- Modtagne Tak: 153
JetBoil SolTi i minus 12 graders frost

Jeg gik en tur i den lokale skov og satte teltet og lavede et lille bål. Temperaturen var på -12.5 grader ved 23-tiden og jeg havde været ude i ca 1½ time.
Spændt tændte jeg for JetBoil med en 200g gasdåse som var under halvt fuld. Det gik fint, flammen var ikke så kraftig som den plejede, men den fik vandet i kog.
Gennem natten opbevarede jeg gasdåsen i fodenden af soveposen (mellem soveposen og lagenposen) og vandet til morgenkaffen kogte også uden problemer næste morgen.
Man skal ikke satse på at kunne koge massive mængder vand eller smelte sne - men mindre mængder vand kan man godt koge på en JetBoil med en halvtom gasdåse selvom det fryser hårdt.
For de interesserede så var mit øvrige udstyr en Mountain Equipment Helium 800 dunsovepose, et Vaude PowerLizard telt og en TermaRest Neo XLite liggeunderlag.
Bortset fra soveposen, så er hverken teltet eller liggeunderlaget beregnet til vinterbrug, men det fungerede fint. Jeg sov blot med skiundertøj (et billigt sæt fra Netto) og et sæt lidt kraftigere longjohns+trøje (norsk militærudgave fra overskudslager).
Jeg har altid et halvt billigt skumunderlag med til at sidde på ved bålet. Det lagde jeg under TermaRest Neo underlaget som ekstra isolering, og jeg sov lunt og godt

mvh Lars
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Et problem med gas i kulder er til dels at de letflygtige gasser ofte godt kan brænde ved lave temperaturer, men at man - hvis man vedvarende har kolde temperaturer - ender op med en rest af mindre flygtige gasser, som ikke kan brænde. Dermed står man tilbage med gasdåse som ikke er tom, men som heller ikke kan brænde (før temperaturen stiger betragtelig). På den måde kan man blive snydt.
- stokrenden
-
- Bruger
-
- Modtagne Tak: 226
LHL skrev: og en TermaRest Neo eXtreme liggeunderlag.
Mener du Thermarest Neoair Xtherm? Det burde da let kunne klare ned til -20grader på egen hånd. Og hvis man sover på sne er jorden sjældent under et par minusgrader.
b
stokrenden skrev:
LHL skrev: og en TermaRest Neo eXtreme liggeunderlag.
Mener du Thermarest Neoair Xtherm? Det burde da let kunne klare ned til -20grader på egen hånd.
Sorry

mvh Lars
PS Jeg har rettet fejlen i mit oprindelige indlæg
- stokrenden
-
- Bruger
-
- Modtagne Tak: 226
Jens skrev: Tak Lars. Det er gode og relevante erfaring du der deler ud af.
Et problem med gas i kulder er til dels at de letflygtige gasser ofte godt kan brænde ved lave temperaturer, men at man - hvis man vedvarende har kolde temperaturer - ender op med en rest af mindre flygtige gasser, som ikke kan brænde. Dermed står man tilbage med gasdåse som ikke er tom, men som heller ikke kan brænde (før temperaturen stiger betragtelig). På den måde kan man blive snydt.
Ja det gælder om at holde sig væk fra butan gas til vinterbrug. Det er bedre at bruge en propan-isobutan blanding, helst med så meget propan som muligt.
b
stokrenden skrev:
Jens skrev: Tak Lars. Det er gode og relevante erfaring du der deler ud af.
Ja det gælder om at holde sig væk fra butan gas til vinterbrug. Det er bedre at bruge en propan-isobutan blanding, helst med så meget propan som muligt.
Den jeg brugte var en almindelig 70% Butan / 30% Propan blanding.
mvh Lars
-
-
- Tarfala
- Hej. Jeg er ikke sikker på det er samme...
-
-
-
- vandre tur og g...
- Hej med jer. Jeg vil godt ud og vandre i...
-
-
-
- Vandremakker Fy...
- Hej alle :) Jeg elsker at gå og...
-
-
-
- Leje Spot X ud ...
- Jeg har investeret i en Spot X enhed...
-
-
-
- Anvendelse af s...
- Hej alle, Jeg er i gang med at...
-
Outsite.dk - Frisk luft på nettet - © 1995-2022 - Betingelser - Kontakt os - Medie info CVR.: 33344333