- Modtagne Tak: 226
JetBoil SolTi i minus 12 graders frost
- stokrenden
-
- Bruger
-
Der er flere tricks:
Man kan lave en "pot cozy" til dåsen lige som den der er rundt om Jetboilgryden. Så holder gassen sig varm i længere tid efter man har taget den ud af jakkelommen.
Nogle vikler en kobbertråd rundt om gasdåsen, og sætter den ind i flammen, og på grund af kobberet gode varmeledning holder dette gasdåsen varm, men jeg synes det er en lidt farlig løsning, da gasdåsen nødigt skulle blive for varm!
Man kan endda varme dåsen med et lille lys, men så skal man virkelig have styr på hvad man laver!
b
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
her står noget om JJ´s erfaringer med gasbrændere på vintertur gennem Sarek.
Se min hjemmeside
fjeldvandrer.dk/
stokrenden skrev: Man kan lave en "pot cozy" til dåsen lige som den der er rundt om Jetboilgryden. Så holder gassen sig varm i længere tid efter man har taget den ud af jakkelommen.
Nogle vikler en kobbertråd rundt om gasdåsen, og sætter den ind i flammen, og på grund af kobberet gode varmeledning holder dette gasdåsen varm, men jeg synes det er en lidt farlig løsning, da gasdåsen nødigt skulle blive for varm!
Man kan endda varme dåsen med et lille lys, men så skal man virkelig have styr på hvad man laver!
Ja, det virker lidt risikabelt, tror jeg vil holde mig til soveposevarme og varmt vand fra termo'en som Pia skrev

mvh Lars
Jeg er lige gået over til jetboil men har før brugt primus solo brænder og det er lige fint.
Butan ca -4 grader
Isopropan ca -11 grader
og ren propan -23 grader
så det der sker er netop som andre siger ... propanen fordamper stadig ved de minus 12 ... mens butanen forbliver flydende .... og når propanen er brugt så forsvinder trykket .... og når man så tænker på at der ofte kun er 30% propan ... så har man jo ganske meget spildvægt ....
MEDMINDRE ... man ned til ca -21 har noget ala trangia gasbrænderen der har forvarmer-rør som sørger for at fordampe flydende gas
der kan man starte brænderen med propanen og når den så er varm nok vender man gasdåsen med ventilen ned ad og får derved fuld blus på .... ( er monstersvært at regulere, så egner sig bedst til at varme/smelte vand/sne/is )
på den måde udnytter man propanen til at danne tryk og forbrænder alle dele af Gasblandingen
KISS .... ( selvom det ikke altid lykkedes *GGG* )
-
-
- Tarfala
- Hej. Jeg er ikke sikker på det er samme...
-
-
-
- vandre tur og g...
- Hej med jer. Jeg vil godt ud og vandre i...
-
-
-
- Vandremakker Fy...
- Hej alle :) Jeg elsker at gå og...
-
-
-
- Leje Spot X ud ...
- Jeg har investeret i en Spot X enhed...
-
-
-
- Anvendelse af s...
- Hej alle, Jeg er i gang med at...
-
Outsite.dk - Frisk luft på nettet - © 1995-2022 - Betingelser - Kontakt os - Medie info CVR.: 33344333