JetBoil SolTi i minus 12 graders frost

Mere
10 år 10 måneder siden #7335 af stokrenden
Det handler jo egentlig bare om, at gøre "det modsatte" af det man gør om sommeren, hvor man er omhyggelig med at holde gasdåsen kold nok.

Der er flere tricks:

Man kan lave en "pot cozy" til dåsen lige som den der er rundt om Jetboilgryden. Så holder gassen sig varm i længere tid efter man har taget den ud af jakkelommen.

Nogle vikler en kobbertråd rundt om gasdåsen, og sætter den ind i flammen, og på grund af kobberet gode varmeledning holder dette gasdåsen varm, men jeg synes det er en lidt farlig løsning, da gasdåsen nødigt skulle blive for varm!

Man kan endda varme dåsen med et lille lys, men så skal man virkelig have styr på hvad man laver!

b
Følgende bruger(e) sagde tak: LHL

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
10 år 10 måneder siden #7338 af Terje
www.fjaderlatt.se/2010/01/canister-vs-white-gas-in-winter.html

her står noget om JJ´s erfaringer med gasbrændere på vintertur gennem Sarek.

Se min hjemmeside
fjeldvandrer.dk/

Mere
10 år 10 måneder siden - 10 år 10 måneder siden #7364 af LHL

stokrenden skrev: Man kan lave en "pot cozy" til dåsen lige som den der er rundt om Jetboilgryden. Så holder gassen sig varm i længere tid efter man har taget den ud af jakkelommen.

Nogle vikler en kobbertråd rundt om gasdåsen, og sætter den ind i flammen, og på grund af kobberet gode varmeledning holder dette gasdåsen varm, men jeg synes det er en lidt farlig løsning, da gasdåsen nødigt skulle blive for varm!

Man kan endda varme dåsen med et lille lys, men så skal man virkelig have styr på hvad man laver!

Ja, det virker lidt risikabelt, tror jeg vil holde mig til soveposevarme og varmt vand fra termo'en som Pia skrev :)

mvh Lars
Sidste redigering: 10 år 10 måneder siden ved LHL.

Mere
10 år 10 måneder siden #7369 af mikkel
Jeg har flere gange brugt en topmonteret gasbrænder i 3000-4000 mtrs højde og hvis man bare husker at holde dåsen varm op til og har et stykke underlag under så virker det ganske udemærket. Til ture op til 4dage i højderne ville jeg tage gas med hver gang.
Jeg er lige gået over til jetboil men har før brugt primus solo brænder og det er lige fint.

Følgende bruger(e) sagde tak: kelberg, LHL

Mere
10 år 10 måneder siden #7376 af LaKrissen
hvis jeg husker ret ..... så er overgangspunktet til gasform følgende for de tre typer gas vi bruger

Butan ca -4 grader
Isopropan ca -11 grader
og ren propan -23 grader

så det der sker er netop som andre siger ... propanen fordamper stadig ved de minus 12 ... mens butanen forbliver flydende .... og når propanen er brugt så forsvinder trykket .... og når man så tænker på at der ofte kun er 30% propan ... så har man jo ganske meget spildvægt ....

MEDMINDRE ... man ned til ca -21 har noget ala trangia gasbrænderen der har forvarmer-rør som sørger for at fordampe flydende gas

der kan man starte brænderen med propanen og når den så er varm nok vender man gasdåsen med ventilen ned ad og får derved fuld blus på .... ( er monstersvært at regulere, så egner sig bedst til at varme/smelte vand/sne/is )

på den måde udnytter man propanen til at danne tryk og forbrænder alle dele af Gasblandingen

KISS .... ( selvom det ikke altid lykkedes *GGG* )

Tid til at oprette siden: 0.187 sekunder