Hvilken Trangia?

Mere
10 år 6 måneder siden #8525 af KP
Besvaret af KP på emne Hvilken Trangia?
Rigtig mange tak for dit detaljerede svar NRE. Især er jeg glad for din beretning om at teflon godt kan holde, da jeg husker tydeligt hvor besværligt det kan være at tage Trangia-opvasken hvis noget har brændt på. Og vi bruger jo heller ikke metal sammen med vores teflonpander herhjemme.

Men jeg tror stadig at jeg hælder mest til gas. Vi har pt. et billigt sprit-stormkøkken som vi købte for ca 100 kr i Aldi/Lidl/Netto og da jeg testede den tog det lige knap 20 min at bringe 1L vand i kog. Jeg tror dog at Trangia ville gøre det hurtigere da den har bedre luftgennemstrømning, men i diverse tests jeg har set på nettet tog det stadig ca 14 min mod ca 4 min med gas. Egentlig ville vi bare have brugt det billige stormkøkken alligevel, men jeg synes at den holder hvor gryden eller panden skal stå virker lidt ustabil, og det er jeg ikke helt tryg ved. Gryderne og kedlen ser dog ud til at være af udmærket kvalitet så det er ikke helt spildt såfremt de kan være i en Trangia. Umiddelbart tror jeg godt at de kan da både udformningen og størrelsen ligner Trangias til forveksling.
En Trangia gasbrænder kan forresten fås for 349 kr, eller 300 kr hvis man køber det som et sæt med gasbrænder. Her antager jeg at spritbrænderen følger med alligevel så man har mulighed for begge dele - hvis ikke så kan det bedre betale sig at købe brænderen seperat.

Og tak for tippet med multidisken; jeg overvejede faktisk at købe et plastikskærebræt og skære det til så det kunne være i en Trangia, men det ser ud til at jeg godt kan spare arbejdet :)
I øvrigt sjovt med røde gryder i jeres Trangiasæt. Det tror jeg aldrig jeg har set før.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
10 år 6 måneder siden #8527 af NRE
Besvaret af NRE på emne Hvilken Trangia?

KP skrev: En Trangia gasbrænder kan forresten fås for 349 kr, eller 300 kr hvis man køber det som et sæt med gasbrænder. Her antager jeg at spritbrænderen følger med alligevel så man har mulighed for begge dele - hvis ikke så kan det bedre betale sig at købe brænderen seperat.

I øvrigt sjovt med røde gryder i jeres Trangiasæt. Det tror jeg aldrig jeg har set før.

Ja, spritbrænderen følger altid med, når man køber et Trangia sæt, men så skal du løst tilkøbe en fod til den, for gryderne kan jo ikke stå oven på selve spritbrænderen, og det kan være besværligt, at man hver gang skal finde nogle sten, der passer nøjagtigt i højden, og som gryden eller stegepanden kan stå på.

Vores Trangia sæt ser ud som dem de solgte tilbage i anden halvdel af 80'erne, bemærk at vores kedel også er teflon belagt, sådan nogle kedler kan man vist ikke få i dag.

Når vi er på cykelferier, så går vi meget højt op i madlavningen, vi bruger kun friske grøntsager, som vi køber fra boder langs med landevejen, og hvis der er en havn, så skal vi altid der forbi, for at se om vi kan købe noget friskfanget fisk.

Der findes et par bøger med madopskrifter, som nøje er afpasset efter, at de kan laves på et Trangia.

MVH
NRE

Mere
10 år 6 måneder siden #8529 af KP
Besvaret af KP på emne Hvilken Trangia?

Ja, spritbrænderen følger altid med, når man køber et Trangia sæt, men så skal du løst tilkøbe en fod til den, for gryderne kan jo ikke stå oven på selve spritbrænderen

Det jeg mente var at man har mulighed for at skifte mellem begge brændstoftyper hvis man skal have lyst til det.
Men sjovt nok nævner ingen af netbutikkerne (som sælger Trangiasæt med gasbrænder) spritbrænderen i listen over dele som følger med.

Mere
10 år 6 måneder siden - 10 år 6 måneder siden #8530 af NRE

KP skrev:

Det jeg mente var at man har mulighed for at skifte mellem begge brændstoftyper hvis man skal have lyst til det.
Men sjovt nok nævner ingen af netbutikkerne (som sælger Trangiasæt med gasbrænder) spritbrænderen i listen over dele som følger med.

Alle Trangia grydesæt er konstrureret, så de tre brændertyper (sprit, gas og multifuel) uden videre, og helt valgfrit kan placeres i vindskærmen.

Da det er mere end 25 år siden, at jeg købte vores Trangia, så har jeg naturligvis ikke tjek på, hvad det er for nogle sæt, som butikkerne sælger nu om stunder, og jeg kan da sagtens forestille mig, at de får pakket et sæt, hvor spritbrænderen er erstattet med en gasbrænder, det gør jo sættet lidt billigere, at det ikke bliver leveret med begge typer brændere.

Men hvis jeg var dig, så vil jeg ta' ind i en af outdoore forretningerne, hvor du kan se varen inden du køber den, og så kan du jo også tjekke, hvad der følger med af tilbehør.

MVH
NRE

Sidste redigering: 10 år 6 måneder siden ved NRE.

Mere
10 år 6 måneder siden #8533 af Baldguy
Besvaret af Baldguy på emne Hvilken Trangia?
@ KP: skulle spritbrænderen være faldet ud af sættet, må jeg have to, der bare ligger og fylder op på hylden. Du må hjertens gerne få den ene! Jeg bruger nemlig kun gas i min!

Trangia længe leve! Og det gør den ;-)
Følgende bruger(e) sagde tak: KP

Mere
10 år 6 måneder siden #8539 af NRE

Baldguy skrev: Trangia længe leve! Og det gør den ;-)

Ja, jeg har nogle bekendte, det er et ægtepar der begge er sidst i 70'erne, og de har rejst det mest af verden rundt, og har vandret i alverdens bjerge, og de har et Trangia sæt, som er næsten 50 år gammelt, og som er fuldt funktionsdygtigt.

Da de i 2011 skulle tre uger til Rocky Mountains, der var de lidt i tvivl om de kunne købe sprit i USA, og derfor købte de en multi fuel brænder, og på min anbefaling investerede de også i et nyt Trangia sæt, med teflon belægning, og det har de ikke fortrudt, deres konklusion var, at de hver dag sparede mindst et kvarter på opvasken.

MVH
NRE

Tid til at oprette siden: 0.199 sekunder