil netop gerne frem til det, at det bare er ligeså normalt at bruge den, som når jeg bruger gasbrænderen, og det bare går ligeså nemt.
Det er også super fedt med den viden i har, bl.a. også det som Danboron skrev :)

Et lille sidekick: Jeg har lidt svært ved at finde ud af hvor mange gange jeg skal pumpe.. Hvis jeg skal have kogt en halv liter vand, ja, hvor mange gange skal jeg ca. pumpe?
Følgende bruger(e) sagde tak: danboron, Malte59

Tid til at oprette siden: 0.243 sekunder