- Modtagne Tak: 131
Rensebenzin
Kender nu en del anlægs gartner og skovfolk, de bruger nu ikke aspen til deres maskiner, eks 5 liter totakts miljø aspen 125 kr og 5 liter alm selvblandet benzin bliver max 70 kr og kædesaven kører ikke bedre på det ene eller andet.
Så hvor meget mindre det sviner er nok mest i labratorium du kan måle dette !!
Brænde bliver sku dyrt hvis man skal bruge 50 liter til den pris

mvh Kim
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
- okj
-
- Gæst
-
Almindelig benzin, (groft sagt) fremstillet ved destillering af råolie indholder, udover de ønskede kulbrinter, en masse (50-100) forskellige forbindelser f. eks. aromater som ofte er problematiske ifht miljø og sundhed. Med syntetisk fremstillet benzin kan man på en hel anden måde styre processen og få et renere produkt.
Om det har nogen effekt på helbreddet er noget der kræver store undersøgelser at finde ud af, for mig betyder det ingenting om jeg brænder for 30 kr mere eller mindre af om året i min omnifuel.
Indtil jeg begyndte at bruge det for en 3 år siden, adskilte og rensede jeg min brænder en gang om året, og skulle jævnligt rense dysen. Jeg har ikke renset dyse siden jeg begyndt at bruge Aspen, så jeg er overbevist.
Arh. Det er nu ikke helt rigtigt.kelberg skrev: Hmm Aspen er en erstatning for 95 oktan benzin til have brug, så kan man da bruge alm blyfri benzin.
Kender nu en del anlægs gartner og skovfolk, de bruger nu ikke aspen til deres maskiner, eks 5 liter totakts miljø aspen 125 kr og 5 liter alm selvblandet benzin bliver max 70 kr og kædesaven kører ikke bedre på det ene eller andet.
Så hvor meget mindre det sviner er nok mest i labratorium du kan måle dette !!
Brænde bliver sku dyrt hvis man skal bruge 50 liter til den pris
mvh Kim
Moderne motorsave er ofte lavet til at køre på miljøbenzinen, og for flere modellers og mærkers vedkommende kan man faktisk mærke en effekt-forringelse når man kører på almindeligt olieblandet, kontra aspen. (og man kan i dén grad se forskellen på udstødningen)
Miljøbenzinen har ikke en begrænset lagertid, som almindelig benzin.
Går man hele dage i skoven, så er miljøbenzinen (og udstødningen herfra!) langt bedre at arbejde med såvel som stå i.
Det sviner og pletter ikke hvis man spilder lidt, det forbrænder markant renere, og giver ikke hovedpine eller den der klassiske "trælse" fornemmelse efter man har stået i en tæt granskov med en sav en hel dag.
Ja, det er dyrere, og til professionelt brug er det et spørgsmål om prioritering og ideologi fra ledelsens side af.
Om det er dyrere i det lange løb tvivler jeg på, for dem der bruger aspen til deres save, bruger også ofte vegetabilsk olie til kæden, og det er billigere end det gammeldags alternativ. Hertil kommer storkøbsmulighederne. Det koster mindre hvis man hiver en hel palle hjem med de store dunke på, frem for en enkelt 5 liters i ny og næ.
Det går stadig ikke lige op, slet ikke, men SÅ meget dyrere er det heller ikke når man regner det hele sammen
Jeg selv bruger aspen til alt motoriseret savegrej, buskryddere, redskabsbærere mv. lige bortset fra den helt gamle kæmpesav jeg har. Slet og ret fordi saven er så gammel som den ér, véd jeg at den har bedre af oktanbenzin og en lidt fed blanding med rigtig 2taktsolie. Men jeg ved godt hvad jeg foretrækker at arbejde med til daglig, og prioriteringen hérfra er at det af andre årsager end økonomiske, i dén grad kan svare sig.
- THH
-
- Gæst
-

-
-
- Tarfala
- Hej. Jeg er ikke sikker på det er samme...
-
-
-
- vandre tur og g...
- Hej med jer. Jeg vil godt ud og vandre i...
-
-
-
- Vandremakker Fy...
- Hej alle :) Jeg elsker at gå og...
-
-
-
- Leje Spot X ud ...
- Jeg har investeret i en Spot X enhed...
-
-
-
- Anvendelse af s...
- Hej alle, Jeg er i gang med at...
-
Outsite.dk - Frisk luft på nettet - © 1995-2022 - Betingelser - Kontakt os - Medie info CVR.: 33344333