- Modtagne Tak: 134
JetBoil SolTi i minus 12 graders frost
- SebastianAndersen
-
- Bruger
-
stokrenden skrev:
Jens skrev: Tak Lars. Det er gode og relevante erfaring du der deler ud af.
Et problem med gas i kulder er til dels at de letflygtige gasser ofte godt kan brænde ved lave temperaturer, men at man - hvis man vedvarende har kolde temperaturer - ender op med en rest af mindre flygtige gasser, som ikke kan brænde. Dermed står man tilbage med gasdåse som ikke er tom, men som heller ikke kan brænde (før temperaturen stiger betragtelig). På den måde kan man blive snydt.
Ja det gælder om at holde sig væk fra butan gas til vinterbrug. Det er bedre at bruge en propan-isobutan blanding, helst med så meget propan som muligt.
Har du et eksempel på sådan en dåse gas?

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
- stokrenden
-
- Bruger
-
- Modtagne Tak: 226
Edit: Nogen steder bliver Jetpower angivet med 20% propan og andre steder med 30%.
b
stokrenden skrev: Jetboil Jetpower, og MSR Isopro, har begge 80% isobutan og 20% propan. Jeg ved ikke om man kan få gasdåser med større indhold af propan i DK.
Edit: Nogen steder bliver Jetpower angivet med 20% propan og andre steder med 30%.
Den 220g dåse jeg havde med (70% Butane/30% Propane) er en Providus+ købt i Spejdersport.
Jeg har også nogle JetBoil Jetpower 4-season Isobutane/Propane mix dåser, men der står ikke noget om blandingsforholdet på dåsen, ej heller på deres hjemmeside.
Men min pointe i min indledende post var blot at man sagtens kan bruge en alm. gasdåse (70/30) hvis man blot skal koge en enkelt lille portion vand, også selvom det er rigtig koldt - man behøver ikke holde sig hjemme eller indendørs fordi man ikke har en benzinbrænder.

mvh Lars
Hvor videnskabeligt det er skal jeg ikke kunne sige, men det virker

Gem lidt varmt vand i termokanden til 'kickstart' næste gang - og opbevar gasdåsen i fodenden af soveposen om natten . . . så skulle man være kørende hele dagen.
mvh Lars

-
-
- Tarfala
- Hej. Jeg er ikke sikker på det er samme...
-
-
-
- vandre tur og g...
- Hej med jer. Jeg vil godt ud og vandre i...
-
-
-
- Vandremakker Fy...
- Hej alle :) Jeg elsker at gå og...
-
-
-
- Leje Spot X ud ...
- Jeg har investeret i en Spot X enhed...
-
-
-
- Anvendelse af s...
- Hej alle, Jeg er i gang med at...
-
Outsite.dk - Frisk luft på nettet - © 1995-2022 - Betingelser - Kontakt os - Medie info CVR.: 33344333