Primus Omnilite Ti Brænder

Mere
12 år 2 måneder siden - 12 år 2 måneder siden #239 af LaKrissen

Jeg er sq nok lidt en grejnørd :)

men med denne her brænder syntes jeg faktisk jeg gjort et kup, den er "let", virker på både gas ( osse de billige aflange 330grams ukrudtsdåser fra harald nyborg på tilbud til 18,75 i sidste uge ) og flydende brændstof af diverse slags selvfølgelig med den dertilhørende pumpe og brændstofflasker og den kører glad derudeaf.

dog skal man lige mærke efter inden man tænder op i den om den påskruede løse top er strammet ordentlig til (godt fingerspændt ) for ellers får den ikke overført varmen til bunden og dermed fordamper den ikke brændstoffet særligt godt, og den begynder at sprutte.

ud over det er den lækker ... jeg har dog trykket sprederen et stykke ned da jeg syntes den brænder bedre og varmejetten blir rettet mere opad og det passer bedre til mine primus Etapower potter, plus jeg syntes lyden blir mere behagelig.

der er dog lige en ting man skal være opmærksom på og det gælder ved Ergopumpen, nede for enden af messingrøret til brændstoffet er den klemt sammen for at kunne holde filteret, og på begge mine pumper har der været en lille grat på kanten som har skrabt hul i lakeringen i siden af brændstofflasken, jeg har pudset graten væk og efterpoleret så den nu er helt glat, lidt en mangel fra primus men nemt at ordne selv.

Med hensyn til dyseskift, har jeg opdaget at det er lettere at folde benene sammen og så lægge brænderen ned på siden, det gør det betragteligt nemmere at skrue Konussen af/på, og letter også brugen af multiværktøjet samt håndteringen af dysen en hel del.
det gælder så osse når man blot skal rense dysen da de anbefaler man renser fra begge sider ... som dog er pænt svært da rensenålen ikke kan nå hullet i dysen bagfra ??? så jeg medbringer nogle få vatpinde til det formål.

reguleringsmæssigt er jeg vildt glad for at den går fra vågeblus til fuld tryk på godt 160 graders drejning, hvilket gør jeg lynhurtigt kan skrue ned/slukke hvis noget er galt, og jeg har intet problem med finjustering af effekten, den er dog ikke super på flydende brændstof når man kommer helt ned i vågeblus, den skal have lidt blæs på fra gasdysen for at blande ordentligt og brænde fornuftigt rent, men det er ved meget lavt blus.

Jeg kan tilføje at den faktisk snildt passer ned i Jetboil PCS Koppen men den mister en del af effektiviteten da undersiden af koppen kommer ret langt op.

K.I.S.S.
Keep It Simple Safely
LaKrissen

Sidste redigering: 12 år 2 måneder siden ved LaKrissen. Begrundelse: Citat ændring

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

Mere
12 år 2 måneder siden #241 af Outdoorfreak.dk
Lækker brænder,men kræver den ikke dyseskift når man skifter brændstof..??

Just add nature and life.

Mere
12 år 2 måneder siden - 12 år 2 måneder siden #243 af LaKrissen
jo det gør den .... men jeg bruger samme dyse til rensebenzin og gas og forskellen i effekten er ikke noget vildt, man skal pumpe ret godt for at opnå samme effekt på benzinen som kommer fra gas på samme dyse, brænderen blir dog varmere på gas, da blandingen færdigforbrænder længere nede i konussen, det er vist den største forskel.

20/5 tilføjelse ... hvor ofte er det så osse man reelt har brug for at skifte dysen ... medmindre man bare ikke kunne skaffe det brændstof man brugte tidligere på turen, og så er de små 45 sekunder det tager at bytte sq ikke noget af betydning overhovedet.
jeg ville nu nok tage en pumpe med tilhørende flaske med på længere ture af hensyn til det ukendte, og de 250 gram død vægt kan jeg leve med.

Sidste redigering: 12 år 2 måneder siden ved LaKrissen. Begrundelse: tilføjelse

Mere
12 år 2 måneder siden #244 af Outdoorfreak.dk
Har nemlig en brænder fra Go Systems som jeg egentlig var ret glad for...eller nej det blev jeg faktisk aldrig,den var med på en enkelt overnatning og jeg syntes larmen var træls,gik derfor tilbage til min Trangia og brugte gas igen...og jeg gider bare ikke dyseskift,flasker osv, men ja det er noget der virker under ALLE forhold(multifuel) :-D

Just add nature and life.

Mere
12 år 2 måneder siden #249 af LaKrissen
Ja indrømmet den hvæser noget, og det gør alle brænderen vist i større eller mindre grad ... sidder faktisk lige og eksperimentere med min spritbrænder under etapower gryden .... jo det er langsomt men tikkelydene fra spritten der koger er nu ret hyggelige ... og vel i omegnen af 10-15dB mindre end Omniliten, men jeg kan snildt anbefale Providus Gassen til trangiabrænderen osse eftersom den har fordamperrøret ... dog vil den kører på FULDT blæs hvis den blir brugt sådan da regulatoren sidder ved gasdåsen .... ikke at det betyder alverden når man kender brugen af systemet ... *S*

Mere
12 år 2 måneder siden #253 af NOB
Besvaret af NOB på emne Sv: Primus Omnilite Ti Brænder
Bare for nysgerrighedens skyld, hvad vejer sættet?

/Niels

Hilsen
Niels

”Friluftsliv handler mye om å inspirere til et rikt liv med enkle midler”, Helga Synnevåg Løvoll

Min blog om vandring og friluftsliv

Tid til at oprette siden: 0.193 sekunder