JetBoil SolTi i minus 12 graders frost

Mere
10 år 10 måneder siden - 10 år 10 måneder siden #7311 af LHL
Nu er det ikke ret tit at vi har næsten arktiske tilstande i DK, så da temperaturen sneg sig under -10 grader onsdag aften, så jeg mit snit til at få testet mit udstyr (og mig selv :) ) under kolde forhold.

Jeg gik en tur i den lokale skov og satte teltet og lavede et lille bål. Temperaturen var på -12.5 grader ved 23-tiden og jeg havde været ude i ca 1½ time.

Spændt tændte jeg for JetBoil med en 200g gasdåse som var under halvt fuld. Det gik fint, flammen var ikke så kraftig som den plejede, men den fik vandet i kog.

Gennem natten opbevarede jeg gasdåsen i fodenden af soveposen (mellem soveposen og lagenposen) og vandet til morgenkaffen kogte også uden problemer næste morgen.

Man skal ikke satse på at kunne koge massive mængder vand eller smelte sne - men mindre mængder vand kan man godt koge på en JetBoil med en halvtom gasdåse selvom det fryser hårdt.

For de interesserede så var mit øvrige udstyr en Mountain Equipment Helium 800 dunsovepose, et Vaude PowerLizard telt og en TermaRest Neo XLite liggeunderlag.

Bortset fra soveposen, så er hverken teltet eller liggeunderlaget beregnet til vinterbrug, men det fungerede fint. Jeg sov blot med skiundertøj (et billigt sæt fra Netto) og et sæt lidt kraftigere longjohns+trøje (norsk militærudgave fra overskudslager).

Jeg har altid et halvt billigt skumunderlag med til at sidde på ved bålet. Det lagde jeg under TermaRest Neo underlaget som ekstra isolering, og jeg sov lunt og godt :)

mvh Lars
Sidste redigering: 10 år 10 måneder siden ved LHL.
Følgende bruger(e) sagde tak: Terje, danboron

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
10 år 10 måneder siden #7312 af Jens
Tak Lars. Det er gode og relevante erfaring du der deler ud af.

Et problem med gas i kulder er til dels at de letflygtige gasser ofte godt kan brænde ved lave temperaturer, men at man - hvis man vedvarende har kolde temperaturer - ender op med en rest af mindre flygtige gasser, som ikke kan brænde. Dermed står man tilbage med gasdåse som ikke er tom, men som heller ikke kan brænde (før temperaturen stiger betragtelig). På den måde kan man blive snydt.
Følgende bruger(e) sagde tak: LHL

Mere
10 år 10 måneder siden #7313 af stokrenden
Spændende. Jeg har selv fået en Jetboil Sol i julegave, og jeg tænkte den skulle indvies på en tur næste uge.

LHL skrev: og en TermaRest Neo eXtreme liggeunderlag.

Mener du Thermarest Neoair Xtherm? Det burde da let kunne klare ned til -20grader på egen hånd. Og hvis man sover på sne er jorden sjældent under et par minusgrader.

b

Mere
10 år 10 måneder siden #7314 af LHL

stokrenden skrev:

LHL skrev: og en TermaRest Neo eXtreme liggeunderlag.

Mener du Thermarest Neoair Xtherm? Det burde da let kunne klare ned til -20grader på egen hånd.

Sorry :blush: Nu har jeg checket og det hedder XLite - har en R-værdi på 3.2 hvilket er i underkanten til vinterbrug efter tabellerne.

mvh Lars

PS Jeg har rettet fejlen i mit oprindelige indlæg

Mere
10 år 10 måneder siden #7316 af stokrenden

Jens skrev: Tak Lars. Det er gode og relevante erfaring du der deler ud af.

Et problem med gas i kulder er til dels at de letflygtige gasser ofte godt kan brænde ved lave temperaturer, men at man - hvis man vedvarende har kolde temperaturer - ender op med en rest af mindre flygtige gasser, som ikke kan brænde. Dermed står man tilbage med gasdåse som ikke er tom, men som heller ikke kan brænde (før temperaturen stiger betragtelig). På den måde kan man blive snydt.

Ja det gælder om at holde sig væk fra butan gas til vinterbrug. Det er bedre at bruge en propan-isobutan blanding, helst med så meget propan som muligt.

b

Mere
10 år 10 måneder siden #7317 af LHL

stokrenden skrev:

Jens skrev: Tak Lars. Det er gode og relevante erfaring du der deler ud af.

Ja det gælder om at holde sig væk fra butan gas til vinterbrug. Det er bedre at bruge en propan-isobutan blanding, helst med så meget propan som muligt.

Den jeg brugte var en almindelig 70% Butan / 30% Propan blanding.

mvh Lars

Tid til at oprette siden: 0.248 sekunder